dummy

Orgelterapi

30-08-2018
René Boye Pedersen, Koldingbibliotekerne

Musik tillægges en helbredende funktion i forskellige sammenhænge, og også i litteraturen støder man på musikterapeutiske hændelsesforløb.

Således også i den norske forfatter Jan Kjærstads roman Forføreren. Her er det kombinationen af Bach og orgel, der virker helbredende på hovedpersonen Jonas, der som 10-årig bliver meget syg. Lægerne kan ikke knække sygdomskoden på den blege dreng med kvalme og opkastninger og en legemstemperatur, man ellers kun finder hos folk, der har opholdt sig alt for længe ude i vinterkulden.

Men hans organist-far tager ham med hen for at se på Grorud Kirkes nye orgel:

"Så begynder faren at spille. Johann Sebastian Bach. Haakon Hansen er overhovedet ikke i tvivl. Hvis noget kan hjælpe hans søn, må det være Johann Sebastian Bach. Og Jonas sidder inde i orgelhuset og synes, det lyder fantastisk. Som at høre musikken inde fra sig selv. Han er i musikken, han flyder på den. Hans krop bliver en pibe, eller hver knogle bliver en pibe, og eftersom hver knogle bliver en pibe, og eftersom Bachs musik hænger sammen mere end nogen anden musik, føjer ting sammen, mærker Jonas, hvordan farens spil samler ham, sætter hans parterede krop sammen, og på et tidspunkt, hvor Jonas føler, som en sitren fra isse til tæer, hvordan kroppen på ny er blevet hel, og hvor musikken vælter sig specielt smukt rundt om ham, begynder han at græde, lige så stille."

I det hele taget vrimler Kjærstads roman med musikalske referencer. Således også til Duke Ellingtons indspilning af "Solitude", et nummer, der har en overordentlig tragisk rolle i handlingsforløbet. Men gå selv på jagt hos Kjærstad efter yderligere musikalsk inspiration. Og med musikbiblioteket ved hånden kan man lynhurtigt inddrage musikken i læsningen.

Bestil Bach-orgelmusik på Bibliotek.dk

Lån Forføreren på biblioteket