dummy

The Blue Room - Madeleine Peyroux

23-04-2013
Kenth Kjeldgård Nielsen
Anmeldelse

Clapton har lige gjort det. Madeleine Peyroux følger trop. De har begge grebet bagud og genfortolker klassikere. Og Peyroux gør det formidabelt på dette album, The Blue Room.

Hun har taget udgangspunkt i Ray Charles-albummet Modern Sounds in Country and Western Music fra 1962. Der er ikke tale om en fuldstændig genindspilning, men en række numre er taget under særdelses kærlig og kompetent behandling. Det er numre som Take These Chains from My Heart, I Can't Stop Loving You  og Born to Lose. Sidstnævnte er også at finde på Claptons nye album, Old Sock. En indikation af at god musik er tidløs. Det understreges yderligere af et nummer som Leonard Cohens Bird on a Wire, som findes i mange fortolkninger  bl.a af Johhny Cash. Svageste skæring på albummet er efter denne anmelders mening Gentle on My Mind. I sin tid en Grammy-vinder for komponisten John Hartford og ikke mindst kendt i Glen Campbells fortolkning.

Peyroux tager os med sin Billie Holiday-inspirerde sangstil ind i et spændende, tilbagelænet univers. Det er jazz, det blues, det er country smeltet sammen til en indtagende  helhed. En stil ikke helt ulig hvad Norah Jones også står for.  Her er strygere, her er guitar, her er hammond. Alt spillet så det præcis understreger nummerets stemning. Kender man i forvejen Ray Charles' klassiske versioner giver dette album spændende nye vinkler. Er man derimod ikke bekendt med disse klassikere i forvejen kan de sagtens stå alene i disse nye versioner. De holder.