Genrer


Hyldest til en stor stemme
Chers LP-debut som solist fandt sted med udsendelsen af albummet ”All I really want to do” d. 12. august 1965. Inden da havde Cher (med det borgerlige navn Cheryl Sarkisian) dog allerede medvirket på en stribe pladeindspilninger under forskellige navne og i forskellige konstellationer.
Kort efter at hun var ankommet til Los Angeles for at blive fotomodel, mødte hun den 11 år ældre Sonny Bono, som introducerede hende til den navnkundige producer og musiker Phil Spector. Uvist af hvilken grund omdøbte Spector hende til Bonnie Jo Mason (!) til en første singleudgivelse, mens Bono derefter producerede en single med Cher under navnet Cherilyn. Siden forsøgte de to sig som duo under navnet Caesar & Cleo (!), inden succesen omsider indfandt sig for parret under det blivende kunstnernavn Sonny & Cher.
Parrets første udgivelse, ”Baby don´t go”, skrevet af Sonny Bono, blev et pænt hit i Los Angeles og omegn, og derefter var vejen banet for duoen. ”I got you babe” (1965) blev et landsdækkende hit og nåede førstepladsen på den amerikanske hitliste, og de følgende år opnåede Sonny & Cher en række topplaceringer i USA og i resten af verden, ikke mindst med numre skrevet og produceret af Bono. Succeshistorien varede frem til 1975, hvor parret blev skilt efter en uskøn og meget offentlig skilsmisseproces. Men på det tidspunkt havde Cher allerede en succesrig solokarriere bag sig – og foran sig.
Efter skilsmissen fra Sonny fortsatte Cher nemlig med at udsende nye plader og fik også flere musikalske comebacks i disse år. Samtidig udvidede hun sit virkeområde til også at omfatte varieté-shows, og senere satsede hun – igen med succes – på filmbranchen, hvilket bl.a. indbragte hende en Oscar for hendes medvirken i filmen ”Lunefulde måne” (1987).
Det helt store musikalske comeback oplevede Cher med titelsangen til albummet ”Believe” (1998), der blev udsendt som første single fra pladen. Singlen blev nummer 1 på hitlisten i 23 lande og solgte mere end 10 millioner eksemplarer på verdensplan. Det karakteristiske ved nummeret ”Believe” var Chers brug af såkaldt Auto-tune (eller vocoder), som gav hendes sang et maskinelt præg og forvrængede hendes stemme, så elektronik og stemme gled over i hinanden.
All I really want to do
Der er naturligvis al mulig grund til at ønske Cher tillykke med hendes store succes i 1998, og sangen “Believe” er da også helt sikkert et fint disko-nummer. Men Chers brug af Auto-tune rummer et indlysende paradoks: hvorfor forvrænge sin stemme, når stemmen i sig selv er ens altoverskyggende attraktion? Da Cher rejste til Los Angeles, var det primært for at bruge sit eksotiske udseende til at blive kendt; men det varede ikke længe, inden hendes mørke kontra-alt blev hendes væsentligste aktiv. Det var der mange, som kunne høre, bl.a. hendes kommende ægtemand Sonny Bono, og det var da også stemmen, der i første omgang gjorde Cher berømt.
Enhver, som havde ører, kunne høre, at Chers stemme var noget langt ud over det sædvanlige. Man kunne sætte hende til at synge fra telefonbogen, og resultatet ville formentlig stadig være værd at lytte til. Det indså Sonny Bono, og selv om Chers tidligste udspil altså ikke gav hende et gennembrud med det samme, var det kun et spørgsmål om tid. Da gennembruddet kom med ”I got you babe” (primært sunget af Cher), ønskede Bono derfor at smede, mens jernet var varmt ved straks at følge op på singlesuccesen med et solo-album med Cher. Problemet var blot, at Bono slet ikke havde nye sange nok til et helt album på dette tidspunkt, men det lod han sig ikke stoppe af. Cher skulle med vold og magt lukrere på den kometagtige berømmelse så hurtigt som muligt, og den ambition resulterede i albummet ”All I really want to do” i august 1965.
Albummet bærer tydeligt præg af at være et hastværksarbejde, som nok ville have vundet ved at blive gennemarbejdet en smule mere samt ved at indeholde nogle flere originalsange; men det var der ikke tid til i sommeren 1965. Heldigvis var der rigeligt med gode bud på covers-kandidater til Chers solo-debutalbum i omløb på dette tidspunkt, så pladen kom til at indeholde ikke mindre end 3 Dylan-sange, en Kinks-sang, en Chris Andrews-sang, en Pete Seeger-sang – samt en version af Bonos sang ”Needles and pins”, som The Searchers havde haft et gigant-hit med i England i 1964. Alt i alt en meget blandet pose sange, alle med et tydeligt folk-præg over sig, og alle sange der kunne fungere som udstillingsvindue for Chers store stemme.
Cher og The Byrds
Publikum kunne tilsyneladende lide, hvad det hørte, for Chers solo-album gik hurtigt ind på Billboards hitliste i USA, hvor det befandt sig i hele 24 uger, med en 16.-plads som højeste placering. Den eneste single, der blev udsendt fra albummet var titelnummeret, som også opnåede gode hitlisteplaceringer – oven i købet i direkte konkurrence med The Byrds´ version af samme Dylan-sang, som blev udsendt næsten samtidig med Chers version.
Det blev Cher, der vandt konkurrencen om lytternes gunst med en hitliste-placering som nr. 15, mens The Byrds kun nåede en placering som nr. 40 på den amerikanske single-hitliste. Cher var virkelig ved at blive et varmt navn i sensommeren 1965 – og så hører det med til historien, at hendes debut-album blev udgivet samtidig med, at Sonny & Chers debut-LP, ”Look at us”, toppede hitlisterne i både USA og England – primært med et indhold af covers-numre, og med singlehittet ”I got you babe” til at booste salget af LP´en.
Chers debut-album indeholder ingen egentlige hits (måske med undtagelse af titelsangen); men det var åbenbart heller ikke nødvendigt. Sangerindens store stemme var som en naturkraft, der fejede alle forhindringer af vejen, og når Cher oplod røsten og sang igennem på hvert eneste nummer, var der ikke andet at gøre end at læne sig tilbage og lytte. Gad vide, hvordan det ville have lydt, hvis sangerinden virkelig havde forsøgt sig med at synge direkte fra telefonbogen?
Det får vi aldrig at vide; men der er til gengæld ingen tvivl om, at Cher har præsteret mere end de fleste andre pop- og rock-kunstnere. Listen over hendes priser og udmærkelser er endeløs, og hun er den eneste soloartist, som har opnået førstepladsen på den amerikanske singlehitliste i hvert årti gennem 7 årtier! Flot skuldret, Cheryl – og tillykke med, at du omsider i 2024 blev indvalgt i Rock and Roll Hall of Fame, i den modne alder af 78 år.
Foto: Albumcover