Genrer


En såre sympatisk musiker over stok og sten
Det er noget af en moppedreng, som den lange sanger fra Nordjylland har udgivet.
Ivan Pedersen har selv skrevet ”Med hjertet udenpå”, og det er blevet til godt 400 sider – plus det løse. Redaktøren Thomas Vilhelm, der også stod for Tømrerclaus’ bog Prisen for at ryge cigar, har formodentligt givet Ivan Pedersen et godt spillerum, så vi har fået en lige-ud-ad-landevejen fortælling; holdt i et flydende talesprog.
I forordet er Pedersen inde på, at der er masser af musikerbiografier. Og han har levet et almindeligt (musiker)liv, men har mange gode historier. Desuden har Ivan Pedersen gennem sine hverv i danske musikorganisationer fået et godt overblik over markedets mekanismer, og denne viden vil han gerne dele ud af til alle de håbefulde unge musikere, som uerfarne bliver manipuleret af musikkens mange forskellige købmænd.
”Med hjertet udenpå” består af 48 relativt korte kapitler med korte, prægnante overskrifter. Så man kan roligt ta’ bogen i enkelte bidder, uden at sammenhængen går fløjten.
Og det er nok godt med enkelte bidder, for man kan blive lettere forpustet over konsumeringen af de mange oplysninger og oplevelser, forfatteren får formidlet.
Den generte nordjyde
Ivan Pedersen starter kronologisk med barndommen i Aalborg, hvor den generte dreng Ivan får spirende interesse for musikken. Skelsættende begivenheder, som står klart i erindringen, er erhvervelsen af en ny Shure-mikrofon, og da det første trommesæt bliver købt. Og det bliver jo hovedinstrumenterne for sangeren og trommeslageren Ivan Pedersen.
Gruppen McKinleys starter, og det er med fine vokalharmonier a la Beach Boys og Four Seasons. Da Country-Palles navnkundige studier ”Stuk” gerne vil give den uprøvede gruppe en chance, bliver første plade indspillet og udgivet. Samtidigt får gruppen den entreprenante impresario Calle fra Randers, som forstår at sælge varen, og et omfattende turnéliv begynder.
Pedersen er bedst, når han ruller sig ud med gode anekdoter og røverhistorier fra det virkelige liv. Her er skønne beretninger fra udlandsture til Norge, Tyskland og England, hvor de unge nordjyder gang på gang benoves af den store verden.
Det er ikke kun et aktivt musikerliv, bogen beskriver. Ivan Pedersen har gennem årene være bestyrelsesaktiv i flere organisationer; Danske Populær Autorer, Koda og Statens Musikråd. Derfor drysser han gode råd til de unge musikere gennem bogen – ofte gennem gode beskrivelser af den blåøjethed, som Ivan & co. har praktiseret gennem årene. Han kan i dag eksempelvis undre sig over, hvor benovet de blev over indbydelse til Melodi Grand Prix og fuldstændig ukritisk sagde ja til alt, der havde noget med musik at gøre.
Laban
Centralt i bogen står den store kommercielle succes Laban. Ivan Pedersen skriver og oversætter mange sangtekster, og et italiensk hit bliver til ”Hvor skal vi sove i nat”. Til egen forbavselse bliver han sat til selv at synge nummeret i duet med den etablerede sangerinde Lecia Jönsson. Umiddelbart er det ikke lige dén stil, som Pedersen arbejder med, så i begyndelsen bliver nummeret omgærdet med salgsfremmende mystik; ingen kender navnene bag duoen Laban.
Men det får en ende, og Laban bliver landets hotteste navn efter optræden i DRs Lørdagsshowet. Overskriften på kapitel 20 er ”Fuld knald på arbejdet” – og det er der. Med et skævt smil kalder Lecia Labans musik for ”børnemusik for voksne”, og selvom duoen får fine anmeldelser og storsælger, føler Jönsson og Pedersen sig ikke med i det helt rigtige selskab. I en ærlig passage fortæller Ivan om projektet med støttesangen ”Afrika”, hvor toppen af Danmarks musikere medvirker. Altså lige bortset fra Laban, som ikke bliver inviteret indenfor. Det svider.
Fru Jytte
Set i bakspejlet er Ivan Pedersen ikke i tvivl: Duoen arbejdede kortsigtet og uden kunstnerisk mål. Den hårde hverdag slider, uenigheder vokser i duoen, og vi får en fin beskrivelse af den begyndende afmatning. Et kapitel hedder ”De syv år du aldrig var hjemme”, og det er ekstraktet af omkostningerne. Ivan Pedersens hustru gennem hele livet (usædvanligt i dén branche) – Jytte – får gennem hele bogen en fantastisk varm og taknemmelig omtale. Det er hende, der kommer med de kritiske bemærkninger, som ofte er ilde hørte, men som Pedersen godt ved er sandheden.
Grupper kommer og går, men ægteskabet består.
Bogen slutter da også med et billede af fru Jytte og teksten ”Denne biografi er tilegnet min hustru, Jytte Poulsen. I kærlighed og respekt.” Og med fin ydmyghed er tilegnelsen ikke på den vanlige plads forrest i bogen, men bagerst. Respekt.
Pedersen her og der
Pedersen får med egne ord en musikalsk øjenåbner, da han som korsanger på turné med Poul Krebs materialiserer ’trubadurens enkle liv’. Alt guld, glimmer og staffage er udvendigt – Ivan Pedersen taler i stedet om musikkens nødvendighed, en kunstnerisk nødvendighed. Og ”Ingen beder jo om det musik, jeg laver”.
Efter Labantiden er der bud efter Pedersen; han er korsanger for Krebs, for Allan Olsen og i en længere periode for Moonjam, som han også turnerer med. Backseat Boys – en ned-på-jorden gruppe – ser dagens lys, og det bliver til flere succesfulde plader.
Ivan Pedersen får et hit med Atlanta-sangen til OL i 1996. Generelt taler han umådeligt pænt om sine medmennesker, men sangerinden Erica Carson, som han synger duetten ”Atlanta” med, får nogle knubsede ord.
Det bli’r også – lidt modstræbende – til enkelte Laban-genforeninger, og Pedersen kommenterer ”Vi taler heldigvis ordentligt til hinanden”.
Det gode hjerte
Nyeste projekt er sanggruppen ”Sing Sing Sing” med Alex Nyborg Madsen, Sascha Dupont, Lonnie Kjer og Ivan Pedersen. Og en 50-års jubilæumsturné med pladen ”Min Verden Er Venlig”, hvor nummeret ”Med hjertet udenpå” også har givet titlen til denne selvbiografi. Rent bogstaveligt har Ivan Pedersen haft nærmest hjertet udenpå; han har fået udskiftet en forkalket aortaklap.
Og Ivan Pedersen er en mand med et godt hjerte; denne løstsnakkende biografi bekræfter det gængse billede af en yderst sympatisk mand.
”Med hjertet udenpå” lå sikkert under adskillige juletræer, så mange kan se frem til underholdende timer i selskab med Ivan Pedersen, som er en vægtig part i den danske populærmusiks historie.
Ivan Pedersen: Med hjertet udenpå
DreamLitt, 2017