dummy

Pioneren Jon Gibson bygger bro mellem amerikansk minimalisme og ambient

12-09-2017
Niels Mark
Spillestedet Jazzhouse i København får besøg af en sand pioner inden for amerikansk minimalisme, når Jon Gibson (Philip Glass Ensemble m.fl.) og hans ensemble optræder med mesterværket ‘Visitations’, der oprindelig udkom i 1973. Værket udvides med visning af Gibsons 16 mm-film ‘One Way’. Dagen inden giver Jon Gibson artist talk på Peryton.  

Jon Gibson's minimalistiske hovedværk "Visitations" fra 1973

Skønt amerikanske Jon Gibson ikke hører til de mest berømte navne inden for den amerikanske minimalisme-strømning, skal man ikke grave mange spadestik, før det viser sig at han har været med til at lægge nogle af de helt centrale grundsten for genren. Gibson, der er født i 1940, var således med til at grundlægge et af minimalismens absolutte mesterensembler, Philip Glass Ensemble, som han har optrådt med i 45 år. Han medvirkede ligeledes på premieren af Jazzhouse-aktuelle Terry Rileys banebrydende hovedværk, ‘In C’. Han har også medvirket på flere af Steve Reichs skelsættende kompositioner samt på flere af Arthur Russells plader, ligesom han har samarbejdet med navne som La Monte Young, Harold Budd og Ravi Shankar.   Så ja, CV’et er bestemt i orden. Jon Gibson er dog også en markant komponist i egen ret og kendes ikke mindst for det banebrydende debutalbum ‘Visitations’, der udkom på Philip Glass’ label Chatham Square i 1973 og som betragtes som et hovedværk i minimalismen. En plade, der bygger på mange af minimalismens grundideer, men som i høj grad også peger frem mod ambientmusikken med bl.a. brugen af field recordings og langstrakte droner, der har fået kritikere til at sammenligne det med musik af Cluster, Phil Niblock og føromtalte Harold Budd.  

Bygger bro mellem jazz, minimalisme og ambient

Meget lig Terry Riley var Jon Gibson, der selv spiller fløjte og saxofon, i udgangspunktet inspireret af jazzen og nævner selv Chet Baker, Art Pepper m.fl. som tidlige inspirationer. Snart blev han dog optaget af avantgarde-komponister som John Cage, Karlheinz Stockhausen og Cornelius Cardew, og som Riley blev han også rundet af San Franciscos fritænker-miljø. ‘Visitations’ bærer da også præg af indflydelsen fra 60’ernes gryende New Age-bevægelse med de meditative fløjtelyde, gonger og inspiration fra reallyde som fuglesang og andre naturlyde. Dermed peger pladen i høj grad også frem mod moderne ambient-musik. Som en særlig krølle på pladens tilblivelseshistorie blev den indspillet i John Lennons hjemmestudie.   Netop ‘Visitations’ er genstand for det ensemble, som Gibson nu har samlet, og som gæster Jazzhouse til september. Ensemblet genfortolker ‘Visitations’ omarrangeret for modular synths. Med sig har Gibson bl.a. John Also Bennett  og George Bennett fra Kranky-projektet Forma. Som noget særligt opføres musikken til en screening af Gibsons egen 16 mm-eksperimentalfilm ‘One Way’, der også stammer fra 70’erne og som præsenteres som et rituelt road trip gennem hypnotiske amerikanske ørkenlandskaber. Der bliver altså tale om en aften, som i både billede og lyd fører én dybt ind i den amerikanske minimalismes hjerte.  

Artist talk på Peryton

I anledning af besøget giver Jon Gibson artist talk på det nystartede Peryton 13. september kl. 17.00. Artist talken foregår i dialog med Britton Powell, der også er med i Jon Gibsons ensemble. Peryton er et kombineret udstillingssted og vinbar på Dronningens Tværgade. Artist talken er gratis at deltage i.    Arrangementet præsenteres i samarbejde med CPH PIX og G((o))ng Tomorrow.

 

Jon Gibson's Visitations
Koncert på Jazzhouse, København
14. september 2017