dummy

Black Sabbath: Paranoid

9-10-2017
Kjartan F. Stolberg
Anmeldelse

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste. Dette er nr. 130

Black Sabbath var de første til at lave heavy metal. Den dag i dag ses de som nogle af genrens helt store ikoner, og de var nok den væsentligste årsag til, at Copenhell 2016 var første gang, festivalen måtte melde udsolgt. Hvis man vil høre Black Sabbath, er det oplagt at starte med deres klassiske plade Paranoid fra 1970. Debuten fra tidligere samme år er også glimrende, og ligeledes er mange andre Sabbath-plader, men Paranoid har virkelig særstatus. Vi snakker trods alt også om pladen, der åbner med det efter min mening det bedste Sabbath-nummer nogensinde, nemlig anti-krigs-sangen "War pigs". Efter en langsom intro kommer noget af det mest intense, vilde rockmusik, der nogensinde er skrevet. Melodien minder om "Behind the wall of sleep" fra debuten, men alt er gjort bedre her. Trommerne er mere spændende, Tony Iommis guitar-licks er fænomenale, og Ozzys vokal har sjældent lydt bedre. Andet nummer, "Paranoid", er en hurtig, protopunket energibombe om sindsforvirring. Teksten hertil er som med "War pigs"helt genial.

Et ret overset nummer er "Planet caravan". Det er på ingen måder heavy metal, men rettere noget creepy, stemningsrigt psykedelisk folk. Der er nogle ret jazzede trommer oveni denne lyd, og Tony Iommis afsluttende guitarsolo føjer til denne jazz-lyd. Det er faktisk rart med en knap så hård sang midt i det hele, og det ville være rart, hvis moderne metalbands gad vige lidt væk fra den typiske metallyd af og til. Måske virker sangen en smule malplaceret, men dens dynamiske virkning er virkelig god. Efter den kommer nemlig yderligere død og ødelæggelse med klassikeren "Iron man". Man kan selvfølgelig i dag gøre meget grin med, at Ozzy synger det præcis samme som riffet, men jeg må sige, at det virkelig hjælper det mekaniske tema i sangen. Når man hører sangen alene lyder den lettere fjollet, men i albummets kontekst viser science fiction-ondskaben sig for alvor, og det lyder fantastisk. Riffet er blevet ikonisk af en årsag. "Electric funeral" er i modsætning til "Iron man" et nummer, der dynamisk udvikler sig rigtig meget. Der er mange overraskelser på nummeret, og Tony Iommi leverer atter vidunderlige guitarpræstationer.

"Hand of doom" starter stille med en truende opvarmning via en sagte basgang, og lidt under et minut inde bryder sangen ud i en lille metaleksplosion. Bagefter gentager det sig, men her er eksplosionen større, og strukturen ændres fuldstændig. Trods dette har nummeret en flot hale, og nummerets dynamiske struktur er nok den væsentligste faktor til, at jeg aldrig bliver træt af det. Hvor bas er drivrkaften bag "Hand of doom", er guitaren og trommerne i fokus på det instrumentale nummer "Rat salad", og de spiller godt op mod hinanden. De forøger faktisk hinandens styrke, og så hjælper det også lyden på pladen at få en lille pause fra Ozzys charmerende og dystre omend ikke særlig rene stemme. Afslutningsnummeret er "Fairies wear boots", et mesterværk af samme proportioner som "War pigs". Her er den instrumentale åbning også vældig lang, og den bygger smukt op til den brutale sang. Mens det måske ikke er nær så hårdt som moderne bands, sørger albummets såvel som sangens struktur for, at der stadig er en markant virkning. Man mærker stadig den lurende revolution, når man hører det i dag. Paranoid har ingen svage sange, og strukturen er stadig effektiv. Det er en af de bedste metalplader nogensinde.

Lån Paranoid fra dit nærmeste bibliotek

Besøg Kjartans musikblog