Genrer


Blockchain, NFT og masser af god musik
Solen skinnede om kap med de glade ansigter på de første forventningsfulde gæster til SPOT 2022. Efter to år i coronaens tegn var SPOT festivalen i Aarhus nemlig endelig tilbage på det normale spor. To dage først i maj med koncerter primært fra kunstnere, der endnu ikke har haft det store gennembrud, men som i branchen skønnes at have potentiale til det. I år med mere end 150 koncerter og omkring 1100 deltagende kunstnere. Tæt på rekord. En anden næsten rekord er de 27 forskellige scener på SPOT 2022, som spændte lige fra en musikbus med plads til 10 gæster til Musikhusets store sal med kapacitet til 1588. Udover Musikhusets mange scener, så er Godsbanens 6 scener stederne hvor de fleste koncerter fandt sted. Arrangørerne bag festivalen er bl.a. SPOT, Promus Aarhus, Musicexport Danmark og som noget nyt Music City Aarhus 2022, der er Aarhus kommunes store satsning på musik i 2022.
Det første indtryk af programmet til SPOT er overvældende. For hvordan vælger man som deltager blandt så mange spændende koncerter og kunstnere? Programmet er delvist farvet af spillestederne, som ofte arrangerer en lille festival i festivalen og dermed har deres egen profil. Det nye spillested Tyrkis (tidl. Atlas) f.eks. med Roots/Hybrid kunstnere, TRAIN med metal og RADAR på Godsbanen med en nordisk profil. Way up North festivalen Aalborg, Rock the Region (Midtjylland) og Mudmusic (Talentudvikling Fyn) med kunstnere fra deres egne talentudviklingsprogrammer. Derudover danske og svenske pladeselskaber, Aarhus Lydkunst festival, Det Jyske Musikkonservatorium og Jazz Danmark for blot at nævne nogle af programleverandørerne.
SPOT er som bekendt også en konference- og netværksfestival - i år med et meget omfattende program med titlen SPOT+, hvor bl.a. branchefolk og mediefolk mødes, præsenterer og diskuterer nye trends i branchen. Et af de helt dominerende emner på denne del af SPOT handlede om musik og web3 – og det er her blockchains, NFT (non-fungible tokens) og smart contracts kom ind i billedet. Som deltager i nogle af disse sessions kan jeg fortælle, at der er en hel del branchefolk, investorer og kunstnere, der tror på, at de tre nævnte bliver det næste helt store i musikbranchen bl.a. fordi de bedre end de nuværende systemer kan sikre ophavsret og ikke mindst en fair betaling til kunstnere for brugen af deres værker. For nuværende er det dog svært at afgøre, om de får ret. Efter artiklen linker jeg til nogle af de nye firmaer, der arbejder i front med musikweb3. Så kan du danne din egen mening.
Som deltager på SPOT er man ofte kortvarigt til koncert, inden man hurtigt er videre til næste spændende tilbud. Men jævnligt fanger musikken alligevel helt ind og man har slet ikke lyst til gå. Jeg blev bl.a. fanget af - Fredag lille sal. Bandet ORA med de to søskende Samuel og Lea i front. ORA spiller med stor musikalsk glæde og masser af originalitet i melodierne. Hold øje med dem. Store sal fredag: Singer/songwriter/guitarist Ginne Marker viste sig som den dybt originale kunstner, hun allerede har påvist, at hun er.
Katapultscenen fredag. Nausia. Jazz fylder ikke meget på SPOT, men navnet Nausia bør man straks notere sig. Nausia er en københavnsk jazzkvintet, der med et overvældende, sanseligt, eksperimenterende og spirituelt udtryk giver lytteren en helt speciel musikoplevelse.
Store sal fredag. Dizzy Mizz Lizzy var klart et af festivalens største navne og spillede for en propfyldt sal deres nyeste album Alter Ego (2020) fra ende til anden. Albummets melodiøse, men tunge og langsomme udtryk viste i koncertformen, at Dizzy Mizz Lizzy stadig er blandt Danmarks allerbedste orkestre. Tyrkis lørdag. Med et beduintelt som scenografi stod Luna Ersahin og Rezwan Tana for en af de mest intense oplevelser lørdag. Med stor musikalitet og smukke vokaler tilfører duoen helt nye facetter til kurdisk folkemusik.
Konklusion
SPOT er heldigvis tilbage i superfin form. Afviklingen af de mange koncerter på meget forskellige scener kører professionelt og næsten uden forsinkelser. Det er flot. Programmet er både alsidigt og spændende, men som præsentationsplatform for de kommende store talenter, så har SPOT sandsynligvis ikke helt samme betydning som tidligere. De fleste store talenter vil nemlig allerede være opdaget af pladeselskaberne f.eks. gennem SoundCloud, Bandcamp eller You Tube og TikTok. Men det gør ikke så meget, for man kan mærke den store nysgerrighed, glæde og engagement i udvælgelsen af de mange talenter. Så det er kort sagt en fest at deltage. Og det ambitiøse SPOT+ program lover også godt. Jeg glæder mig allerede til næste år.
Links:
https://www.waterandmusic.com/
https://derive.works/
https://hypery.co/
https://byvinci.io/
https://beta.catalog.works/
https://holly.plus/