Genrer


Balkan-funk fra Bukarest
Mahala Rai Bandas debutalbum fra 2005 hedder som bandet selv og er en fascinerede rejse ind i balkan-universet. Bandet har grobund i Rumæniens hovedstad Bukarest og de fleste har nok stiftet bekendtskab med musikken i filmen Borat, hvor sangen ”Mahalageasca” blev brugt. Den tyske balkan beats-kunstner Shantel har bidraget til at give albummet den finale mix og det kan da også høres. Lyden er tydeligt tilpasset et vestligt publikum. De fleste numre er up-tempo, der viser, at Mahala Rai Banda har dygtige tekniske musikere. Bandet er 11 mand stort og beskriver deres musik som balkan-funk.
Mahalas er betegnelsen for de Roma og Sinti ghettoer, som ligger i randområderne af Bukarest og andre byer og som ofte kendetegnes af meget udsatte sociale forhold.
Skiven starter med ”Mahalageasca” som er en gevaldig balkan-bombe der sprænger lige i hovedet på lytteren. En catchy melodi, der siden er brugt af mange DJ's verden rundt bl.a. af tidligere optalte Shantel (DE).
”L'homme qui boit (The man who drinks)” starter næsten som en fransk chanson, men udvikler sig hurtigt til et fuldt ud balkan-nummer med fængende melodi. Sangen er denne gang mere arabisk, med mange kringlede fraseringer. Det skaber en stemning af østlig mystik.
”Morceau d'amour” er en fascinerende sang med hylende klarinet og harmonika, der lulles ind af en fanfare af blæsere. ”Romni latci” og ”Kibori” er up-tempo numre, og især det sidste er virkeligt underholdende. En avanceret trompet skifter med en forsanger, der gir den fuld smadder. ”Colindat” er en blanding af balkan og ska og er en ørehænger.
Pladen afsluttes af ”Roman dance”, hvor klarinetspilleren får lov til at demonstrere sine skills. Alt i alt en fængende plade, der demonstrerer hvordan moderne balkan-musik kan lyde uden at skræmme de mere sarte ører herhjemme.
Jeg ville gerne sige noget mere om teksten, men mit rumænske er desværre lidt for ikke-eksisterende til at sige noget fornuftigt.