dummy

Remee - en succes med profil

22-11-2010
Peter Elmelund
Anmeldelse

Ulrik Sass: Remee

People’s Press, 2010

Efteråret byder på et væld af biografier, som næsten alle er på rigtig mange sider. Det gælder også journalisten Ulrik Sass’ biografi om sangskriveren og produceren Mikkel Johan Imer Sigvardt, der er gevaldig kendt under kunstnernavnet Remee. 300 velskrevne sider om denne 36-årige popsmed,  hele Danmark lærte at kende som den sympatiske dommer i TV-successen X Factor i 2007.

Forfatteren har det sidste års tid arbejdet med denne bog – en grundig research med samtaler med hovedpersonen og interviews med nuværende og tidligere venner og bekendte fra Remees brede og interessante omgangskreds. Interessant for massemedierne – vores mangefarvede ugeblade lever nærmest af dem.

Bogen Remee er en sober, spændende og succesfortællende biografi, som udover at berette om meget, vi allerede ved, også giver nye, interessante vinkler på det hele menneske Remee. 

Remee kan læses som en traditionel dannelsesroman:

Helten fødes, vokser op i rimelige kår, er usårlig i sin ungdom, higer efter rigdom og berømmelse, skal så grueligt meget igennem, erkender i sin modenhed, at det er de indre værdier, der gør livet til et liv – punktum med en god morale.

Remees første 12 leveår klares på 11 sider. Som teenager i Solrød Strand spirer den viljestærke unge mand – og mellemnavnet Imer vendes til Remi, som bliver til Remee – en stjerne er født. Hans kommercielle gennembrud bliver med eurodance-bandet Sound of Seduction (som 19-årig) samtidig med, at han medvirker til en nyskabende blanding af jazz og hiphop sammen med en vis hr. Blachman. Remee selv og omverdenen finder ud af, at han har et stort talent for at skrive hits. Tjener millioner som bagmand for pigeduoen S.O.A.P., der hitter worldwide. Og hans sangskrivertalent bliver efterspurgt i hele verdenen.

Remee er til fest og farver – tilsyneladende bliver alt, hvad han rører ved, til guld. Hans og Tommy Troelsens plade hedder da også Remee & The Midas Touch. Sagnet fortæller, at den græske kong Midas havde den egenskab, at alt, hvad han rørte ved, blev til guld. Men hvilket senere blev til en forbandelse – havde Remee allerede en forudanelse?

Vi får ærlige beskrivelser af mediebranchen og den blandede skare, der befolker den. Remee har med sin naturlige åbenhed og tro på sine omgivelser haft partnere, der hen ad vejen har kollideret med hans planer. Hvilket har medført brud, som Remee ikke bærer nag over. Han er en fighter og en vinder, der har et unikt drive og ikke bruger unødig energi på grublen over forliste projekter. 

Remees medvirken som dommer i den danske udgave af X Factor i 2007 bliver et vendepunkt i hans liv. Nu er han pludselig kendt af alle danskere – hans liv bliver finkæmmet af medieverdenen efter gode overskrifter til spisesedlerne. Selvom han er hjemme i underholdningsindustrien, bliver han alligevel overvældet af den enorme interesse for sin person.

Blandt andre henvender den karismatiske Stein Bagger sig til Remee med en plan:
”Jeg har alle penge i verden, men jeg vil gerne have noget, man ikke kan købe for penge, nemlig magi. Det kan du lave, og derfor vil jeg lave et firma sammen med dig.” (S.207) Og Remee bliver væltet bagover af Baggers veltalenhed og jongleren med astronomiske beregninger. Intuitivt bakker Remee dog lidt senere ud af samarbejdet, men det er fascinerende at læse dette kapitel, som måske gør det lidt lettere at forstå, at en fantast som Stein Bagger kan komme så langt.

Bogens 19 kapitler har baskende overskrifter. Eksempelvis hedder 4. kapitel "Lyden af forførelse". Dobbelttydigt, idet hans daværende band hedder Sound of Seduction – og samtidig rider festfreaken Remee med på den enorme succesbølge uden megen refleksion.

Og der kastes skygger over glansbilledet ved X Factors start: 13. kapitel hedder kort og godt "Fuck dig, Remee" – et citat fra en spiseseddel …

Bogen er primært holdt i nutid, hvilket giver et dynamisk, levende flow: Vi er simpelthen med på sidelinien af Remees imponerende drive.

De sidste kapitler, som fører os helt op til i dag, bringer den nu 36-årige Remees voksne refleksioner. Og han fortæller klart om årsager til, at økonomien krakelerede – han henviser til nogle af de 7 dødssynder, som han selv har praktiseret: Frådseri, grådighed og forfængelighed. Han erkender sin statusangst; en erkendelse, der får ham til at ”nyde nuet, fordi jeg gør det, jeg laver, med inspiration, kærlighed og indsigt”. (s.288)

Drømmen har altid været vigtig for Remee at få forsøgt realiseret, nogle gange med for store omkostninger. Han siger (s.254): ”Hver gang en person forfølger sin drøm, så udvider verden sig. Hver gang du opgiver en drøm, så går verden lidt i stå.”

Så vi vil med interesse følge succesen Remee og hans drømme – og vi har med denne bog fået et rigt og velfacetteret billede af knægten, som voksede op, fik succes, skulle så meget igennem og nu er nået til en klarere selverkendelse.

Jeg har nydt bogen – både fået underholdt min nysgerrighed om en tiltrækkende branche, blevet klogere på en vinder og glædet mig over et velskrevet sprog. Så det er da en anbefaling!

Lån bogen fra Bibliotek.dk