Genrer


Et fortættet, homogent udspil
Guitaristen, mundharpespilleren og sangeren Nisse Thorbjørn har været på den danske blues-bane i mange år, men absolut ikke som stjerne, selvom hans åbenlyse musikertalent har været påskønnet af mange medmusikere og et mindre publikum i flere år.
I lange tider kravlede han langs murene i både Århus, der var hans hjemby, og i København, som han flyttede til i 1996, uden klart mål og med, men altid med bluesmusikken brusende i blodet.
Thorbjørn dannede et par Chicago-bluesorienterede bands, og kunne også høres live som solist på cd'en The Copenhagen blues sessions, vol. 1, der udkom i 2002.
I 2009 fik Thorbjørn endelig den anerkendelse, han fortjener, idet folkene bag Copenhagen Blues Festival tildelte ham prisen som Årets Danske Blues Navn, såvel som Thorbjørn også fik sit første soloudspil, CPH Slim, på gaden - og hvilken debut!
Nisse Thorbjørn mestrer - blandt andet i band-sammenhæng - Chicago blues, men har også udviklet sig til en glimrende fortolker af den akustiske blues, og det er netop denne, han dyrker på CPH Slim, der består af 10 intense skæringer, hvoraf halvdelen er skrevet af Thorbjørn selv, og dét er han sluppet fortrinligt fra.
Desuden fortolker han på fornem vis kompositioner af blandt andre John Lee Hooker, Robert Johnson og Leadbelly alias Huddie William Ledbetter. Sidstnævntes "Where did you sleep last night" leveres med rygradsrislende vokalarbejde ved Thorbjørn og ingen ringere end Kira Skov.
Det er ikke muligt at fremhæve noget enkelt nummer på denne fine skive frem for andre, for alle skæringer er af en sådan kvalitet, at man med stor fornøjelse vender tilbage til samtlige kompositioner gang på gang.
Og for at understrege, at det primært er den "gamle" blues-form, der dyrkes her, er der både i starten og ved slutningen af denne cd indlagt grammofonskrat. Et charmerende træk.
CPH Slim er et fortættet, homogent udspil, der emmer af fornyet fortid, forløst med ekvilbrisme, ekspertise og indlevet sans for det traditionelle blues-idiom, men kørt helt up-to-date i sin fornemme forløsning af bluesmusikkens sjæl.