dummy

Martin Fröst: Roots

31-08-2017
Jens Cornelius, Klassisk
Anmeldelse

Cirkus Frösts totalteater

Martin Fröst har skiftet pladeselskab fra det svenske BIS til giganten Sony, og han benytter lejligheden til at udgive et konceptalbum, der ikke ligner hans tidligere udgivelser. ‘Roots’ er en forkortet udgave af hans temakoncert med titlen ‘Genesis’ (Skabelse). Meningen er at finde den klassiske musiks forbindelser med folkemusikken, og Fröst tilføjer også konkret sammenhæng ved at forbinde stykkerne i ét stort flow.

Det udvikler sig kronologisk og begynder med en oldgræsk hymne og et tema af Hildegard von Bingen. En times tid senere er man nået til nutiden, og undervejs kittes de klassiske stykker sammen af folkemusik.

Det eneste stykke, der ikke spilles i et nylavet arrangement, er Bernhard Crusells 1800-talsvariationer over en svensk folkevise. De fremstår pudsigt nok friskere end de lidt fade arrangementer af Brahms og Schumann. Jeg er heller ikke så begejstret for tilføjelsen af et cimbalom til Bartók (et folkeinstrument, som han selv bevidst undgik) eller reharmoniseringen af hans "Rumænske folkedanse". Det bringer os ikke tættere på nogen rødder. Når det så er sagt, spiller Fröst dem fabelagtig godt!

De sidste fem stykker udgør et flot sæt ekstranumre af blandt andre Piazzolla og Martin Frösts huskomponist Anders Hillborg samt spillemandsstykket "Rolig Pers polska", hvis enkle arrangement fungerer bedre end de forskellige numre med mystisk messende baggrundskor, der klinger af fantasyfilm og elverkitsch.

Men repertoiret på Roots er virkelig kunstfærdigt sammensat, det er crossover i konsekvent form. Lad gå med den lidt poppede smag, for albummet er et imponerende bidrag indenfor tidens tendens, hvor musikere finder ejerskab i den gamle musik ved at improvisere, bearbejde og gå på tværs af genrer. Under alle omstændigheder er det en ren opvisning af virtuosen Martin Fröst, der her bevæger sig ud i musikalsk totalteater.

Lån Roots fra dit nærmeste bibliotek

Besøg klassisk.org