Genrer


En sommerfugl på hitlisten
Ugens retrohit er 'Lille sommerfugl'
Top 20, Uge 27, 1968, #1/#6I
I forsommeren 1968 dukkede en gammel dansk sang pludselig op på de danske hitlister. ”Lille sommerfugl”, som var blevet skrevet allerede i 1921, var blevet indspillet af Malihini Kvintetten allerede i 1966, og det var deres indspilning, som nu hittede med to års forsinkelse. De havde dog ikke sangen for sig selv i lang tid, for da de nåede førstepladsen på hitlisterne, fik de selskab af Bjørn Tidmand, som nu også havde indspillet sangen. Et par ugerne senere overhalede han Malihini Kvintetten, og da årets hitlister blev gjort op, lå Tidmand øverst. Sangen blev hans livs hit, og har fulgt ham siden.
Hitkapringens ædle kunst
”Hijacking hits”, på dansk ”hitkapring”. Sådan beskriver en amerikanske populærmusikforsker Michael Coyle en ganske særlig måde at lave en ny version af en sang, der allerede har været indspillet med en anden kunstner, i artiklen ”Hijacked Hits and Antic Authenticity: Cover Songs, Race, and Postwar Marketing” (Coyle 2002).
Det drejer sig specifikt om, at man indspiller en sang, der er på vej frem, eksempelvis på en hitliste, og efterfølgende lykkes med selv at få større succes med sangen, end den oprindelige kunstner. Coyles eksempler er primært hentet fra det amerikanske musikmarked i 1950’erne, hvor denne praksis var særdeles udbredt på grund af raceadskillelsesproblematikkerne. Det var nærmest hverdagskost, at hvide kunstnere, eller rettere deres producere og managers, studerede Billboards lister over R&B og snuppede de bedste. Det er, som Coyle pointerer, vigtigt at påpege, at der for det meste ikke var tale om en juridisk problematisk praksis. Kapringsbilledet er nærmere rettet mod en opfattelse af, at sange tilhører den, der fremfører den.
Danske kapringer
Denne praksis var på ingen måde kun kendt i USA. Det var for det meste også sådan, man gjorde, når man lavede dansksprogede versioner af udenlandske sange i 1950’erne (se artiklen om Nu rejser jeg hjem), og selv indenfor Danmarks grænser, blev der flittigt kapret hits. Efterhånden blev der dog længere mellem disse tilfælde i takt med, at der i stigende grad blev fokuseret på kunstnerne fra mediernes side. Sang og sanger blev ganske enkelt forstået som forbundne på en helt anden måde end tidligere, og begreber som ”originalindspilningen” dukkede op i musikannoncerne i begyndelsen af 1960’erne.
I 1968 blev den gamle hæderskronede praksis dog i den grad taget i brug igen. Hvis man studerer hitlisterne, ser det i hvert tilfælde sådan ud.
Små sommerfugle på Top 20
I uge 22 i 1968 sneg Malihini Kvintetten og Lille sommerfugl lige netop ind på DR’s Top 20. Ugen efter var sangen oppe på 15. Pladsen, og efter endnu 14 dage, i uge 25, var den strøget helt til tops. Netop denne uge debuterede Bjørn Tidmand med en ny version af den selvsamme sang. Han gik ind på 19. Pladsen, og var ugen efter hoppet helt op på sjettepladsen. Endnu en uge senere var han nået helt op på andenpladsen, og da Malihini Kvintetten fortsat toppede listen, lå to versioner af samme sang altså på begge de øverste pladser. Det samme var tilfældet den følgende uge, men nu havde de byttet plads.
Slået af 'Hey Jude'
Sådan lå de side om side med Tidmand øverst helt frem til uge 31, hvor Malihini Kvintetten begyndte at miste pusten og gled ned på fjerdepladsen. Bjørn Tidmand lå stadig øverst, og det blev han ved med helt frem til uge 38, hvor han måtte lade pladsen for The Beatles og Hey Jude efter i alt 10 uger på førstepladsen. På dette tidspunkt havde Malihini Kvintetten forlængst forladt listen. Først i uge 42, og dermed efter i alt 21 uger, hvis man regner begge versioner med, kunne sommerfuglen folde sine vinger ud og blive til støv, da også Tidmands udgave forlod listen.
At lille sommerfugl var en populær sang i 1968, er lidt af en underdrivelse. På listen over årets hits i 1968 lå Bjørn Tidmand øverst med sin version af sangen og Malihini Kvintetten på fjerdepladsen. Hvorfor netop denne sang blev så populær, er der mange mulige forklaringer på. En af dem kunne være, at der var mange, der kendte den i forvejen.
Læs resten af artiklen på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside.
Hør ugens hit her.
Se tidligere Ugens Hit-artikler
Ugens Hit på Det Kongelige Bibliotek
Danmarks Radios hitlister fra perioden 1963 til 1977 har siden 2010 været tilgængelige på hjemmesiden danskehitlister.dk.
I resten af 2011 skriver forskningsbibliotekar i Det Kongelige Biblioteks musik- og teaterafdeling, Henrik Smith-Sivertsen hver uge en artikel med afsæt i en af disse hitlister i den samme uge for x antal år siden.
Artiklerne ligger på sitet Ugens hit på Det Kongelige Bibliotek.