Genrer


Den uheldige helt
Johann Jakob Froberger (1616-67) satte spor i eftertiden. Hans værker for cembalo og orgel blev nøje studeret af Buxtehude, Händel og Bach, og de havde dyb indflydelse på Louis Couperin. Især er Frobergers suiter kendte, da de er de første eksempler på programmusik.
Froberger rejste meget i hele Europa, og overalt kom han i farlige situationer, som han efterfølgende skildrede i musikstykker. Han krydsede Rhinen under dramatiske omstændigheder (heraf titlen på nærværende skive, Le passage du Rhin). Han faldt i en flod, faldt ned ad et bjerg, blev bestjålet af både landevejs- og sørøvere og blev sparket ud af en engelsk kirke af en rasende organist. Det blev alt sammen til musik.
Froberger brugte tonerne til at beskrive personer, stemninger og hændelsesforløb i detaljer, og han proppede musikken med en udspekuleret talmystik, som ikke lader Bach noget efter. Heldigvis kan man nyde musikken helt uden forudsætninger. Den er nemlig skøn i sig selv. Den kan være kvik og sprudlende, men ligger for det meste i det meditative leje.
Hollandske Bob van Asperen har indspillet alle Frobergers værker for tasteinstrumenter - og gjort det rigtig godt. Start bare fra en ende af med vol. 1, som indeholder de fleste af Frobergers programmatiske stykker. Det cembalo, Asperen spiller på - et originalt Ruckers fra 1640 - har den smukkeste klang, jeg mindes at have hørt. Det er som om, metalstrengene er dyppet i mørk honning. Som en ekstra charme lyder der undertiden en skraben fra den gamle mekanik.
Når man har hørt Le passage du Rhin, må man straks have fat i den næste Froberger/Asperen. Og den næste ...