Genrer


Filmmusik
Definition
Begrebet filmmusik dækker over mange ting, lige fra Disneytegnefilmenes sing-a-long-sange, til den filmmusik hvor nogen muligvis vil stille spørgsmålstegn ved, om der er tale om egentlig musik og ikke bare lyde, som f.eks. de hidsige violinstrøg, der ledsager den berømte badescene i Alfred Hitchcock’s film ’Psyko’.
Derimellem befinder der sig den musik man knapt nok lægger mærke til, men som har stor indflydelse på hvordan publikum opfatter stemningen i filmen. I virkeligheden fungerer filmmusikken måske bedst, når den spiller så meget sammen med handlingen og billedsiden i filmen, at man ikke lægger mærke til, at den er der.
Musikken kan både bestå af prækomponerede numre, f.eks. kendte rockmusiknumre, popnumre eller klassiske numre, og musik komponeret til den specifikke scene i den specifikke film. I nogle tilfælde består lydsiden i en film både af prækomponeret og specifikt komponeret musik.
Historie
I begyndelsen blev filmmusikken opført live på stedet, af en klaverbokser der leverede stemningsskabende toner til de dengang toneløse film. Faktisk var der allerede ved verdens første filmforevisning arrangeret af brødrene Lumière i 1895, musikledsagelse fremført af en pianist. Ud over at skabe stemning var musikkens opgave også at overdøve larmen fra filmfremviseren.
Senere blev klaverbokseren udvidet til et større orkester, og nogle gange et helt symfoniorkester bestående af 20-30 musikkere.
I starten benyttede man sig mest af allerede komponeret materiale, men allerede i 1908 komponerede Camille Saint-Saëns musikken direkte til filmen ’L’assassinat du duc de Guise’.
Da talefilmen blev udviklet i 1926, kunne man indkorporere musikken i filmen, men var dog i begyndelsen nødt til at optage musikken samtidig med, at man optog selve filmen. Dette betød, at man var nødt til at have et helt orkester siddende i filmstudiet, mens skuespillerne agerede. Fra 1933 blev det muligt at optage musikken separat, og så lægge den på filmen bagefter.
I den næste periode var filmmusik næsten altid storladen orkestermusik, men fra 1960’erne begyndte filminstruktørerne at eksperimentere med enten at lave film helt uden musik, eller med noget lidt mere flippet musik.
I dag er alt teknisk muligt, og den musikalske del af en film kan både bestå af prækomponerede numre og specifikt komponerede numre, men kendetegnende for alle filmproduktioner er, at musikken er en stor del af virkemidlet, og indgår på lige fod med billedsiden og den narrative del.
4 af de store
Nogle af de største filmkomponister må, efter min mening, siges at være Ennio Morricone, John Williams, Danny Elfman og Hans Zimmer.
Selv de der ikke kender deres navne, eller ved hvad de har lavet, har helt sikkert hørt deres musik, bevidst eller ubevidst, og deres produktion er imponerende!
Ennio Morricone er en italiensk filmkomponist født i 1928. han er især er kendt for sin musik til filminstruktøren Sergio Leone’s westernfilm ’En nævefuld dollars’ fra 1964, ’Hævn for dollars’ fra 1965 og ’Den gode, den onde og den grusomme’ fra 1966, og han var en af de første filmkomponister, der virkelig forstod at bruge musiksiden som et kommentatorspor af lyde, der i høj grad var med til at præge stemningen i den enkelte scene. Han har komponeret over 500 musikstykker til film, og modtog i 2016 en Oskar for sin musik til ’The Hateful Eight’ af Quentin Tarantino, og fik i 2017 en æres-Oskar for lang og tro tjeneste.
Hans musik danner et lydtæppe til filmbillederne der bringer musikken ud over begrebet musik, og hans brug af instrumenter og lyde er unik og har inspireret mange siden.
John Williams er en amerikansk filmkomponist født i 1932. Han er en af de mest anerkendte komponister, både når det drejer sig om filmmusik, og om klassisk musik, og i forbindelse med sine filmkompositioner har han været nomineret til 49 Oscars, hvilket er lidt af en rekord. Ud af de 49 nomineringer har han vundet de 5, for Norman Jewison’s ’Spillemand på en taggryg’ fra 1971, ’Dødens Gab’ fra 1976, ’Star Wars’ fra 1978, ’E.T.’ fra 1983 samt ’Schindlers Liste’ fra 1994. I 1974 hyrede Steven Spielberg ham til at skrive musikken til filmen ’Sugarland Express’, og filminstruktøren har siden holdt sig til John Williams som komponist til alle sine film. Meget af det han har lavet i 1970’erne, 1980’erne og 1990’erne har opnået kultstatus, som f.eks. temaerne fra ’Star Wars’, ’Superman’, ’Indiana Jones’ og ’Jurassic Park’.
Hans musik er storladet, symfonisk orkestermusik, der maler de store følelser frem.
Danny Elfman er en amerikansk filmkomponist født i 1953. Filminstruktøren Tim Burton, der kendte Danny Elfman fra Danny Elfman’s storebror Richard Elfman’s band Oingo Boingo, bad ham om at skrive musikken til hans debutfilm ’Pee Wee’s Big Adventure’ fra 1985, og dette blev starten på Danny Elfman’s filmkomponist-karriere, samt på et livslangt samarbejde med Tim Burton, der har brugt Danny Elfman som komponist i stort set alle sine film. Danny Elfman har således komponeret musikken til ’Beetlejuice’ fra 1988, ’Batman’ fra 1989, ‘Edward Saksehånd’ fra 1990, ‘Batman Returns’ fra 1992, ’The Nightmare before Christmas’ fra 1993, ’Mars Attacks!’ fra 1996, ‘Sleepy Hollow’ fra 1999, ’Planet of the Apes’ fra 2001, ’Big Fish’ fra 2003, ’Corpse Bride’ fra 2005, ’Charlie og Chokoladefabrikken’ fra 2005, ’Alice in Wonderland’ fra 2010 og ’Dark Shadows’ fra 2012.
Derudover har han komponeret musikken til mange andre filminstruktørers film, og senest til den meget populære tv-serie ’Desperate Housewives’ fra 2004-2012.
Hans musik er ofte finurlig og disharmonisk med et tvist af spilledåse, der giver det en dyster og uheldssvanger undertone.
Hans Zimmer er en tysk filmkomponist født i 1957, som har komponeret musik til mere end 150 film. Han er leder af musikdivisionen på DreamWorks Studios og er kendt for at integrere elektroniske lyde i traditionel orkestermusik. Af nogle af de mere kendte film han har lavet musik til er Christopher Nolan’s ’Inception’ fra 2010 og ’Interstellar’ fra 2014 også instrueret af Christopher Nolan, samt hele Disney’s ’Pirates of the Caribbean’-serie, hvor den første kom i 2003 og den seneste i 2017. Han har modtaget en Academy Award for Best Original Score i 1994, for musikken til Disneytegnefilmen ’Løvernes Konge’. Derudover har han modtaget fire Grammy Awards, tre Classical BRIT Awards og to Golden Globes for sine kompositioner.
Hans musik kan være drømmeagtig, poetisk og, med sine elektroniske klange, velegnet til rumfilm, men han kan også lave medrivende melodier og storladen orkestermusik, og han bygger gerne videre på andres kompositioner.
Playlisten er smagsprøver på de 4 komponisters overvældende produktion.
Track 6. viser hvordan Hans Zimmer har ladet sig inspirere af Ennio Morricone’s ’Harmonica’ (track 5).
I virkeligheden fungerer filmmusik måske bedst, når den spiller så meget sammen med handlingen og billedsiden i filmen, at man ikke lægger mærke til, at den er der!