Genre: 
Pop

Stemninger fra fredag på Spot Festival 2017

SPOT 2017. JFDR2. foto. Line Elmelund.jpg
06-05-17
Af: 
Peter Elmelund

En fredagstur med Peter Elmelund på SPOT Festival 2017

Nu er det fredag, og oven på en stille og afventende torsdag er der nu tryk på.
I flere år har det regnet jævnt, så årets solskin er ekstra velkomment.
Området mellem Godsbanen og Scandinavian Congress Center er i år ”Aarhus Volume”, hvor der er fast og flydende føde i flere varianter. Rå træsæder og –kasser og scener, hvorfra der lyder en lind strøm af musik i alle afskygninger.

Voldsom trængsel uden alarm

”Hovedgaden” i SCC, som ellers ligger dovent hen i hverdagen, er én summende hovedbanegård – vejen mellem Godsbanen og Musikhuset. Her udenfor står den vanlige halve campingvogn, hvorfra der lyder håbefulde klange fra saz, elguitar og trommer, mens publikum slænger sig i de interimistiske møbler med en bajer – den lokale Ceres naturligvis.
På scenen i Musikhusets foyer mod øst synger en Alvorlig Ung Mand. Ivan Martines bliver ledsaget af en nøgen guitar, og han præsenterer sin sang ”Kaffekys”. Jeg fanger ikke lige sangens pointe, men fanger til gengæld mange gamle, halvgamle og nye venner – det er hyggeligt og goddav. Flere skulle ind og høre nyeste komet – Hjalmar.
Og så er vi en del, der stiler mod Store Sal, hvor institutionen Savage Rose indbyder til 50 års jubilæumskoncert. Salen er ikke en sal; det er en katedral, hvor karismatiske Anisette giver os en times syndsforladelse. Fantastisk og næsten ubeskriveligt. Næsten, jeg skriver om koncerten her.

”Uden mad og drikke…” – den gule campingvogn ved Aarhus Volume serverer kebab, der kan anbefales. Vist nok første år med udbredt brug af MobilePay. Ingen fedten med Dankort og fedtede sedler.

Nøgent guld og luftighed

Projektet ”Naked” er efterhånden blevet SPOTs mest populære koncert. Multimusikeren Gustav Ljunggren akkompagnerer på flygel nogle af tidens hotteste sangere. I år er det Katinka, Anya, Sebastian Wolff og en kunstner, der går under navnet Gulddrengen.
Gulddrengen? ”Naked”? Alle har vist stillet de spørgsmål, for køen uden for Lille Sal er rekordlang. Heelt ned til Symfonisk Sal. Surt, at dørene så lukkes fire pladser før Bibzooms fotograf. Nå, ”Naked” gentages lørdag aften, netop i Symfonisk Sal.

Til gengæld går vi ned til Rytmisk Sal, hvor der ingen kø er til den islandske sangerinde Jófríður Ákadóttir (billedet), som spiller en minimalistisk, æterisk guitar og synger tilsvarende. Akkompagnementet består af en tilbageholdt altsax og et trommesæt, der spiller så pianissimo, som jeg aldrig har hørt. Rytmisk Sal er i dag med ryddet gulv; det ville ellers have været dejligt med en lænestol, hvori et lille blund til den blundinspirerende musik havde været på sin plads. Og nå ja – sangerindens kunstnernavn er det mere mundrette JFDR.

Vi siver videre ud i SPOTverdenen fyldt med hipsters, smarte mennesker og almindelige mennesker og oplever ny musik og gammel musik – på en ny måde.
Musik er liv, og som dette uudslukkeligt.

(Foto: Line Elmelund)