Genrer


Roskilde Festival 2016: Cattle Decapitation
Hvad trænger man til, ovenpå fire dages regnfuld hip hop, grime, popmusik fra Niger, stoner/sludge, reggae og indierock? Naturligvis at blive rystet godt og grundigt igennem af en omgang god, gammeldags kalifornisk deathgrind fra Cattle Decapitation. Cattle Decapitation må siges at være årets mest ekstreme metalband, og selv for hardcore metalheads, er deres pro-veganske "gore" tema og bizarre skrige-vokal ikke for mainstreamen.
Cattle blander genrerne "progressiv dødsmetal" og "grindcore", og især forsangeren, og eneste oprindelige bandmedlem, Travis Ryans vokal, er nærmest at sammenligne med lyden af skrigende svin på vej til slagtehuset. Og dyremishandling og miljøkatastrofen ved industriel kødproduktion er også det lyriske tema, som er gennemgående for for bandets udgivelser. Oprindeligt var alle medlemmer veganere og vegetarer, og numre som "Manufactured Extinct", "The Carbon Stampede", "Reduced To Paste" og "Unintelligent Design" bevidner bandets politiske kamp mod masseindustriel kødproduktion og den effekt det har på vores samfund. I dag er kun et par enkelte medlemmer vegetarer, men etikken og estitikken er den samme.
[[{"fid":"4932","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Cattle Decapitation","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Cattle Decapitation - Roskilde Festival 2016"},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"alt":"Cattle Decapitation","title":"Cattle Decapitation - Roskilde Festival 2016","height":400,"width":400,"class":"media-element file-default"}}]]
Stærke budskaber om død, vold og endda sataniske budskaber er ofte gennemgående temaer inden for de mere ekstreme metalgenrer som black- og dødsmetal, men få bands er så politisk motiverede som Cattle Decapitation, og de læner sig i den henseende mere op ad punk- og grindcore scenens samfundskritiske tendenser. Bandets tredie fuldlængde album, Humanure (menneskegødning), havde et så ekstremt albumcover, at mange forhandlere enten forsøgte at cencurere billedet eller helt undgik af føre albummet.
Men det dybt alvorlige budsskab forhindrede ikke publikum i at have en fest. Folk skreg forventningsfuldt "Cattle, Cattle, Cattle" mellem numrene, og cirklepitten roterede i bedste kaotisk stil, som det hør og bør sig, og i sædvanlig, god grindcore stil, var der også et par oppustelige badedyr med rundt i dansen. Så bliver det næsten ikke smukkere.