Büchmann-Møller og Frandsen: Svend Asmussen - 100 år for fuld musik
Frank Büchmann-Møller og Kjeld Frandsen: Svend Asmussen - 100 år for fuld musik. Lindhardt og Ringhof, 2015
Fantastisk. Danmarks verdensberømte jazzviolinist Svend Asmussen nåede at runde 100 år.
Mange berømtheders 100 års fødselsdage bliver fejret, men meget få med en levende fødselar. Jovist, der er jævnligt i aviserne beretninger om flere og flere, der passerer hundredeåret, og det er ofte med tilbageblik på et jævnt og muntert virksomt liv.
Men her står vi med et muntert og virksomt liv, der er levet på en musikalsk 1. klasse.
I efteråret udkom denne prægtige bog om Svend Asmussens musikalske løbebane, som slet og ret er 100 år med fuld musik. De to jazzentusiaster Frank Büchmann-Møller og Kjeld Frandsen har forfattet en fornem, klassisk krønike om jazzmusikkens violinfyrtårn Svend Asmussen. Forfatterduoen er en frugtbar sammensætning af en mangeårig jazzbibliotekar fra Det Fynske Musikkonservatorium og en dreven jazzskribent og jazzredaktør. To hæderlige jazzguttermænd.
En virkelig historie
Svend Asmussen - 100 år for fuld musik er opbygget helt klassisk: Kronologisk med 10 årstalsinddelte kapitler. Overordnet bliver det faktisk et årti til hvert kapitel; dog er opdelingen ikke så statisk men tilrettet epokerne i Svend Asmussens musikliv. Bogen er et helstøbt og grundigt værk og indeholder naturligvis bagerst oversigter over Asmussens kompositioner, lister over udgivelser og et fint ”portrætgalleri” med 41 personportrætter af de vigtigste personer i Svend Asmussens musikliv. Og det er jo nærmest en komplet jazzhistorie; næsten hele verdens jazzelite har haft kontakt med den flinke jazzviolinist!
Til overflod får vi også en tidslinje med Svend Asmussens engagementer og kulturpolitiske og historiske begivenheder gennem hundrede år. Her tænkte jeg på de fænomenale handlinger i filmen ”Forrest Gump” og i bogen ”Den hundredårige, der kravlede ud af vinduet”, hvor de fiktive personer også er i nærkontakt med verdensbegivenhederne. Men dette er virkeligheden; Svend var der!
Bolden fremfor manden
Svend Asmussen - 100 år for fuld musik er en hyldest til manden med de gentagne tillægsord elegant, perfektionistisk, flittig og opfindsom. Svend Asmussen voksede op i det nordsjællandske, sorgløse overklassemiljø, hvor alle muligheder var åbne. Et sandt renæssancemenneske, som udover musikken også tidligt viste særlige evner i tegning og i at lave skulpturer. Men som syvårig fik han sin første violin, og med god hjælp af en pladeindspilning i 1934 blev han den første internationalt kendte jazzmusiker. Bogen er et sandt overflødighedshorn fyldt med en bragende og enestående musikerkarriere, hvor det private nedtones. I 1938 bliver Svend gift med sit livs Annegrethe; et ægteskab, der varer til hendes død i 2000. Hvad vi ikke hører her, er forældrenes modvilje mod svigerdatteren, der kommer fra en lavere social sfære.
Det må vi læse om i Ellen Bick Meiers bog fra 2005: June nights - Svend Asmussens liv i musik. Her er vinklen helt anderledes; her taler hovedpersonen frit fra leveren og kan blandt andet berette om, hvor hårdt det var for ham, at hans forhold til moderen blev svækket væsentligt ved giftermålet.
Nuvel; det er ikke nærværende bogs mission, så de to bøger supplerer hinanden fortræffeligt.
Allerede i 1930erne mødes Svend Asmussen med verdensnavne som Django Reinhardt og Stephane Grappelli, og senere glider musikken mere hen imod underholdningsmusik med blandt andre Gerda og Ulrik Neumann. Det bliver til en del år i revyens tjeneste og medvirken i flere film.
Tiden med trioen Swe-Danes med Ulrik Neumann og Alice Babs betegner Svend Asmussen selv som et højdepunkt i sin karriere, men der er ingen tvivl om, at det er den ’rigtige’ jazzmusik, som denne bogs forfattere sætter højest.
I 1960’erne og fremover bliver alle musikgenrer efterprøvet. Når Jimi Hendrix kan få fantastiske lyde ud af en elguitar, kan Svend Asmussen selvfølgelig også få sådanne lyde ud af sin violin, så der bliver eksperimenteret inderligt med wah-wah-pedaler og anden elektronik.
Svend Asmussen spiller 1.000 jazzklassiske kirkekoncerter, han medvirker på sønnen Claus’ popplader med Shu-bi-dua, og han jammer lystigt med alle jazzmusikere, der krydser hans vej.
I lyst (og nød)
Bogen er en lystig jazzvaudeville, hvor rigtig mange indspilninger gennemgås grundigt. Og det er virkelig et lystspil. Heri udspiller en af scenerne sig i en fængselscelle i Berlin. I 1943 blev prominente danskere arresteret af besættelsesmagten, og Svend Asmussen havnede i en fængselscelle på Alexanderplatz i Berlin. Men minsandten om elegantieren Asmussen ikke her øver sig på de dansetrin, han skal brillere med i en Hornbæk Revy. For selvfølgelig kommer han tilbage til Danmark med indflydelsesrige bekendtes hjælp, og det sorgløse show kan fortsætte.
Beskrivelsen af episoden i June nights er mere detaljeret og alvorlig, og her får vi Asmussens betragtninger om isolationsfængsling, og hvad berlineropholdet betød for ham.
Mod slutningen bliver Svend Asmussens liv meget alvorligt; hans livledsager gennem 62 år dør.
Livsmodet er på et nulpunkt, men igen er det kærligheden, der - som størst af alt - genopblusser livsgnisten. Svend Asmussen bliver som 89-årig gift med Ellen Bick Meier, og han spiller igen med sin elegante tone og sine noget yngre medspillere i sin faste kvartet siden 1982, der blandt andet tæller den fremragende guitarist Jacob Fischer. I 2010 rammes Svend af en blodprop, der sætter en stopper for offentlige koncerter. Men det aktive liv fortsætter; sidste efterår udgav Ellen Bick Asmussen en digtsamling som hyldest til ægtefællen, og han har oversat flere af digtene samt komponeret nye sange til samlingen.
Svend Asmussen - 100 år for fuld musik er en velskreven og solid hyldest til et af Danmarkshistoriens største musiknavne. Der ligger en kombination af stor viden og grundig research bag bogen, og et bedre vidnesbyrd om 100 år med fuld musik kan man ikke tænke sig.