Bollywood Beats and Big Band, Part 1

SPOT Festival 2016
29-04-16
Af: 
Peter Elmelund
SPOT Festival 2016
Torsdag d. 28.4. kl. 20
Musikhuset, Aarhus, Rytmisk Sal

Så starter SPOT – med et eksotisk brag

Endelig er det SPOT Festivaltid, og som vanligt starter festlighederne med en åbningskoncert om torsdagen. I år er det i Musikhusets rytmiske sal, og for første gang er der propfyldt til åbningskoncerten.
 
I år er det minsandten ikke Gunnar Madsen fra ROSA, der byder velkommen her, men Rebecca Matthews, administrerende direktør for Aarhus 2017. Hun kan fortælle om Lars Møllers projekt ”Bollywood Beats and Big Band”, hvor vi skal høre part 1. 
 
Komponisten, saxofonisten og dirigenten Lars Møller har efter studier i Indien komponeret disse nye værker for Aarhus Jazz Orchestra, Randers Kammerorkester og de to indiske musikere violinisten Kala Ramnath og tablaspilleren Abhijit Banerjee.
 
I programmet fortæller Lars Møller om sin observation: ”At Indien og Danmark har et fælles kulturelt udgangspunkt, ved de færreste. Det kan spores helt tilbage til Nordafrika, Spanien og det gamle sanskritområde, og rent sprogligt og musikalsk er der mange fællesnævnere”. Det er sandelig også ny viden for undertegnede. Hm, mon ikke man i musikken kan finde rigtigt mange fællesnævnere rundt omkring, hvis man lytter godt efter…
Nuvel – lad os få syn for sagen, eller vel nærmere lyd for sagen.
 

Farverige malerier

Aftenen byder på seks satser i suiten ”Glow of Benares”. Programnoterne lover afvekslende musik med elementer fra den klassiske, indiske musik, den vestlige jazzmusik og den symfoniske musik. Dirigenten Lars Møller guider os jovialt gennem aftenen; der skal efter eget udsagn hældes en del vand ud af ørerne, mens der stemmes. Især de forskellige tablas kræver lang tids stemning, hertil bruger Abhijit Banerjee blandt andet en klump dej – ja bagedej.
 
Første nummer er et festfyrværkeri af en indisk togtur. Her er knald på fra starten, og klangen er som hos Gerschwin: den klassiske strygerklang med bigbandets synkoperede messing. Fra min plads er balancen en smule ubalanceret i de kraftigste passager. Selvom strygerne er forstærket, er blæserne i mine ører for dominerende. Men hold da op, hvor spilles der præcist. Som aftenen skrider frem, får vi hørt så mange skæve taktarter og vanskelige rytmiske passager. Men hvis jeg prøver at glemme min klassiske musikteori og bare lytte og nyde, lyder det jo legende let!
 
I efterfølgende sats bryder Kala Ramnath også ud i sang. En indisk sang med kvarte toner og glissandi, men alligevel med en klokkeklar renhed. Som response får vi Jacob Buchanans flygelhornsolo, den mand har en gylden tone.
 
”Carnatic stream” byder på vilde, unisone løb i hele orkestret, og Banerjee ekvilibristiske trommen kommer her frem i lydbilledet som fortjent.
 
Vi får et åndehul med ”Glow of Benares”, hvor glissandi i de dybe strygere starter et crescendo mod slutningen, hvor trommesættet pludselig spiller en 4/4-rock, som virker dejligt befriende i de ellers komplekse rytmiske systemer. Lars Møller har skrevet en hyldest til saxofonisten Wayne Shorter. ”Bollywood Footprints” starter med et talekor fra alle fyrre musikere på scenen. Henover det i forvejen vanskelige tema kommer så en inciterende modstemme fra Abhijit Banerjee, inden han atter griber tablaen.
Under hele koncerten vises der hverdagsfilmklip på baglærredet. Men under dette nummer er det en film, som ligner en blanding af en bilreklame og en indisk udgave af ”Mama Mia!” Jeg må indrømme, at mit fokus er lidt for meget på billederne i stedet for lydene.
 
Måske er jeg ved at være mættet af dette eksotiske musikfyrværkeri. Og det passer fint med, at det planlagte ekstranummer kan begynde. ”Indian skies” – et enkelt og melodisk tema. Her er flotte fanfarer, som er tæt på Strauss’ i hans ”Also Spracht Zarathustra” og i det hele taget er aftenens musik så billedgivende, at den indre film kører af sig selv. Og jeg mener, jeg hørte både Ravel og Bernstein, og var der ikke lidt Carl Nielsensk ”Aladdin”?
 
En pompøs og velklingende start på SPOT Festival 2016 – denne musik, der smelter øst og vest sammen, fik os til at glemme det umanerligt kedelige vejr. Det bliver spændende at følge projektet frem mod kulminationen i 2017. Alle musikere med de meget forskellige baggrunde udstrålede en spilleglæde – det er dét, musikken kan: musik er liv.