Eskild Dohn: Reformationen rocker

21-02-17
Af: 
Kenth K. Nielsen, Det Kgl. Bibliotek - Aarhus

Eskild Dohn: Reformationen rocker

Gateway music, 2017

Med sit nye album Reformationen rocker tager Eskild Dohn os med på en musikalsk tidsrejse tilbage til reformationstiden for 500 år siden.  Ja endda længere... Jeg havde forleden en snak med ham om albummet og historien bag det.

Eskild Dohn fortæller, at albummet er blevet til på opfordring af Viborg Stift. Stiftet markerer på forskellig vis 500-året for Martin Luthers teser og Reformationen  og kontaktede i den anledning Dohn og bad ham lave et musikalsk bidrag. Eskild Dohn fortæller, at han således fik frie hænder til at vælge blandt de mange salmer fra den tid, men fandt hurtigt ud af, at det skulle være melodier, der kunne omsættes til en nutidig lyd. "På den måde er det blevet en slags 1500-tallets hitparade", mener han. 

Som musiker har det for Dohn været vigtigt, at det netop har været musikken og melodierne, der har skullet kunne bæres op til nutiden. Det er ikke så meget været det teologiske som det musikarkæologiske, der har været det bærende, fortæller han. "Mange salmer har været prøvet af, og der har da også været fejlskud undervejs", fortsætter Dohn. Men henad vejen er de helt rigtige så dukket frem og blevet formet. De har udviklet sig og fået lige den form og tone, der passer til den enkelte. Eskild Dohn har nu heller ikke været helt på bar bund, da han startede. Han fortæller, at han tidligere har sunget i kirkekor både i Viborg og Århus domkirker, så ad den vej var han bekendt med mange af salmerne i deres mere traditionelle form. Og renæssancemusikken har han også beskæftiget sig med tidligere sammen med Lars Lilholt.

Når man hører numrene, salmerne, er det lykkedes for Dohn og hans musikere at komme godt rundt i det nutidige musikalske univers. De oprindelige melodier er stadig helt genkendelige, men omsat til rock, folk, keltisk inspireret og musical-agtigt. Dohn fortæller, at han har pløjet adskillige gamle salmebøger og nodesamlinger igennem, og har på den måde fundet dem, han mener stadig står stærkest og som fungerer i et nutidigt tonesprog.

At der flere steder kan spores en keltisk tone er ikke tilfældigt. Eskild Dohn fortæller, at salmen "Kom, sandheds ånd" kan spores tilbage til det 9. århundrede, hvor den blev indført i den katolske messe. Den er blevet sunget af irske munke, og Dohn fornemmer en irsk tone i melodien. Munkene har måske bearbejdet melodien og sunget den omkring den tid Harald Blåtrand rejste Jellingestenen, og hans barnebarn Knud den Store erobrede England. "Det er da vildt, at sådan en melodi lever endnu. Endda i bedste velgående", siger Dohn. På den måde kan man godt blive både imponeret og nærmest ærbødig over, at musik med omkring 1000 år på bagen stadig kan tale til os idag - den synges nemlig stadig i både katolske og lutherske kirker.

Det keltiske islæt skyldes så nok også at Dohn personligt godt kan lide den slags folk-rock og også har beskæftiget sig med det tidligere. Han nævner desuden også The Who som inspirationskilde, og peger bl.a. på nogle såkaldte "sequence-mønstre", der går igen både i deres musik og i salmemelodierne.

Men albummet Reformationen rocker er ikke alene et Eskild Dohn-projekt. Han har et særdeles fornemt hold af musikere med, blandt andre Lars Lilholt . "Lilholt var i fyr og flamme da han blev præsenteret for projektet" fortæller Dohn. Lilholt havde selv tidligere puslet med en idé i samme retning, uden at det var blevet til noget, så han var meget interesseret i at bidrage. Det har han så gjort ved at medvirke med så relativt sjældent hørte instrumenter som krumhorn og drejelire. Instrumenter som også blev anvendt i renæssancen, så på den måde måde er de også med til at give numrene en vis autencitet, mener Dohn. Man kan sige at der på den måde bliver trukket en linje op fra dengang til idag.

Men selvom der udover Lilholt også er navne som bl.a. Julie Berthelsen, Bjarne Langhoff og Lars Daugaard at finde på albummet, er det først og sidst melodierne, der er stjernerne, siger Dohn. Og de holder. Med Reformation rocker har Eskild Dohn bevist, at melodier sagtens kan være tidløse - at de trods endog mange år på bagen sagtens kan tages op og nyfortolkes i et nutidigt tonesprog. Godt gået.