Syng om store bededag

Store bededag
19-04-24
Af: 
Steffen Kronborg

I april 2024 er det første gang i 338 år, at danskerne ikke skal fejre store bededag, efter at den siddende regering (med støtte fra de radikale) afskaffede helligdagen i 2023.

Uanset hvad årsagen er, kan man roligt konstatere, at det er drastisk uden videre at afskaffe en helligdag, der har eksisteret i 338 år og dermed sløjfe en lang række traditioner og festligheder, der er knyttet til denne specielle dag. 

Nogle af disse traditioner er verdslige, mens andre er kirkelige, f.eks. afholdelse af konfirmationer på store bededag, og dagen er desuden en integreret del af det kristne helligdagssystem, som jo knytter sig til den vigtigste kristne højtid af dem alle, påsken. Store bededag ligger den fjerde fredag efter påskedag, og det vil den selvfølgelig blive ved med at gøre, selv om Folketinget har besluttet at afskaffe dagen som arbejdsfri helligdag.

Desuden vil en stribe af de traditioner, der knytter sig til store bededag formentlig blive ved med at eksistere, selv om det politiske Danmark altså ikke længere vil kendes ved den kirkelige mærkedag. Danskerne vil nok blive ved med at spise hveder store bededags aften, og folk vil sikkert også fortsætte med at gå tur på volden samme aften, hvis de ellers bor i nærheden af en vold. 

Klassiske store bededags-sange
Traditionen med at gå tur på volden store bededags aften har bl.a. sat sig aftryk i forskellige sange, der netop handler om borgerskabets færden aftenen inden store bededag. Den kendteste af disse sange er Poul Martin Møllers ”Aprilsvise”, der i dag er bedst kendt under navnet ”Grøn er vårens hæk” (1825). Der står ikke nogen steder i sangteksten, at den handler om store bededag, men formuleringerne i flere af versene angiver tydeligt, at det er det tidspunkt, der har givet anledning til beskrivelserne af borgerskabets forårsforlystelser: ”Grøn er vårens hæk/ kåben kastes væk/ jomfruer sig alt på volden sole/ Luften er så smuk/ deres længselssuk/ kendes let på deres silkekjole”.

Sangen er kendt af alle danskere, ikke mindst på grund af Niels W. Gades iørefaldende melodi, og ”Grøn er vårens hæk” er en særdeles udbredt sang overalt, hvor mennesker synger sammen. Sangen kan naturligvis stadig synges efter afskaffelsen af store bededag; men det forekommer nu alligevel temmelig ufølsomt at fjerne den folkelige tradition, der danner udgangspunkt for indholdet i sangen og også optræder på en helt central plads i sangteksten: at gå tur på volden.

I en anden sang om at gå aftentur på volden nævnes store bededag direkte, men ellers adskiller indholdet i sangteksten sig ikke meget fra indholdet i Poul Martin Møllers sang. Det drejer sig om Mogens Dams fordanskning af Irving Berlins ”Easter Parade”, som i den danske version er kommet til at hedde ”Aftentur på volden”, og som i sin tid blev sunget af Marguerite Viby og Carl Alstrup på Apolloteatret i 1935. Også i denne sang promenerer borgerskabet i stiveste puds på volden store bededags aften, og også her er stemningen harmonisk og idyllisk – så meget desto mere som den nyere sang ikke indeholder den melankoli, der afslutter Poul Martin Møllers tekst: ”Det er tungt, man skal gå hjem alene”. I ”Aftentur på volden” handler det kun om at se – og blive set! – mens man går tur med sin partner på volden: ”Alle folk vil måbe/ ad hat og sjal og kåbe/ når du går tur på volden/ store bededags kvæld”. Her er der ingen mislyde, selv om studenterne laver sjov, og selv om digteren nok er lidt af en spradebasse: ”Der´ Prins Ferdinand/ hvor elegant!/ Her er en kendt og fejret digter/ med hatten på snur/ det er vist en filur!”.

Tænk at ville røre ved denne århundredgamle tradition!

Nyere store bededags-sange
Regeringens beslutning om at afskaffe store bededag som arbejdsfri helligdag har naturligt nok givet anledning til en række nyere sange om dagen, og her handler det ikke først og fremmest om at gå tur på volden. De nye sange er smædesange, hvis primære formål er at skose regeringen for dens hovedkulds dispositioner vedrørende en 338 år gammel tradition. Satiregruppen Magt har skrevet en sang om afskaffelsen af store bededag på melodien fra ”Skipper Klements morgensang”, og i denne sang med titlen ”Bededagsfejden” lyder det bl.a.: ”Bededag vil Mette slette/ lev med det og leve Mette!/ Danmarks mink tog hun livet af/ samme tur får store bededag”. Og videre hedder det: ”Bededagen skal forsvinde/ så vil Ukraine vinde/ Nyd de varme hveder, før det er slut/ snart går pengene til kugler og krudt”. Sangen kan ses og høres på Youtube.

På store bededag d. 5. maj 2023 lagde satiregruppen The Bedemen sin store bededags-sang, ”Sang til de frihedsberøvede”, på Facebook i en udgave, hvor de bedemandsklædte gruppemedlemmer synger deres egen tekst til Kai Normann Andersens melodi til ”Man binder os på hånd og mund”. Sangteksten er nok lidt mindre slagkraftig og lidt mere kunstfærdig end teksten til gruppen Magts store bededags-sang, og det hænger formentlig sammen med den valgte melodis mindre udtalte gennemslagskraft. Men hvis man lytter til teksten i The Bedemens sang, er der ingen tvivl om meningen: ”Vi går og beder nu fordi/ at vi må ikke holde fri/ vi beder jer, drop det, for vi vil ha´ luft/ det finansielle tyranni/ det leder kun til svigt og svig/ det´ ligesom der bredes en rævkageduft”. Sangen kan ses og høres på Facebook og Youtube.

I forbindelse med de store demonstrationer imod beslutningen om at nedlægge store bededag i foråret 2023 stillede fagbevægelsen med en sang skrevet til lejligheden. Melodien var den kendte røvervise fra ”Folk og røvere i Kardemommeby”, og sangteksten indeholdt (naturligvis) som de øvrige smædesange et skarpt angreb på den siddende regering. I teksten indgår bl.a. linjerne: ”Når generalerne ska´ ha´/ så snupper vi en helligdag/ vi drager fra Borgen med sæk og med spand/ både Mette og Løkke og Ellemann”.

Desværre er det ikke lykkedes mig at finde den fulde sangtekst på internettet, selv om den vel må ligge der et sted. Men pyt med det. Når jeg ikke kan finde frem til den opdaterede røvervise, kan jeg heldigvis lave min egen version af sangen om røveriet af store bededag, og det er netop, hvad jeg har gjort. Det ser således ud – til fri afbenyttelse, hvis man skulle stå og mangle en fællessang til den kommende store bededag, som i år falder d. 26. april.

Store bededags-sang

De lister sig af sted på tå,
når de går ud og røver;
de røver det, de ikke må
og mer´, end de behøver.
Når mørket ligger over land,
da sover hver en hædersmand,
så er de på farten med sæk og med spand
både Mette, Lars Løkke og Ellemann.

De stjæler store bededag,
for de skal ”bruge hænder”;
vi ved, de ta´r en enkelt dag,
men ikke, hvor det ender.
Og har de først en helligdag,
så er det nok en sikker sag,
at de næste gang vil ta´ alt, hvad de ka´
både Mette, Lars Løkke og Ellemann.

Så derfor må vi sige stop,
de stjæler vores velfærd;
og regnskabet går ikke op,
vi ved, at vi er mer´ værd.
Hver dag vi knokler, det går an,
vi laver gerne det, vi kan,
men vi siger nej til hver ussel tyran
både Mette, Lars Løkke og Ellemann.