Genrer


Béla Bartók: Duoer for to violiner
Bartók ind med modermælken
Der er musikere, der mestrer alle spillets krumspring og sindrigheder og gør det uden en eneste fejl. Alligevel efterlader nogle af dem lytteren lettere tom eller uimponeret. Det kan da også være en noget utaknemmelig opgave at stille andres ører tilfreds, når vores sanser er så forskellige. Alligevel fremgår det tydeligt, når nogen spiller naturligt og ikke virker som kejserens kunstige nattergal. Siden barnsben har de rumænsk-franske søstre Sarah og Deborah Nemtanu kendt Béla Bartóks Duoer for to violiner (1931), og de forvandler de korte miniaturer til stor kunst på deres cd.
Komponisten tænkte dem som didaktiske stykker, og de første af dem lyder unægteligt naive og som skrevet til børn. Men hurtigt vokser de til magiske stunder, som ikke bare er øvestykker, men små mesterværker, øjebliksbilleder, hvor man næsten in media res dukker op midt i en stemning. Tager man for eksempel Itzhak Perlman og Pinchas Zukermans indspilning fra 1981, er det et mere renfærdigt og uskyldigt tag på, hvad der med Nemtanu'erne bliver til vildkattes leg på egen mark. Det er imponerende, så meget de får ud af de omtrent et minue korte drillesange, bryllupssange, pudedans, sange fra forskellige slaviske lande, myggedans og humpedans. Flere steder når de op på et niveau med Bartóks geniale strygekvartetter, for eksempel minder den arabiske dans om 2. strygekvartet.
Søstrene lægger altså ikke fingrene imellem, og er klar til skrammer med kløerne fremme, uden at det dog hæmmer graden af nuancering på nogen måde.
Siden Perlman og Zukermans Bartók-indspilning er en anden ungarsk miniaturemester, György Kurtág, vundet frem. I 1981 havde han slet ikke høstet den anerkendelse, han i dag nyder, inklusive Léonie SonningsMusikpris i 2003. Så tiden har måske simpelthen modnet sig mere til det kortere åndedrag, som Bartók-duoerne fordrer.
Til daglig er Sarah Nemtanu soloviolinist i Orchestre National de France, og hun cd-debuterede i 2010. Den to år yngre Deborah Nemtanu er solist i Orchestre de Chambre du Paris. De kender hinandens musikerskab ud og ind, men har ventet med at indspille sammen til 2015, og da var det Bach og Schnittke på franske Naïve, og nu har Decca altså kapret dem. Hvem bliver først på pletten til at invitere dem til Danmark?
Lån Duoer for to violiner fra dit nærmeste bibliotek