Genrer


Opera med spøgelser
De fleste kender Tan Dun som filmkomponist - det var ham, der skrev musik til Tiger på spring, drage i skjul og Hero. Men han er en alsidig og produktiv herre, som både har komponeret operaer, kammermusik, koncerter og vokalmusik. Ofte med indslag fra den gamle kinesiske musik, men i helt moderne snit og med usædvanlige instrumenter.
Ghost opera er et af Tans tidlige værker, og det har ikke en pind med opera at gøre, i hvert fald ikke opera som vi kender det. Det er et stykke avantgarde-kammermusik for strygekvartet og pipa (kinesisk lut) med supplement af stemmer, en skål med vand, tibetanske klokker og andet slagtøj samt sten og papir.
Ritualet "spøgelsesopera" har flere tusind år på bagen i Kina. Det udføres i forbindelse med taoistiske begravelser. En shaman har hovedrollen, og deltagerne musicerer ved at slå på potter og pander og hvad der ellers er for hånden. Således mødes hverdagens ting med dødens mysterium, det jordiske med det åndelige.
På pladen her er hovedrollen tildelt de fire nysgerrige og altid omstillingsparate musikere i Kronos-Kvartetten. Det er herligt at høre, hvordan de evner at få deres instrumenter til at klinge som traditionel kinesisk folkemusik, og ikke er bange for at bidrage med stemmer og vandpjask. Wu Man får desværre ikke megen plads til at vise, hvilken fabelagtig pipa-spiller hun er. Til gengæld folder hun sin sopran ud i en jamren, der lyder virkelig spøgelsesagtig.
Bach og Shakespeare blander sig i musikken, en munk sukker dybt, den forældreløse pige "lille kålhoved" klager sin nød og papir falder ned fra himlen. Det her er verdensmusik og avantgarde af den mest finurlige og let tilgængelige slags. Øst møder vest og efterlader et smil i ørerne.