Genrer


Nordisk Råds Musikpris 2012
I begyndelsen af juni kåres vinderen af Nordisk Råds Musikpris 2012. Prisen tildeles, som det hedder, "til et værk af en nulevende komponist. Der er ingen begrænsninger hvad angår musikkens stil, men det er en betingelse at værket holder en høj kunstnerisk standard og må anses for nyskabende i sin genre".
Fra Danmark er nomineret Else Marie Pade (1924) for værket Illustrationer I-IV og den noget yngre Jacob Kirkegaard (1975) for 4 rooms.
Else Marie Pade var blandt de første i verden, som seriøst arbejdede med konkret og elektronisk musik. I 1950'erne og 60'erne realiserede hun, i samarbejde med teknikere på Danmarks Radio, en mængde banebrydende værker. Hendes En dag på Dyrehavsbakken og Syv cirkler er henholdsvis det første stykke konkrete og det første stykke elektroniske musikalske værk, som er skabt på dansk jord. I de seneste ti år er Pades musik blevet genstand for en intens opmærksomhed blandt musikere og komponister, især inden for electronica.
Hvis Else Marie Pade er Danmarks "technobedste" (som Politiken har kaldt hende), så er Jacob Kirkegaard hendes værdige arvtager - han har faktisk remixet to af hendes stykker. Kirkegaard skaber sine værker ud fra reallydsoptagelser. Ved hjælp af uortodokse metoder og optageudstyr indfanger han sjældne og hidtil ukendte lyde og klange fra overraskende steder i verden, f.eks. en gejser, nordlys, syngende sand fra Oman ørkenen, et atomkraftværk, selv lyde fra det indre menneskelige øre. Med værket 4 rooms udfolder Kirkegaard lyden fra fire forladte rum i den radioaktive eksklusionszone i Tjernobyl, Ukraine - en svømmehal, en kirke, et auditorium og en gymnastiksal. Rum, som tidligere har været fyldt af menneskelig aktivitet og liv, men som med ét blev forladt ved katastrofen i 1986.