dummy

Hair, there and everywhere

10-09-2022
Steffen Kronborg

Første gang, hår spiller en rolle i verdenshistorien, er nok i forbindelse med Det Gamle Testamentes fortælling om Samson og Dalila. Her møder man således i Dommerbogen beretningen om, hvordan den skønne Dalila presser Samson til at fortælle, hvor han har sine mange kræfter fra, hvorefter Samson efter nogen tøven afslører sin hemmelighed: ”Hvis mit hår bliver skåret af, mister jeg mine kræfter og bliver svag som ethvert andet menneske”, siger Samson – og fluks røber den træske Dalila hemmeligheden for filistrene, som klipper håret af Samson og derefter let kan overmande ham.
Også i andre sammenhænge møder man den forestilling, at ens styrke sidder i håret, f.eks. hos sikherne, hvor mændene ikke må lade sig klippe, hvis de vil bevare deres status som rene. Heller ikke muslimer på pilgrimsfærd må lade sig klippe, og blandt fundamentalistiske muslimer er det lange skæg et symbol på skægbærerens rettroenhed.

Inden for rockmusikken har langt hår været fast standard, siden The Beatles introducerede deres kasserollefrisurer i starten af 1960´erne, og op gennem tresserne var det mere unormalt at støde på korte frisurer hos rockmusikerne, end det var at møde skulderlange hårprydelser. I musicalen ”Hair” (1967) kom det lange hår ligefrem til at repræsentere de unges oprør mod konventionerne – og ikke mindst mod krigen i Vietnam.

De langhårede hippier i stykket røg hash og dyrkede fri sex, og deres lange hår blev hovedsymbolet på deres livsstil i opposition til det omgivende samfund, med titelsangen som stykkets samlende omdrejningspunkt. Også hos hår(d)rockerne er håret centralt. Alle hår(d)rockere med respekt for sig selv kan opvise en hårpragt af en sådan længde, at man som tilskuer konstant må frygte for, at håret kommer i klemme mellem guitarstrengene. Hvad håret repræsenterer her er lidt uklart, selv om det lange hår naturligvis er en vigtig ingrediens, hvis man vil udøve den blandt hår(d)rockere så udbredte sport ”headbanging”.

Hippie-hår
Langt hår, oprør og rockmusik har (næsten) altid været tre sider af samme sag. Det er på den baggrund, man skal forstå alvoren i sagen, når David Crosby i en af sine signatursange synger om at være lige på nippet til at klippe sit hår. Umiddelbart ville man måske nok mene, at det er ret uinteressant, om Crosby beslutter sig for at klippe sit hår eller ej. Men hvis man ser håret som symbol på oprør og modkultur, bliver spørgsmålet om at klippe eller lade være til et politisk udsagn – og det er da også sådan, David Crosbys sangtekst er tænkt: ”Almost cut my hair/ it happened just the other day/ it´s getting kinda long/ I coulda said it was in my way/ but I didn´t, and I wonder why/ I feel like letting my freak flag fly/ yes, I feel like I owe it to someone” (Almost cut my hair”, 1970).

En nok mere kendt musikalsk kobling af det lange hår og hippiernes anti-konformistiske livsform møder man i den sang, som i sommeren 1967 kom til at stå som symbol for hele hippie-bevægelsen: ”San Francisco (be sure to wear some flowers in your hair)”. John Phillips´ fine og særdeles iørefaldende sang blev udødeliggjort af Phillips´ kollega og ven Scott MacKenzie, og ud over at blive kendingsmelodi for hippierne og for ”The Summer of Love” blev sangen også et kæmpehit på hitlisterne. ”For those who come to San Francisco/ summertime will be a love-in there/ in the streets of San Francisco/ gentle people with flowers in their hair”. Teksten rummer naturligvis den underforståede forudsætning, at man bliver nødt til at have langt hår, for at blomsterne kan sidde fast i det.

I Brian Wilsons meget smukke og meget melankolske ”Caroline, no” (1966) spiller det lange hår en vigtig rolle, til trods for at – eller snarere fordi – håret ikke er der længere. I sangen bliver Carolines lange hår til et billede på en nu forsvunden, mere uskyldig tid, som sangskriveren længes efter, men som aldrig vender tilbage: ”Where did your long hair go/ where is the girl I used to know/ how could you lose that happy glow?/ Oh, Caroline, no”. Fortiden lader sig ikke genskabe, og det er formentlig ikke nok at lade det lange hår vokse ud igen, som Wilson ellers foreslår i en anden sang om langt hår som symbol på tabt uskyld: ”Baby, let your hair grow long” (1988). Sangens jeg-fortæller kan se, at hans tidligere veninde ikke har det godt, og hans råd til hende er, at hun skal forsøge at finde tilbage til tidligere tiders glæde over livet – i teksten symboliseret ved at lade håret gro: ”There´s something missing with you now/ baby, let your hair grow long/ it hurts inside to see you suffer now/ Baby, let your hair grow long/ there´s no way I can help you/ you gotta do it all by yourself now”.

Sort hår, rødt hår, gyldent hår
Håret kan optræde som symbol, og tanken om, at langt hår og et godt liv hører sammen, er et genopdukkende tema i mange rocktekster. Men ofte er hår dog blot hår i rockteksterne, hvilket ikke betyder, at det af den grund er uden betydning. Tværtimod. Håret er en vigtig attribut ved mennesker (ikke mindst ved kvinder, hvis man skal tro rockteksterne), og utallige sangtekster vidner om hårets store betydning: ”Black is the colour of my true love´s hair (trad.), The Eagles´ ”Witchy woman” (1972) med linjerne: ”Raven hair and ruby lips/ sparks fly from her finger tips” eller Bruce Springsteens "Red-headed woman" (1992). Håret er måske ikke sjælens spejl, som øjnene er det; men håret siger alligevel en del om personligheden og optræder derfor ganske ofte i sangteksterne.

Her skal afslutningsvis blot nævnes en enkelt sang om en kvinde med et dejligt gyldent hår: ”Sister Golden Hair” (1975) med gruppen America. Sangens jeg-fortæller er helt fortabt i kvinden med det gyldne hår; men samtidig viger han tilbage fra at binde sig til hende, hvilket resulterer i en besynderlig dobbeltbundet situation: skal-skal ikke? ”I ain´t ready for the altar, but I do agree there´s times/ when a woman sure can be a friend of mine”. Hovedpointen i sangen er nok, at manden reelt er bange for kvinden med det gyldne hår – et signal om selvstændighed og stærk vilje – og derfor må nøjes med at beundre hende på afstand. En noget skvattet affære, må man nok sige, men fortalt til en absolut forførende melodi: ”Well I keep thinking about you/ Sister Golden Hair Surprise/ and I just can´t live without you/ can´t you see it in my eyes”.
Jamen, så tag dig dog sammen, mand, og få gjort noget ved det!