Genre: 

Corona-sange

coronavirus
11-05-20
Af: 
Steffen Kronborg

Corona-krisen har sat en effektiv stopper for diverse koncerter, musikarrangementer, festivaler, mv., i hvert fald for en rum tid fremover. Det har ramt musikarrangørerne, ligesom det har ramt musikerne, som jo oppebærer en del af deres indtægter fra koncerter og andre live-arrangementer.

Til gengæld har den tvungne nedlukning af livemusik-scenen betydet, at mange musikere har fundet på andre måder at gøre opmærksom på deres eksistens - og samtidig gøre det, de er bedst til; nemlig glæde lytterne med deres musik. Nogle har forsøgt sig med virtuelle koncerter, hvor de efter bedste evne har leveret ud fra de forhåndenværende søms princip (dvs. med afstand til hinanden, uden publikum, osv.); men disse udfoldelser virker trods de gode intentioner ikke altid helt overbevisende, bl.a. på grund af den lidt kunstige stemning affødt af omstændighederne.

Neil Youngs "Fireside sessions" har for mig været et af de mere vellykkede eksempler på en musiker, som har benyttet lejligheden til at forsøge at opmuntre fansene med enkle virkemidler, dvs. med en akustisk guitar som eneste akkompagnement til en stribe af musikerens kendte sange.

En del musikere har imidlertid fundet ud af at tackle den vanskelige situation på en anden måde, idet de har benyttet den ufrivillige spillepause til at forsyne det musikhungrende marked med nye sange. Et eksempel på denne strategi er Bob Dylan, som uden varsel og helt uventet i løbet af den sidste måneds tid har lagt tre ikke tidligere udsendte indspilninger - "Murder most foul", "I contain multitudes" og "False prophet" - ud på nettet til fri afbenyttelse for publikum i en tid, hvor der ellers ikke er så meget at glæde sig over rent musikmæssigt. Sangene blev ledsaget af en opfordring til at passe på sig selv og hinanden, og vi var mange, som var glade for denne lille hilsen og opmuntring fra idolet.

Nye sange og parodier

En del musikere har som Bob Dylan lagt indspilninger af nyskrevne sange eller omarrangerede versioner af tidligere hits ud på nettet for at afhjælpe det aktuelle musiktomrum, og mange af disse nye sange adresserer specifikt den p.t. altdominerende corona-virkelighed.

Blandt disse eksplicit corona-relaterede indspilninger møder man en række kendte numre med omskrevne tekster, som på mere eller mindre elegant og vittig vis benytter lejligheden til at sætte fokus på corona-truslen (samt på sangeren selv). En del af disse parafraser eller parodier balancerer på grænsen mellem det sjove og det smagløse, og det er ikke alle sangene, der befinder sig på den rigtige side af skellet.

Det er en følsom sag at gøre grin med et fænomen, der hver dag koster hundredvis af liv, og selv om de udøvende kunstnere naturligvis ikke mener noget ondt med deres udspil, men tværtimod bare gerne vil bidrage til at holde humøret højt hos lytterne, bevæger de sig i et potentielt minefelt. Hvilket dog ikke er ensbetydende med, at det ikke kan lade sig gøre at lave en sjov ny corona-tekst til et gammelt hit, eller at man helt skal afholde sig fra at gøre forsøget.

Smag og behag er jo forskellig hos de enkelte lyttere, og hvis nogen kan more sig over "gendigtningen" af Bee Gees-hittet "Stayin' alive" eller af Beach Boys-sangen "Kokomo", er der jo ikke noget galt ved det. Blandt de mange parodier og pasticher, jeg selv er stødt på på nettet, har jeg nok lyttet med størst fornøjelse til Neil Diamonds omskrivning af sin egen sang "Sweet Caroline", der i "corona-versionen" er kommet til at hedde "Hands (Washing hands)". Ganske humoristisk.

Selv om corona-krisen kun er nogle få måneder gammel, er der altså allerede opstået en frodig fauna af corona-sange fra en lang række professionelle musikere, hvilket man f.eks. kan overbevise sig om på hjemmesiden apnews.com, hvor man finder en liste over "40 songs about the coronavirus pandemic". Her er noget for enhver smag, lige fra sange af Bon Jovi og Rolling Stones til sange af Randy Newman og Norah Jones.

Selv 79-årige Mike Love har bidraget til corona-sangkataloget med den stærkt Beach Boys-inspirerede "This too shall pass", hvor omkvædet i al sin enkelhed lyder: "Let's get back to having fun, fun, fun - in the sun". Al ære værd som en opmuntrende hilsen til musiklytterne, selv om den gamle stranddreng ikke længere har helt den samme vokale rækkevidde som tidligere (for nu at sige det på den måde).

Et par af de corona-sange, jeg selv er mest glad for, er - ikke overraskende - skrevet og sunget af et par af mine musikalske favoritnavne. Steve Forbert var allerede for mere end en måned siden ude med riven efter den republikanske senator Rand Paul, som på forskellig vis opførte sig fuldstændigt tåbeligt og uansvarligt i forhold til corona-smittens alvor, og som da også af samme grund kom alvorligt i klemme i den amerikanske presse.

Forberts sang "Rand" er en vittig lille sag om, hvordan man ikke skal opføre sig under de nuværende omstændigheder. Amy McDonalds splinternye "A piece of my heart" er mere alvorlig end "Rand", men er tekstmæssigt lige så vægtig som denne og fremstår i sangerindens udførelse med akkompagnement af akustisk guitar som et fint lille musikalsk indlæg i den aktuelle krisesituation. "Something came along like a bolt from the blue / and it changed your life and it changed mine too / and nothing feels the same." Amy McDonald ledsager sangen med en hilsen til sit store publikum, udtalt med hendes karakteristiske skotske accent.

Danske corona-sange

Også i dansk sammenhæng har adskillige musikere forsøgt sig med nyskrevne corona-sange. Bl.a. har en stribe kendte musiknavne som Mads Langer, Lukas Graham, Jada, osv. slået sig sammen om nummeret "Tættere end vi tror", fremført efter modellen fra den 35 år gamle støttesang "Afrika", hvor Gud og hvermand gav en hånd med ved indspilningen. Om den nye corona-sang bliver lige så populær som den gamle velgørenhedssang, må tiden vise; men det er et positivt moment i sagen, at overskuddet fra sangen går til UNICEFs arbejde med børn og unge.

Rent kunstnerisk er der dog - efter min mening - langt mere substans i Oh Lands lille vemodige corona-klagesang over den tabte uskyld i fortidens betydeligt mere overskuelige problemer: "I miss one week ago". Til en smuk og iørefaldende melodi fremfører den prisbelønnede sangerinde sin variation af Beatles' "Yesterday" - dengang, hvor alting endnu var godt, og der endnu ikke var nogen truende sorte skyer i horisonten. Den skrøbelige sang om vores undertiden noget lemfældige prioritering af livets virkelige værdier rummer præcis det element af almengyldighed, der kendetegner den langtidsholdbare sang. Flot musik.

Alle de nævnte sange i det ovenstående kan i skrivende stund høres gratis på nettet, og nogle af sangene kan desuden købes i mere polerede versioner fra udbyderne. Der er rigeligt med corona-sange at gå i gang med for den interesserede, og der kommer helt sikkert flere til i den kommende tid. Måske man en dag ligefrem vil kunne tale om en helt ny musikgenre: corona-sangene?