dummy

Mama M.I.A.

2-07-2011
Ingrid Andersen
Anmeldelse

Så kom hun endelig, den kontroversielle musikalske kriger M.I.A. med de srilankanske rødder og forvandlede fredag nat Orange til et aggressivt politisk manifest.

Roskilde Festival 2011: M.I.A.  ORANGE Fredag d. 1, juli.

Der var bollywood for alle pengene, da den sene aftenkoncert med M.I.A. endelig blev sat i gang med en lille hinduistisk forfilm, som (måske?) skulle berolige et meget forventningsfuldt publikum foran et tætpakket Orange. Det var dog langt fra fred og fordragelighed, der prægede M.I.A’s længe ventede optræden på Roskilde efter den skuffende aflysning i 2008.

En musikalsk skudsalve

I næsten halvanden time gav M.I.A. et yderst hårdt pumpet og energisk show, hvor musikalske udtryk som grime, bollywood og clicks & cuts gik op i en højere enhed. Omgivet af veltrænede dansere blev musikken sendt af sted som en skudsalve alt imens storskærmen bag scenen viste kontroversielle politiske filmklip.

Publikum var "Born Free"

Koncerten manglede dog lidt et genkendeligt element. Det var svært at høre sangteksterne, M.I.A. spillede meget ukendt materiale (bl.a.”manglede” hits som ”XXXO”) og den aggressive stil blev lidt støjende og monoton. Bedst virkede sangene ”Born Free” fra det seneste album MAYA, hvor tilfældige publikummer blev hevet op til dans på scenen og mod slutning, hvor koncerten kulminerede med en ekspressiv version af sangen "Paper Planes". Og så var publikum ellers skudt ned af både politik, patroner og tiltagende regn.