Grøn Koncert 2016

Grøn Koncert 2016 Nabiha
23-07-16
Af: 
Peter Elmelund

Grøn Koncert 2016
Randers, 22. juli

1. afsnit

Grøn Koncert – hele Danmarks musikfest rundt i det ganske land. Sådan har det været siden 1983, hvor Muskelsvindfonden i samarbejde med Tuborg etablerede heldagskoncerter med tidens hotteste musiknavne.

I en menneskealder har Grøn Koncert været en musikalsk oplevelse for mange i sommerlandet. Og koncerten har udviklet sig; jeg husker tydeligt Grøn Koncert i Odense 1984, hvor der blot var tre musiknavne: Sneakers, Nanna og Frede Fup.

I 2016 er der otte navne, der ved hjælp af to scener spiller nærmest uafbrudt i otte timer. Otte navne er ikke blot otte grupper, for de sidste tre år er der lavet usædvanlige konstellationer, hvor solister og grupper er sat sammen på uventede måder.

Det er kun sjette gang, Randers er vært for Grøn Koncert. Selvom byen er landets sjettestørste, har publikumsantallet endnu ikke formået at være helt tilfredsstillende, så det er stadig uvist, om Randers også er på Grøn Koncert-landkortet næste år.

Vejret var optimalt for en udendørsmusik: Tørt og varmt med enkelte skyggende skyer. Alligevel var kun 2.500 mødt op fra starten til opvarmningen med Lågsus med venner på P3 Scenen.

Svedige Shaka og rolige Rasmus 

Da den herlige konferencier Jacob Haugaard kl. 14.15 kunne præsentere første navn på Grøn Scene, var betydeligt flere mødt op. En storsmilende og energifyldt Shaka Loveless kunne byde velkommen foran et tætspillende seksmands orkester, og i ”2 mod verden” begyndte fællessangen at brede sig på pladsen. Shaka ikke blot sang ”jeg løber, jeg løber” – han gjorde det også.

I år er Grøn Scene udbygget med et rigtigt superstarpodie, og det blev flittigt brugt til nærkontakt med publikum.  Vennen og kollegaen Rasmus Walter gjorde sin entré, og hans hit ”Endeløs” blev sunget med Shaka på første vers og Rasmus på akustisk guitar. En noget tungere udgave, end vi kender, og med en flot guitarsolo. Rasmus Walter startede i sangens slutning på Shakas ”Tomgang”, og banden slog over i det kendte reggaeakkompagnement. Minsandten om der ikke kom en uannonceret gæst på ”I nat er vi ladt ” – samme som på indspilningen: Simon Kvamm. Kvamm har en særegen fanden-i-voldsk stemme, som altid kan genkendes. Og i typisk Kvamm-stil vendte han rejs-jer-op-klicheen og fik os alle til at sætte os på hug i stedet for.

Shaka opfordrede alle til at danse som sindssyge i nummeret "Dans din idiot” – han gjorde det selv, og flere på pladsen fulgte trop i eftermiddagsheden. Rasmus Walter kom med i slutningen, og de to frontfigurer supplerede hinanden fortrinligt. To fine modsætninger, hvor Rasmus er den køligere, stille type over for Shakas udadvendte energi. Så var vi varmet godt og grundigt op. 

Discodrøn i for højt gear 

I pladsens anden ende var der linet op til discoparty med en kulisse, som taget fra en dansescene i ”Saturday Night Fever”.  Stine Bramsen var i stilren lårkort og flankeret af to sortklædte sangerinder, og med et velspillende orkester bag sig med to trommeslagere, to keyboardspillere og bassist.
Stine Bramsen lagde ud med ”Move Forward”. Ved præsentationen var hun en kende stakåndet og ventede nærmest ikke på publikums svar, når hun spurgte ”Har I det godt?” Men det havde vi altså. ”Alt er live - osse kor, her er ingen back-tracks” pointerede Stine Bramsen. I den sidste tid har der været en del debat om brug af præindspillede backtracks live. Ja ja, vi er jo ikke puritanere, og koncertens svedige messingriff kom altså ud af keyboardene...

I ”Heart Wave” fra Bramsens tidligere gruppe Alphabeat blev sangerinden Nabiha introduceret, og hun sang et par superkorte solonumre, og i hittet ”Never played the bass” var Stine Bramsen med. Men nummeret var barberet ned til en halv anden minuts tid, hvorfor nu det? Og det eskalerede. Efter en smalsnak om kvinder (kun to kvinder blandt årets Grøn Koncert-solister) kom ”Woman” samt et medley med discohits om kvinder, hvor det virkede, som hver sang fik under 60 sekunders airplay.

Slutteligt fik vi et mash-up med ”Mind the gap” og ”Cover Girl” Interessant, og næsten vellykket; der var spændende rytmiske forskydninger. Men hele koncerten bar præg af en hektiskhed og forcering, som slet ikke var nødvendig. Selvfølgelig er der tempo i dansemusikken, men vi skal også lige nå at nyde det.

Vi havde allerede mødt en del af ”familien” fra TV2’s populære udsendelser ”Toppen af poppen”, og vi satte nu næsen mod Grøn Scene, hvor mange så frem til koncerten med endnu én fra toppen og med et lokalt indslag.

(Læs fortsættelsen i afsnit 2 her)

[Foto: Peter Elmelund]