dummy

Pigtråd, pop og party - Johnny Reimar er rundet 70

18-06-2013
Kenth Kjeldgård Nielsen

For nyligt rundede "partykongen" Johnny Reimar de 70 år. De fleste af de år har han tjent den danske populærscene - både som udøvende musiker, som producer, som talentspejder - ja som "bagmand". At han står for meget andet end party- og tyrolerstemning, vil dette strejftog gennem nogle af  de mangeartede udgivelser, han har været involveret i, vise.

Bagmanden

Reimar har op gennem årene haft et godt øje for at spotte de spændende navne. Han stod således bag den første udgivelse med legendariske Savage Rose. Debutalbummet af samme navn blev en kæmpesucces, og verden skulle erobres. Defor tog holdet til til USA for at indspille det næste album, Travelin'.

Der kan ikke herske tvivl om, at Reimar har haft flair for de langtidholdbare navne. Tilbage i 1973  havde Gnags for egen regning og risiko indspillet deres første album, På Vej. De fik Reimar gjort interesseret i resultatet, han købte det og lancerede pladen. Efterfølgende må man jo konstatere, at det er gået meget godt for Gnags gennem årene.

Nogle år tidligere, i 1971, havde Reimar sat en dansk version af musicalen Hair op. Det var en stor opsætning med en lang række af tidens kunstnere. Bl.a. Brødrene Olsen. Bekendtskabet herfra skulle siden føre til, at Reimar gennem en årrække producerede deres plader. Debutpladen "Olsen" kom i 1972 - efter en smule forviklinger omkring en amerikansk multimillonær, der godt ville financiere pladen. Det endte dog i fordragelighed og Reimar fik brødrene i sin stald. Pladen blev indspillet i London med Peter Knight's Orchestra og blev det første album herhjemme med salg på mere end 100.000 eksemplarer.

Gennem sit musikfirma Starbox, har Reimar haft hånd i hanke med både pladeproduktion, musikforlagsvirksomhed og management. Der var ansat både faste folk og freelancemedarbejdere, deriblandt Peter Thorup, som freelanceproducer. Det førte bl.a. til en udgivelse med Otto Brandenburg, Noget om... hvor Brandenburg fortolker tekster af Halfdan Rasmussen. Til netop denne udgivelse knytter der sig en anekdote: Makkerparret Brandenburg og Thorup var under indspilningerne, indkvareteret på Lammefjordskroen. Og de to herrer har ganske givet hygget sig gevaldigt, for iflg. Reimar oversteg regningen fra kroen i betragtelig grad selve indspilningsomkostningerne...

Men ikke bare den den danske scene har haft Reimars opmærksomhed. I midten af 1970'erne fik han kontakt med det store udenlandske, hotte navn, Les Schtroumpfs eller The Smurfs... Det som i Danmark blev kendt som Smølferne. Reimar fik rettighederne til at udgive sangene på dansk - iøvrigt med gruppen Blue Boys som Smølfekor - og gav den som "Smølfefar" i en lang periode. På opsamlingsalbummet Fest og farver finder vi "Smølfesangen".

Som udøvende musiker

Nu har vi nævnt en række kunstnere, som Reimar på den eller anden måde har haft forbindelse med. Men vi skal ikke glemme, at han startede sin karriere som som udøvende musiker. Allerde i 1958 - 15 år gammel - trådte han på scenen i Fyens Tivoli ved en amatørkonkurrence. Og spillede sit første professionelle job senere samme år. Det var i de år, hvor rockmusikken var ny og i Danmark på vej til at blive pigtråd.

Reimar fik sit gennembrud med gruppen The Clifters. De er kaldt Danmarks første rockband, og havde i 1961 en førsteplads på hitlisten med sangen "How Wonderful to know". Stilen var inspireret af engelske The Shadows, men trak også på elementer fra den originale rock'n'roll. Man kan høre både "How wonderful..." og alle gruppens andre numre på det flotte opsamlingsalbum The Clifters: The Complete 1961-1964.

Gennem årene har Reimar indspillet en række sange i ballade- og pigtrådsstilen, både solo og med andre orkestre end Clifters. Nogle af dem finder man på albummet Johnny Reimar: The complete 1963-1965 (Dansk Pigråd vol. 7). Her udfolder Reimar sig på både dansk, tysk og engelsk.

Med tiden ændrede stilen sig hos Reimar. Det blev dansksproget, vi stiftede bekedtskab med "den fregnede Louise",  partyfeberen bredte sig og tyrolerhatten blev fundet frem. Og den har nærmest ikke været lagt væk siden. Reimar er stadig aktiv på musikscenen- af og til har det været med gendannede Clifters, andre gange med Alpenspektakel. I en periode har Reimar og tyrolerhatten på det nærmeste været kult blandt det unge publikum.

Men der er også blevet tid til et mere - jeg havde nær sagt modent - album. Det næsten for enhver kunstner obligatoriske, hvor de fortolker egne favoritter fra evergreen-genren. Det har vi også fået fra Reimar i form af A Handful of Love Songs.

Vi siger tillykke og takker for det flotte bidrag til den danske populærmusik.