Genre: 

Lad de små børn synge

Sangglad
22-12-23
Af: 
Peter Elmelund

Sangglad – Leg med sang i dagtilbud
Ulla Christensen og Laura Flensted-Jensen (red.)
Sangens Hus, 2023

Siden 2013 har Sangens Hus fungeret som et nationalt samarbejdsforum for sang. ”Som en katalysator for sangglæden i Danmark skal Sangens Hus styrke og udvikle sangkultur på alle niveauer og indenfor alle genrer”. Dette sker gennem videndeling, talentudvikling og sangprojekter.

Et håndgribeligt resultat er ”Sangglad – Leg med sang i dagtilbud”, der bugner med gode værktøjer til at komme i gang med den givende sang. Den er redigeret af Ulla Christensen og Laura Flensted-Jensen, der sammen med syv kolleger fra Sangens Hus har ydet bidrag til bogen.

Målgruppen er de 2-6 årige, så vi taler om en bog til dagplejeren, til den ansatte i vuggestuen eller børnehaven, og til den voksne, som gerne vil i gang eller vil videreudvikle sangarbejdet med de små.

Fra Sangens Hus har vi tidligere på året fået bogen Glade stemmer i skolen, som jeg kaldte et ”uomgængeligt redskab i musikundervisningen i dagens grundskole”. Nu er vi kommet til børnene før skolealderen, og nærværende bog er sandelig også brugbar.

Grydeklare redskaber
Allerede indholdsfortegnelsen vidner om grundighed og brugbarhed. Her er klare overskrifter med underoverskrifter. Hele fem sider, der også kan bruges som en slags stikordsregister, så vi hurtigt kan finde, hvad vi har brug for her-og-nu. Derfor kan vi også leve uden et decideret register bag i bogen.
Og bogen behøves ikke at blive læst fra første til sidste side, men man kan lynhurtigt læse dét, man aktuelt lige har brug for.

”Sangglad – Leg med sang i dagtilbud” har som formål at give ”mere og bedre sang i børns liv og leg i dagtilbuddet”. Derfor giver bogen metoder, redskaber og lege, så sangen kan blive et dagligt indslag og blive en naturlig del af institutionens årshjul.

Start med stemmen – din egen
I første kapitel får vi en beroligende præsentation af vores vigtigste instrument: stemmen. Om vigtigheden af at lære sin egen stemme at kende – og hvordan den kan bruges sammen med børnene. Og om at lægge sangene i lyse lejer. For det er her, børnenes stemmer fungerer og har det bedst.

Dette gælder naturligvis både for den voksne kvinde og for den voksne mand. Selvom manden synger et oktav dybere, forstår børnene intuitivt at oktavere.
Kapitlet har afslutningsvist tesen: Vær opmærksom på, hvor børnene er, og hvad de interesserer sig for. Fint nok med en flot, minutiøst planlagt program. Men måske bevæger børnene sig ud ad en anden tangent – prøv at følge dem!

Vi får konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med dynamik, puls og tempo. Her er også uddybende hjælp at hente på den fine hjemmeside, der er tilknyttet bogen. Og som der rundhåndet henvises til gennem bogen.

Så’ der samling
Selve sangsamlingens mulige forløb beskrives i et centralt kapitel: konkrete sange og pædagogiske greb i samlingen.
Nå ja, professionelle institutionsarbejdere ved, hvad en sangsamling er. Jeg tænkte først ud fra min biblioteksverden, hvor en sangsamling er en skøn, hyldefuld sangbøger – tø hø.
Nej, de kære børn har mange samlinger i hverdagen, og her drejer det sig om – den for mange af os vigtige – sangsamling.

Læreplanens fine ord – nu med sang
Det længste kapitel – kapitel 4 – drejer sig om den optimale integrering af sangen i den styrkede pædagogiske læreplan. Her tages fat i alle de fine ord i læreplanen, som institutionerne skal forholde sig til og arbejde ud fra.

Til samtlige overskrifter såsom social udvikling, kommunikation og sprog, kultur, æstetik og fællesskab knyttes overbevisende det daglige arbejde med sangen, så enhver skeptiker må blive overbevist om vigtigheden af sangens inddragelse. Også gode argumenter overfor den politiske vinkel.

Gennemgående pointeres, hvor vigtig den voksnes rollemodel er. Nærværende bog mener jeg er et vægtigt redskab for primært den professionelle voksne, men også alle andre, der har
med små børn at gøre, kan få glæde af de mange gode eksempler og tips.

Hver dag, hele året
Afsluttende kapitel giver mod på at komme i gang med et årshjulskema, så overblikket over den sanglige udvikling bliver yderst synlig. Og igen pointeres, at man hjertens gerne må prøve sig frem – og gerne sammen med børnene.

Jeg blev glad, ja nærmest sangglad, da jeg havde læst bogen. Værsgo’ – her er grydeklare velafprøvede idéer og forslag – kom i gang!

Og husk, som der (også) står:
”Og så skal vi ikke glemme, at samtidig med at sang ofte er godt ”for noget”, så er det også en kilde til glæde i sig selv”.
Nemlig.
Og lad ”Sangglad – Leg med sang i dagtilbud” være en kærkommen julegave til landets dagtilbud – det har alle fortjent!