Genre: 

Jon Brændsgaard Toft: Peter A.G. og Gnags – en guide til deres plader

Jon Brændgaard Toft: Peter A.G. og Gnags
17-04-19
Af: 
Peter Elmelund

Fin oversigt over Gnags’ plader i et halvt århundrede

Gnags – den danske rockgruppe, som forlængst har haft guldbryllup!

De fleste danskere har et forhold til gruppen og dens karismatiske leder Peter A.G. Nielsen, og det spænder fra kærlighed til hovedrystende hippieforstoppelse. Men få har som Gnags formået at sætte gang i så mange fester over det ganske land med et tætspillende band med slagord og sætninger, der for evigt vil være forbundet med Gnags: De vilde kaniner, der slentrer ned ad Vestergade – når jeg bli’r gammel. Karrieren har sandelig ikke været lineær; vi kan tale om et peak i midten af 1980’erne med pladerne Safari, X og Den blå hund.

I 1985 kom Peter Deuleran og Jan Knus’ bog Gnags - Kan I høre noget, som er en tidstypisk beretning fra livet på landevejen med den store virksomhed Gnags suppleret med historiske flashbacks. Siden er der faktisk ikke kommet en samlet fremstilling af gruppen.

Indtil Jon Brændsgaard Tofts Peter A.G. og Gnags – en guide til deres plader - en udgivelse, der foregik i rimelig ubemærkethed i 2015. Den unge forfatter har tidligere skrevet en række ungdomsbøger i science fiction/fantasygenren, og derudover er han musiker og lydtekniker.

En ærlig fan beretter

Forordet er, som resten af bogen, holdt i en jovial og sympatisk stil. Toft indleder afvæbnende: ”Jeg ved egentlig ikke, hvor kvalificeret jeg er til at skrive en bog som den her, men jeg har altid holdt meget af Gnags.” Okay, det er da et ærligt udgangspunkt.

Og han fortsætter: ”Jeg analyserer deres plader fra både et tekstmæssigt, musikalsk og lydteknisk synspunkt. Samtidigt har jeg medtaget så mange historiske facts, som jeg har kunnet grave frem ved hjælp af andre bøger, leksika, avisartikler og interviews gennem tiderne.” Det lyder som et godt grundlag for sådan en bog. Men efter gennemlæsningen kunne jeg godt have ønsket mig, at Toft havde gravet noget dybere. Det er faktisk en tynd omgang Gnags-historie, vi får serveret. Her burde en redaktør have givet rum til et grundigere arbejde, for der er virkelig stof til en fyldigere biografi. Derfor er det undertitlen, der er den korrekte varebetegnelse: ”En guide til deres plader”.

Kronologisk gennemgås Gnags’ 27 plader fra På vej fra 1973 til Legepladsen fra 2008 samt Peter A.G. Nielsens fire soloplader. Hver plade beskrives typisk på fire sider, og Toft indleder med pladens numre samt et kort citat fra et samtidigt avisinterview, oftest med forsangeren Peter A.G. Ellers er det sparsomt med kildehenvisninger; en litteraturliste bagi ville have løftet bogen.  Men der er ingen tvivl om, at den nævnte bog fra 1985 er blevet brugt flittigt.

Peter A.G. og Gnags – en guide til deres plader slutter med et 24 siders ”appendix”, hvor samtlige plader igen opremses med data om plademærke og –nummer, deltagende musikere, teknikere osv. Her er oplysningerne om pladerne indtil 1985 overført fra Deuleran og Knus’ bog. Om pladen Del af en ring står i begge bøger blandt andet, at ”Sanne Salmonsen synger hist og her”. Her havde jeg foretrukket, at Toft havde undersøgt, hvilke numre Sanne synger med på eller blot havde skrevet, at Sanne Salmonsen sang kor.

Jon Brændsgaard Toft er som tidligere nævnt en ægte fan, og derfor skriver han diplomatisk om en af de første plader, at Gnags stadig primært er et liveband, og ”det tager også tid at lære at spille tight på en lagkageindspilning”. At forfatteren også er lydtekniker, skinner igennem flere steder, hvor pladernes lyd og mix kommenteres. Det er forfriskende, at vi på det område får nogle personlige betragtninger.

Mens vi venter på krøniken

En spændende udvikling at følge fra de første enkle plader til storhedstiden i 1980’erne, hvor der kom en ny plade om året, som strøg til tops på hitlisterne. Senere blev der længere mellem hittene, mange af gruppens medlemmer blev udskiftet, og det var ikke fra Gnags, vi fik de nyeste ideer og teknologier. Brændsgaard Toft er generelt begejstret for samtlige plader og forstår at fremhæve deres forskellige forcer. Derfor fastholder jeg, at denne guide er et sympatisk værk, som giver et overblik over Gnags’ udgivelser.

I forordet skriver Toft, at han ”ikke har snakket med nogen af medlemmerne i Gnags om projektet”. Hvorfor ikke?

Jeg forestiller mig, at de gode herrer gerne ville svare på forklarende spørgsmål og kommentere. Det ville så uden tvivl også have betydet, at værket var blevet mere omfangsrigt og krævet flere ressourcer.

Det kan så i øvrigt være, at et titelmysterium var blevet opklaret. Toft nævner om pladen X fra 1983, at ”bandet har nægtet at give en forklaring på titlen”. Jeg tænkte, at det da er deres plade nummer 10 – romertallet X?

Måske er der andre, der pusler med en krønike om Gnags, som startede for mere end 50 år siden. ”Er I der?” – som jeg har hørt Peter A.G. brøle mange, mange gange …

Vi savner i hvert fald stadig bogEN om Gnags, men indtil da er Peter A.G. og Gnags – en guide til deres plader en nyttig, lille bog.

Og sidegevinsten? Jeg fik genhørt Gnags’ musik, og der er faktisk en del perler imellem, som jeg helt havde glemt.

En lille krølle: Brændsgaard Toft citerer nummeret ”Hvad gamle nisser siger” fra pladen Skitsernes drøm. I slutningen hedder det: ”Vil du vide mere om kærligheden? / Tjek P.’s første brev til K., kapitel 13 …” Forfatteren resonerer, at ”Det fremgår ikke, hvem P. og K. er ...”

Her kan en gammel nisse så fremmumle, at det måske er Paulus’ brev til Korintherne, kapitel 13, som slutter med de gode ord, som jeg også tror Gnags vil skrive under på: ”Så bliver da tro, håb, kærlighed. Men størst af dem er kærligheden.”

Lån bogen fra dit nærmeste bibliotek