Genrer


Quincy Jones: Q's jook joint
Ordet "jook joint" dækker over barske natklubber, som blev frekventeret af USA's sorte arbejdere. Her kunne de efter en hård arbejdsdag slå sig løs med musik, dans, spil og alkohol.
På Q's jook joint har producer og arrangør Quincy Jones søgt at skabe en fornemmelse af jook joint-atmosfære, som binder albummet sammen fra ende til anden. Der er måske i virkeligheden mere hip natklub end jook joint over det, men til gengæld er der en helhedsfølelse over albummet, som står i umiddelbar kontrast til det enorme antal gæstestjerner, der pryder pladen.
Festen sparkes i gang med en forrygende udgave af "Let the good times roll", sunget af Ray Charles, Stevie Wonder og Bono! Herefter går det slag i slag med ballader og uptempo-numre i skøn forening, med vokal og akkompagnement af en lang række soul-, r&b-, jazz- og hiphop-stjerner: Siedah Garrett, Babyface, Patti Austin, Naomi Campbell, Herbie Hancock, Kirk Whalum, Heavy D, Chaka Khan, R. Kelly, Coolio og mange, mange flere. Det hele er superlækkert produceret, og instrumenteringen er selvfølgelig i topklasse!
Blandt højdepunkterne undervejs er "You put a move on my heart", sunget af Tamia, og Phil Collins får lov at lege med bigband-genren på "Do nothin' till you hear from me". Quincy Jones vender tilbage til nogle af de hits, han har stået fadder til ("Rock with you", "Stomp", "Stuff like that"), og til sidst bliver vi lagt i seng af Barry White og Toots Thielemans med "At the end of the day (Grace)".
Q's jook joint kan være en introduktion til den sorte musik, et indblik i Quincy Jones' eklektiske smag, eller den kan bare være en fornøjelse at lytte til!