Genrer


Producer Holy Other skabte hi-Tech R´n´B på dj – og klub scenen Apollo
Apollo-scenen er en ny scene mellem camp-området og Pavillon Junior med en ret alternativ Roskilde-stemning og en passende afstand til lyden fra Orange scene. Det er her dj- og club kulturen hersker. Vejret er fint og folk samles stille og roligt foran scenen til 45 minutter i selskab med den engelske producer og kritikerkæledægge Holy Other.
Holy Other er så småt ved at slå sit navn igennem verden rundt med sit intense nærmest atmosfæriske ambient med et strejf af dubstep og laaaangsom house. Den engelske presse giver ham kredit for at forny R&B genren med det de kalder hi-tech R&B dvs. electronica versionen af den klassiske sjælfulde soulmusik. Producerens smukke formørkede lyd, har også placeret ham under genrebanneret witch house og ambient goth på grund af de copy-pastede spøgelsesvokaler, klikkende kantslag og keyboards i mol. Tænk Kate Bush som møder Art of Noise. Sounden er måske mere typisk for Bristol end for Manchester, hvor Holy Other kommer fra og hvor han startede sin karriere kutteklædt. Det vakte opmærksomhed og fik publikum til at spekulere over om der mon var en mand eller en kvinde under kappen.
Her på Apollo-scenen denne søndag to timer før Kraftwerk går på Orange scene, er det ret tydeligt at Holy Other er en ung mand i sin bedste alder. Han kigger ikke på folk men rokker taktfast frem og tilbage henover sin mixerpult.
Ud af højtalerne strømmer en varm, ensom, æterisk, varieret, episk musik. Man får associationer til baljerne i Tivoli, til korsang i en kirke og sandt nok en form for nyfortolkning af R&B. I en afseksualiseret dog stadig varm version. Det er en anderledes klang og toneverden end man normalt møder på Roskildefestivalen, med en tung droneagtig basbund garneret med sukkende lyse lyde på toppen. Det giver en behagelig fyldig lyd man kan lade sig omslutte af. Tempoet og de glidende overgange mellem numrene får pulsen ned hos folk.
Denne særegne musik kunne godt være soundtracket til en film som foregår i en gotisk katedral. Her på Roskilde med udsigt til Apollo-scenen ligner soundtracket dog mere noget fra kitsch-gyseren ”The Return of the Killer Tomatoes”. Afslutningsnummeret skiller sig ud fra de andre ved at lyde, som hvis The Residents havde lavet musikken til Snehvides juledisneyklip. Vi bringes tilbage til virkeligheden ud af hypnosen. Det har været nogle krævende 45 minutter. Skøn musik i omgivelser som ikke helt levner plads til den rette stemning.
Hvis man godt kan lide musik med en shoegaze vibe eller musik fra f.eks. Bjørn Svin, Jonas Munk, Moby eller det psykedeliske gospel fra Nottingham bandet The Cult of Dom Keller, bør man lytte til Holy Others debutalbum ”Held” som udkom i 2012.