dummy

Dødsmetal extravaganza i Ungdomshuset d. 29/8 - 1/9 2013

19-08-2013
Helen Bruus

Kill-Town Deathfest : undergrundsdødsmetal festival i Ungdomshuset d. 29/8 - 1/9 2013

Om kort åbnes portene til en tre dages tour de force af helvedes undergrundsmusik når Kill-Town Deathfest afholdes i Ungdomshuset i København. I den anledning har vi sat en af bagmændene, Daniel Abecassis i stævne for at høre nærmere om festivalen og en af hjernerne bag. I interviewet hører vi om den ekstreme metalscene i Danmark og i udlandet, og vi hører hvilke albums der har haft størst betydning for Daniel Abecassis.

Nederst i artiklen kan læse mere om hvordan du kan høre et udpluk af de bands som kan opleves på årets  Kill-Town Deathfest på .

Interview med arrangør Daniel Abecassis

 

Præsenter dig selv kort

Mit navn er Daniel Abecassis. Jeg er 35 år gammel og en af arrangørerne bag death metal festivalen Kill-Town Death Fest, som løber af stablen den 29.8-1.9. Jeg arbejder som koncert og festivalbooker og derudover arbejder jeg som stagehand/rigger. Dvs. jeg er med til at bygge scener til store koncerter, sætte lyd og lyd op og alt muligt andet teknisk. Jeg har været med at bygge scene til Madonna og fornylig byggede jeg papkassemuren til Roger Waters koncert ’The Wall’. At være rigger er ikke nogen egentlig uddannelse. Jeg har holdt mig til i musikmiljøet og arbejdet mig op fra sikkerhedsvagt til mere og mere teknisk ansvar i samarbejde med ingeniører. I år fik jeg registreret mit eget firma www.killtowntourbookings.com . Ideen til det opstod i kølvandet på Kill-Town Death festivalen. Her flyver vi bands over fra blandt andet USA. Med lidt hjælp til tour bookinger kan de komme ud at spille i andre lande end lige Danmark, nu de er på de kanter. Jeg gør det ikke for at blive rig, men fordi at jeg brænder for undergrundsmetal.

Hvad er din rolle på festivalen?

Vi er organiseret i et kollektivt regi i foreningen ”Undergrundsmusikkens fremme”. Foreningen består p.t. af to festivaler med cirka fem personer i hver som aktive medlemmer – lidt ligesom i en bestyrelse. Der holdes kulturelle foredrag, søges fondsmidler m.m. Der er tale om en flad styreform med fælles beslutninger i Ungdomshusets ånd. Men hvis der skal sættes en hat på hovedet af mig, tager jeg mig især af koordinationsarbejdet og pressearbejdet.

Hvorfor afholdes festivalen i Ungdomshuset på Dortheavej?

Jeg har været aktiv i Ungdomshuset i over 20 år, først med punkfestivaler, og nu med metal som jeg især brænder for. Ungdomshuset repræsenterer et specielt ikke-kommercielt DIY (Do-it-yourself) tankesæt, som involverer frivillighed og lave priser på billetter, mad og øl. Det er en helt anden tilgang end Live Nations Copenhell. Det er jo en undergrundsscene med 600-700 publikum når det går højt. Et af de store genrenavne, Cannibal Corpse fra USA, kan dog godt fylde Pumpehuset eller Amager Bio alene.

Hvad er formålet med festivalen?

Festivalen har ikke noget kommercielt formål. Vi booker bands i et vist segment. Det er ikke store bands, for vi prøver at skabe et forum, hvor mindre ikke-etablerede bands kan komme ud at spille. Det er bands fra de helt små labels med et oplag på måske kun 500-1000 eksemplarer. Vi finder dem gennem metalmagasiner, vores internationale netværk og samarbejdspartnere. Det er undergrund og, som tidligere nævnt, DIY. DIY konceptet vil sige at alle bands på lige fod får mad, overnatning og transport dækket. Så er det underordnet om de kommer med tog fra Hillerød eller fly fra New York. De får også pr og en gavepose.

Hvem er festivalens målgruppe?

Alle lukkes ind, også dem som er under 18 år, men aldersgennemsnittet ligger nok mellem 20-35 år.

Forventer arrangørerne at trække publikum fra udlandet?

Ja, cirka 50 % af de 600-700 publikummer er fra især Sverige, Finland, Tyskland og Norge.

Hvad synes du om scenen for ekstrem metal i Danmark?

Jeg er kritisk indstillet. Vi er lidt bagud i forhold til vore nabolande. Der sker ikke så meget. Men vi har dog en række bands som er repræsenteret på dette års festival. Det er Reverie fra København. Apothecary fra Ålborg og Ogdru Jahad fra Odense. Desværre måtte det københavnske band Sulphurous aflyse pga. line-up problemer.

Hvordan er det med scenen for ekstrem metal i udlandet?

I halvfemserne opstod det man i dag kalder old school dødsmetallen. Den udviklede sig efterhånden i forskellige retninger. Den internationale scene blev mere og mere hybrid, hvilket efter min mening er ok, hvis man har en intelligent tilgang til at enten bryde eller mikse genrer, men jeg er fx ikke så vild med rap metal. Vores festival forsøger at finde nye navne, som spiller den gamle old school dødsmetal. Vi har været en vigtig kanal. Men nu er det fjerde år festivalen løber.  Hen ved 100 navne har været på programmet, og det bliver det måske sværere og sværere at holde fast i idealet om en ’ren’ genre festival. Vi kan vælge at gå to veje. Følge med trenden eller nedlægge festivalen.

I hvilket land et den mest interessante metal-scene nu?

Der er mange spændende bands i USA. Det er dyrt at flyve dem over. De mest interessante for tiden kommer dog nok fra Australien, New Zealand, Israel og Rusland. Det er blevet nemmere at spotte nicher og nye bands via Internettet gennem sider såsom Bandcamp, Facebook, Last FM og deres egne hjemmesider.

Hvilke bands glæder du dig mest til at opleve på festivalen?

Vi er stolte af at præsentere Rottrevore fra USA. De har eksisteret siden halvfemserne men det er deres første koncert i Europa. Fænomenet Death Strike fra USA/Tjekkiet fra 1982 med ganske få koncerter bag sig bliver også interessant. Fra Californien kommer headlineren Exhumed med et splattershow i baghånden.  Af egne favoritter skal nævnes det svenske band Tribulation, som spiller hybrid metal i blandet prog, halvfjerdser syrerock og doom – de indleder fx et af deres numre med en pianointro, og så det tyske band Drowned med deres meget mørke okkulte dødsmetal.

Hvad blev der af den gode gamle skrifttype Verdana. Signalerer de usædvanlige skriftstyper i bandnavnene noget specielt?

Dødsmetal i sin grundform er en aflægger af core, splatter og horror. Man forsøger ofte at skabe en særlig stemning. Fokus var tidligere på zombier og den slags. Nu er der sket et skift mod det okkulte og satanistiske symboler. Det er nu mest en imageting fremfor noget religiøst. Selve death metal navnet blev vist opfundet af et californisk band fra 1984 som hed Possessed. De lavede en demo plade som hed Death Metal. Selve dødsmetalgenren går tilbage til bands som Black Sabbath og Led Zeppelin.

Hvad er ideen med denne dødsfikserede stil?

Død, ondskab, satanisme skal man ikke tage som tegn på at man er et dårligt menneske. Mere som et oprør mod nogle vedtagne samfundsnormer. Godt nok er der et aggressivt udtryk, men dybest set er alt ekstremt jo afprøvet i denne verden. For mig er det ikke et spørgsmål om et rykke grænser, men om at der er en genre som har noget musikalsk at byde på.

Hvad er dine all-time favourite albums?

Det er svært at vælge, men jeg har taget nogle med som har præget mig særligt i mit liv. Rækkefølgen er vilkårlig.

  1. Led Zeppelin (UK): Led Zeppelin lV eller Physical Graffiti (hard rock)

  2. Black Sabbath (UK): Paranoid (traditionel/doom metal)

  3. Metallica (US): Kill ’Em All (thrash metal)

  4. Sepultura (BR): Arise (thrash metal)

  5. Guns N' Roses (US): Appetite for Destruction (hard rock)

  6. Autopsy (US): Mental Funeral (doom death metal)

  7. Winter (US): Into Darkness (doom death metal)

  8. Candlemass (SV): Epicus Doomicus Metallicus (episk doom metal)

  9. Bathory (SV): Blood Fire Death (black metal)

  10. Rudimentary (UK): Peni (punk)

 

Kill-Town Deathfest på Bibzoom Radio

Hør et udpluk af de bands der kan opleves på årets  Kill-Town Deathfest på Bibzoom Radio. .