dummy

Elvis Presley: From Elvis in Memphis

31-08-2016
Kjartan F. Stolberg
Anmeldelse

Kjartan anmelder samtlige album på 2003-udgaven af Rolling Stone Magazines liste over de 500 bedste nogensinde. Dette er nr. 190

Elvis Presleys materiale fra 1950’erne og starten af 60’erne lovprises ofte, men som 60’erne gik fremad, begyndte han at ligne lidt af et sellout. Han begyndte tidligt i sin karriere at medvirke i spillefilm, men i løbet af 60'erne blev det mindre og mindre interessant for publikum, mest fordi han pumpede så mange film og plader ud, og langt fra det hele var lige godt. Han udstrålede virkelig middelmådighed i en årrække. I 1969 udløb hans filmkontrakt dog, og han kunne komme tilbage til det, der virkelig betød noget, nemlig musikken. Elvis’ første ordentlige album i mange år kom da med From Elvis in Memphis, der var en ganske fokuseret plade i sin lyd. Kun to producere, ét fast band, og alle numre optaget i samme studie i Memphis, hvorfor pladen da også hedder, det den hedder. Det skaber en mere sammenhængende lyd, end man ville forvente af en plade, der har krediteret forskellige sangskrivere på næsten hvert eneste nummer. Det er også imponerende, idet albummet har både storladne soul-sange og stille country-standarder. Men selv countrynumrene får tit lidt soul-lyd, hvilket gør dem lettere at holde ud for mig.

Det, jeg foretrækker på pladen, er dog R&B-numrene, hvor de, der bærer mest præg af denne stilart er "Wearin’ that loved on look" og den formidable "Long black limousine". Jeg er dog også ret vild med "Power of my love", der er nær en rendyrket bluessang. Hovedparten af denne plade er dog country, og af den ret vattede, polerede slags, som folk som Gram Parsons samtidig gjorde opgør mod. Det er selvfølgelig sjovt med denne soul-lyd oveni, men man sidder bare tit og håber på, at de snart vil gøre noget udfordrende. I bedste fald gør de lyden mere levende og støtter Elvis’ stemme, f.eks. på "Gentle on my mind" og "In the ghetto". I værste fald går det som på "It keeps right on a-hurtin", hvor lyden bliver alt for poleret, mens melodien og teksten ikke går udenfor det, man forventer af en standard countrysang. Med andre ord tager den de værste klichéer fra hver genre i stedet for at udnytte de forcer, de sammen kan opnå, hvilket det meste af pladen jo heldigvis prøver på – nemlig at blande den lækre lyd fra soul med ærligheden og oprigtigheden fra country.

Pladens struktur er ganske fin. "In the ghetto" er fuldkommen perfekt som afslutningsnummer, og "Wearin’ that loved on look" starter pladen med bombast. Efter det er pladen også ganske god til at veksle mellem forskellige slags sange, nogle med mest fokus på soul, nogle med mest fokus på country, men i det hele taget en fin variation, der giver pladen liv. Man kan bare tit tænke, at pladen mangler noget sjæl. Og jeg mener ikke Elvis’ stemme, den har masser af sjæl, nej jeg mener pladen som helhed. Den føles stadig kold og studieproduceret. Jeg kan godt se, at den er bygget op omkring et musikalsk koncept, men det gør det ekstra underligt, at de ikke har gjort mere end de har. Pladen mangler et “statement”, en måde, den skiller sig ud. Men i 1969 var Elvis allerede ved at være et oldtidsfund. Han ville ikke lave noget udfordrende. Han har ikke selv skrevet én eneste af sangene. Men i 1969 var det jo ligemeget. Elvis skulle nok sælge alligevel, man kunne udgive hvad som helst. Og med det i betragtning, så er pladen langt bedre end man ville forvente, og uden tvivl et højdepunkt i hans sene karriere.

Lån From Elvis in Memphis fra dit nærmeste bibliotek

Besøg Kjartans musikblog