Genre: 

Big Brother and the Holding Company

Big Brother and the Holding Company
24-02-17
Af: 
Steffen Kronborg

Da gruppen Big Brother and the Holding Company gik på scenen i Monterey lørdag eftermiddag d. 17. juni, havde gruppens manager betinget sig, at koncerten ikke blev filmet, uden at de optrædende fik betaling for det. Derfor kom kameraerne ikke i brug under koncerten – men efter Janis Joplins formidable optræden på scenen var alle involverede til gengæld enige om, at det ville være en skam ikke at forevige begivenheden for eftertiden. Derfor fik Big Brother and the Holding Company – som det eneste band på festivalen – lov til at optræde to gange, og reprisen på gruppens koncert fandt sted søndag aften, denne gang dog kun med 2 numre.

Big Brother and the Holding Company blev dannet i San Francisco i 1965, og var i 1967, da gruppen  optrådte på Monterey festivalen, allerede et etableret navn i området. Men imellem 1965 og 1967 var der sket en særdeles betydningsfuld ændring i gruppens musik, nemlig ved tilføjelsen af en forsanger i sommeren 1966. I starten var gruppen et ”almindeligt” mande-rockband med hjemsted i San Francisco – omend et af de mere fremtrædende bands i området. Men i juni 1966, et år før Monterey festivalen, var de 4 medlemmer i den oprindelige gruppe blevet (mere eller mindre) enige om, at man manglede en forsanger. Og da Janis Joplin netop meldte sin ankomst fra Texas på dette tidspunkt, blev hun ansat på prøve i bandet.

Med Joplins helt unikke stemme i forgrunden ændrede gruppens musik karakter. Indtil sommeren 1966 spillede Big Brother and the Holding Company en ret eksperimenterende form for psykedelisk musik, men med ankomsten af Janis Joplin kom hovedvægten til at ligge på en mere bluesbaseret lyd. Samtidig steg gruppens popularitet hos publikum hurtigt, så den i 1967 var berømt og hyldet i San Francisco og omegn. Men stadig manglede det store gennembrud.

Dette gennembrud kom til gengæld efter gruppens optræden på Monterey festivalen, som betød et gigantisk trin op ad berømmelsesstigen. Kort efter Monterey, i august 1967, udsendte Big Brother and the Holding Company gruppens debutalbum (med samme titel som gruppenavnet), og albummet blev en moderat succes. Især klagede kritikerne over, at musikerne teknisk set ikke var specielt fremragende, og det må siges at være en berettiget kritik. Gruppemedlemmerne spillede kompetent og ydede nogenlunde, hvad de skulle; men det var i sandhedens interesse ikke musikernes overlegne teknik, der skaffede gruppen dens position på rock-landkortet. Succesen skyldtes primært Janis Joplins unikke stemmepragt – samt et valg af musikalsk materiale, der passede som fod i handske til forsangerens evner.

 Janis Joplins optræden på Monterey festivalen sikrede hende og hendes band en plads i rockhistorien for altid. Gruppens anden LP, ”Cheap thrills” fra 1968, var en øjeblikkelig succes, og pladen – med et herligt cover tegnet af Robert Crumb - har siden fået status af klassiker og blev i 2007 optaget i The Grammy Hall of Fame. Kort efter udgivelsen af ”Cheap thrills” fik Janis Joplin imidlertid stjerneambitioner og sagde farvel til Big Brother and the Holding Company, som efter bruddet oplevede en noget mere behersket succes end i den korte hektiske periode med Joplin som forsanger.