Kopier og klassikere 4: Personal Jesus

06-07-15
Af: 
Julie Hugsted

Kopi. Selve ordet får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mange musikere, anmeldere og publikummer. Kopien er sangskrivningens uægte barn, som ikke diskuteres, medmindre diskussionen handler om ophavsret, profit og YouTube. 10 mandage præsenteres du for forskellige versioner af berømte sange og deres – nogle gange mere kendte - kopier.

Velkommen til den fjerde artikel i serien om Kopier og Klassikere. Denne gang skal vi kigge og høre lidt nærmere til Depeche Modes elektrogotiske hit, ”Personal Jesus”, der blæste ud af højtalerne i 1989, blev kopieret af countrykongen Johnny Cash på 2002-albummet "American IV: The Man Comes Around", hvor det blev transformeret til et smukt og følelsesladet countrynummer.

Elektro-gotisk synthpop

Depeche Mode ryddede hitlister og fyldte dansegulve, da de i 1989 udgav det dansable elektro-gotiske synthpopnummer "Personal Jesus".

Nummeret landede i 2004 på Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste sange i verden nogensinde.

Reach out and touch faith

Depeche Modes version af nummeret indleder med synth, og inden de 10 første sekunder er gået, hører man Dave Gahans flotte stemme synge "Reach out and touch faith" efterfulgt af blød, men staccato guitar, tunge trommer og synthlyde.

1989-versionen er rytmisk, fræk og tvetydig på den måde som netop Depeche Mode formår.

Contrykongen og Rick Rubin

Johnny Cash's 2002-version af nummeret er produceret af Rick Rubin, der bad John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) om at genskabe nummeret i en enklere og mere bluesy version af det gamle dansenummer.

De countryelementer, der lurer i baggrunden på Depeche Modes 1989-version, og primært bemærkes på grund af musikvideoens setting, er fremhævet og gjort til det gennemgående instrumentelle træk i Johnny Cashs 2002-version.

Religiøs melankoli

Johnny Cash's nummer lyder som noget han selv kunne have skrevet - her må Rick Rubins evner som producer have haft afgørende betydning. Det lader til, at Depeche Modes tvetydighed er erstattet af den melankolske countrysangers religiøse univers på en måde, der i højere grad udtrykker en søgen efter en art oprindelighedstilstand.

Fra sex til kærlighed

Alle dele af Cash-versionen skærper tekstens religiøse elementer, imens de seksuelle overtoner, der særligt findes i Depeche Modes instrumenter og produktion, erstattes af kærlighedsreferencer, der ikke efterlader svar på om der er tale om romantisk, religiøs, familiær eller venskabelig kærlighed.

Countrynummer fra 1960'erne

Selv ned til vokaleffekten sidder lytteren tilbage med en oplevelse af at høre et countrynummer fra 1960'erne, der har gennemgået et remake i 2002. Det er god historiefortælling. Selvom alle åbenlyse fakta taler imod det, ligger der i Johnny Cash's version af nummeret en naturlighed, der fungerer suverænt på albummet "American IV" fra 2002.

Girls on Film-inspirationer

Depeche Modes leg med på den ene side det religiøse og på den anden side det basale, seksuelle og legesyge, understreges i originalvideoen, der bærer tydelige referencer til Duran Durans "Girls on Film" fra 1981: Musikvideoen til "Personal Jesus" bygges op om en række scener med smukke kvinder der på skift kigger ind i kameraet i forskellige sammenhænge i et setting der skal få tankerne hen på det vilde vesten.

George Michael kan også være fræk

Imens selve nummeret er blevet kopieret af ingen ringere end Johnny Cash, kan jeg ikke lade være med at overveje, om selveste hr. Geroge Michael har kigget arkiverne igennem og netop forsøgt at indfange stemningen fra Depeche Modes musikvideo fra 1989, da han relancerede sig selv med nummeret og ikke mindst musikvideoen "Fast Love" fra 1996.

Som en uhyggelig Hanne Boel

I modsætning til andre af musikhistoriens supersællerter fungerer "Personal Jesus" langtfra i alle versioner. Det mest grelle eksempel er Nina Hagens version fra 2010, der får den fallerede punkdronning til at lyde som en uhyggelig version af Hanne Boel.

Lad os prise os lykkelige over, at de mest kendte versioner af et nummer oftest er de bedste, og glæde os, til Depeche Mode laver et cover af "Man in Black". 

Du kan læse introduktionen til artikelserien Kopier og klassikere her
Du kan læse om artikelseriens første covernummer, I Will Always Love You
Du kan læse om artikelseriens andet covernummer, Das Modell
Du kan læse om artikelseriens tredje covernummer, Tainted Love