dummy

Rasmus Seebach: Ingen kan love dig i morgen - piano, vokal & guitar

11-02-2015
Peter Elmelund, Randers
Anmeldelse

Så må der skråles!

Rasmus Seebach: Ingen kan love dig i morgen – piano, vokal & guitar. Stepnote 2014

Så kan vi alle spille med på ørehængerne ”Sandstorm”, ”Olivia”, ”Tusind Farver” og de andre fra nyeste plade fra Danmarks Popsanger Numero Uno.

Det danske musikforlag Stepnote udgav for et år siden Rasmus Seebach Songbook, som indeholder noder og tekster til Seebachs to første plader, som var de bedst sælgende albums i 2010 og 2011. Bibzoom anmeldte bogen.

… og noden bli’r stående

Seebachs tredje plade Ingen kan love dig i morgen udkom sidst i 2013, men alligevel var den det bedst sælgende album i 2014 med knap 200.000 solgte eksemplarer – imponerende. I dag foreligger så dette flotte nodehæfte, som er forbedret i forhold til første sangbog; nu er der også klavernoder til sangene, og minsandten er det nu med ringe i ryggen, så noden kan blive stående på klaveret eller nodestativet, uden man behøver knække ryggen. For ikke-spillende nok en mindre detalje, men for os, der spiller, er det en gentagen irritation med en node, der klapper i på det forkerte tidspunkt.

Et råd: Spring hurtigt over forordet, hvor meningen er god nok, men knap så velformuleret. I kort form går det ud på, at forlaget ønsker at udgive så meget dansk populær musik som muligt - og det er prisværdigt.

Besvær og brok

Gå direkte til start. Altså spil ”Sandstorm”. Den står, som alle de andre, i samme toneart, som der spilles på pladen, så vi kan også spille med Rasmus Seebach. Dejligt ukompliceret uden fortegn - i C-dur; det kan vi li’. Jeg fremhæver dette, da fastholdelsen af de originale tonearter desværre betyder, at der er flere sange med fire eller flere faste fortegn - det er altså øv især på guitar. Radiohittet ”Olivia” er noteret i Des-dur - fem b’er!

Hvis man som alle andre guitarister går på sangjagt på internettet, finder man også ”Olivia”, men med den pragmatiske transponering til C-dur samt angivelse af, at man så blot sætter en capo på guitaren i første bånd. En praktisk, lille ting, som gør, at man let kan transponere sange og stadig få guitaren til at klinge fuldtonet.

Stepnote kunne have løst opgaven elegant ved at angive becifringerne i guitarvenlige tonearter og informeret om, hvor man skulle placere capo’en. Denne løsning ses i et væld af nodebøger, så kom an.

Let lyrik

Når dette bagatelagtige bøvl er overstået, sidder jeg med en fin nodebog og klør med det samme på med ”Hjemløs”, som er en rigtig guitarsang, og her er oven i købet også noteret en anden-stemme til sangen, det er fint.

”Tusind Farver”, som for nylig er udkommet i en spændende musikvideo, er i mine ører den mest interessante sang. Det er jo en middelalderballade, som udvikler sig til en trance-lignende eurodance-melodi. Her er paralleller til Eurovision-hittet ”Only Teardrops” og til Sorten Mulds monumentale lancering af middelaldermusikkens mash-up med supersoniske synthesizerstrofer.
Albummets lyrik er generelt letfordøjeligt på den gode måde. Jeg synes om ”Tusind Farver”s omkvæd:

Tusind farver i mørket
Livets fyrværkeri
Syng, så drukner vi stilheden
På en regnvejrsdag i november

Og så er det ikke første gang, en regnvejrsdag i november har inspireret til sanglyrik. Vi er mange, der jævnligt er gennem Pia Raugs fine, enkle sang.

Sangbogen slutter med ”Du’ det dejligste” - endnu et hit fra faderen Tommys popsmedje. Et fornemt eksempel på, hvordan man så enkelt kan skrive en god sang. Enkel harmonisering med et lille krydret twist i omkvædet  - sådan.

Jeg håber, forlaget Stepnote vil fortsætte med at udgive populær dansk musik - det er så op til os brugere, om vi vil betale prisen for en rigtig node. Hvis en Rasmus Seebach-node ikke kan betale sig, er der nok ikke mange herhjemme, som kan bære en sangbogsproduktion.

Vi får se.