Genrer


Futuristisk protestmusik og sindsoprivende lydlandskaber på Nørrebro
I den kommende uge er der yderst interessante koncertoplevelser i vente fra yderkanten af den elektroniske musikscene.
I denne her tid hvor landet står i Vinterjazz Festivalens tegn går Københavns mest interessante sted for grænsesøgende musik hele vejen i retning af støjbaserede koncertoplevelser.
Moor Mother: Futuristisk protestmusik baseret på kompromisløs power electronics
Kigger man to årtier tilbage var musikgenren harsh noise en obskur genre som først og fremmest hørte til undergrunden med rødderne i japan, men i årenes løb af brugen af hård støj udbredt til genrer hvor det ikke før fandt sted.
Ikke mindst subgenren power electronics var sjældent oplevet i den etablerede musikverden. Det var begreber der først og fremmest hørte til undergrunden med pionererne i form af de britiske pionerer i Whitehouse og senere med den svenske komponist bag pladeselskabet Cold Meat Industry og det berygtede projekt Brighter Death Now.
Med den amerikanske rapper Moor Mother, er den kyniske støj af power electronics pludselig et begreb der finder sted i hip hoppens verden. Den californiske hip hop-trio i Death Grips flirtede med brugen af støj i deres hip hop univers, men med den kvindelige rapper, poet, musiker og aktivist Moor Mother fra Pennsylvania kommer det nådesløse udtryk fra harsh noise og power electronics endnu klarere til udtryk i hendes kamp mod vold, sexisme og racisme. Støjen infiltreres i et lydunivers styret af Moor Mothers vrede og pågående rap, der skriger langt væk af at Moor Mother har et budskab og et mål i hendes brutale soniske univers.
Fredag den 21. februar kommer Moor Mother, der bl.a. er blevet skamrost i respektrede musikmagasiner som The Wire og Pitchfock, til det københavnske spillested Alice. Med i bagagen har Moor Mother sit seneste album "Analog fluids of sonic black holes", hvor hun i et mørkt afrofuturistisk univers kombinerer stammerytmer med hendes nådesløst vrede vokal og elektroniske noisescapes. Dermed proklamerer sine skarpe holdninger som en modene protestsanger i det 21 århundrede i et hæsblæsende lydunivers.
Med udgivelsen af sit forrige album "Fetish bones" leverede hun i 2016 en hårdslående koncert på Jazzhouse. Der er med andre al mulig grund til at skynde sig få billetter til denne snart udsolgte koncert!
Death Prod: Sønderlemmende norsk ambient tester fundamentet på Alice
Imens Moor Mother bevæger sig i den hip hop baserede lydsfære, går den norske komponist Death Prod i en helt anderledes boldgade når den norske komponist torsdag den 20. februar tester bygningsfundament og publikums sanser med sit kompromisløse bombardement af fysisk krævende ambientscapes.
Hvor ambient som genre normal forbindes med meditativ og afslappende er Death Prods alt andet end beroligende baggrundsmusik. Det anerkendte musikmagasin Pitchfork har Death Prods album på listen over de stærkeste ambient-udgivelser i musikhistorien. En bedrift der i sig selv er ganske imponerende i betragtning af genrens stærke scene gennem snart fem årtier - men også en øjenåbnende bedrift med det unikke og særegne lydunivers som Death Prod bevæger sig i.
Selvom der er asssociationer imod den industrial-baserede ambient-komponist Lustmord, bevæger Death Prod i sit helt eget dunkle sfære. Death Prods kompositioner kan nærmest beskrives som en rejse gennem et dystert og dystopiske landskaber af ubeskrivelig mørke og med en næsten mareridtsfremkaldende stemning i kroppen, der samtidig er følelsesladet og sort kunst i dets smukkeste form.
Forvent en på én gang sublim, skræmmende og særpræget sonisk oplevelse, når Deathprod indtager ALICE på torsdag.
Moor Mother (US) + Gate Hand
Fredag d. 21. februar på Alice Nørre Allé 7, Nørrebro.
Deathprod: Blackout (NO)
Torsdag d. 20. februar på Alice Nørre Allé 7, Nørrebro.