dummy

The Mamas & the Papas - snart tilgængelige i fuldt omfang

14-05-2018
Steffen Kronborg, Rudersdal Bibliotekerne

De sidste brikker i det store musikalske puslespil om medlemmerne i den legendariske rockgruppe The Mamas & the Papas og om deres fælles og selvstændige pladeudspil er nu ved at blive lagt. Inden for de sidste ti år har flere små pladeselskaber gjort en mængde hidtil ukendte numre eller svært tilgængelige udgivelser fra de fire gruppemedlemmer – sammen eller enkeltvis - tilgængelige for gruppens store fanskare, og nu er de sidste af hullerne i Mamas & Papas-diskografien ved at blive udfyldt. Inden længe vil de mange fans kunne lytte til stort set alt indspillet materiale fra deres/vores idoler.

Sidst i januar 2018 genudsendte selskabet Real Gone Music den for længst udgåede og særdeles efterspurgte cd fra Denny Doherty, Watcha gonna do? fra 1971, og forsynede oven i købet genudgivelsen med en række ikke tidligere udsendte numre. Den genudgivelse var vi mange, der havde ventet på. Og nu forlyder det, at samme selskab d. 1. juni i år genudsender den endnu sjældnere og endnu mere efterspurgte cd med Michelle Phillips, Victim of romance (opr. 1977) – denne gang med et mindre antal outtakes som bonus til de mange fans af Mamas & Papas. Den tid, den fornøjelse.

Of all the things

Denny Doherty udsendte kun to LP'er i løbet af sin solokarriere efter The Mamas & the Papas, men indgik i gendannelsen af gruppen i 1980'erne. Denne version af gruppen omfattede ud over Doherty og gruppens stifter John Phillips også Phillips' datter Mackenzie Phillips samt sangeren ”Spanky” McFarlane. Efter forsøget på at genoplive The Mamas & the Papas helligede Denny Doherty sig film- og tv-verdenen og medvirkede i en lang række tv-serier. Denne del af karrieren fortsatte helt frem til Dohertys død i 2007, 66 år gammel.

Denny Dohertys 1974-udgivelse, Waiting for a song, har hele tiden været tilgængelig fra pladeselskaberne, så her har lytterne haft god mulighed for at høre Dohertys markante stemme, oven i købet i selskab med både Michelle Phillips og Cass Elliot fra The Mamas & the Papas. Optagelserne til Dohertys andet soloudspil blev de sidste indspilninger, Cass Elliot var med til, inden hun døde af hjerteproblemer i 1974.

Nu er tiden så kommet til genudgivelsen af Dohertys første soloudspil, Watcha gonna do?, og som det så ofte er tilfældet ved den slags begivenheder, bliver også denne udgivelse krydret med en række ukendte eller næsten ukendte indspilninger. Og faktisk er flere af disse bonusnumre endnu bedre end de ti numre på den oprindelige LP fra 1971. Et par af de ”nye” numre er skrevet af de garvede sangskrivere Fagen-Becker, inden de blev kendt som Steely Dan, og de numre er udmærkede; men det er et par af de øvrige bonusnumre, som Doherty selv har skrevet sammen med sin guitarist Eddy Fischer og med sin veninde på det tidspunkt, Linda Woodward, som for alvor formår at sætte hans store stemme i scene. Disse numre er – ikke overraskende – ballader, og numrene er bestemt ikke dårligere end de numre, der i sin tid havnede på Watcha gonna do?. Hvorfor de to ballader ”Shadows on my wall” og ”Shadow sounds” først ser dagens lys nu, melder historien ikke noget om. Men det er i hvert fald godt, at de gør det.

Ud over de ”nye” gamle numre består den nyudsendte genudgivelse af en række Doherty-komponerede sange såvel som nogle gamle kendinge – heriblandt Hank Williams-nummeret ”Hey, good lokin'” og det gamle Mamas & Papas-hit ”Got a feelin'”. Numrene er fine, men kan som nævnt dårligt måle sig med de hidtil ukendte sange fra Dohertys hånd. Og det siger en hel del om de hidtil ukendte sanges høje kvalitet. Der er al mulig god grund til at stifte bekendtskab med Doherty-cd'en, der udsendes under en ny titel, som også er titlen på en af de nye, gamle sange på cd'en: ”Of all the things”.

A propos The Mamas & the Papas er det værd at pege på en relativt nyudgivet tegneserie om det ene af medlemmerne i gruppen, Mama Cass. Tegneserien, som deler titel med et af Mamas & Papas' allerstørste hits, ”California dreamin'”, fortæller om den unge Cass Elliots liv før hendes karriere som sanger i den berømte gruppe. Tegneren Pénélope Bagieu har skildret den unge Cass Elliots drømme og længsler, og det har hun gjort på en charmerende og atmosfærefyldt måde i tegneserien med undertitlen Cass Elliot before the Mamas & the Papas (oversat fra fransk). Bagieus lette blyantstreger får historien om Cass Elliot til at leve og ånde og præsenterer en ukendt side af en stor personlighed i musikhistorien.