Genrer


Schubert: Sonater, Impromptus og Moments musicaux
Schuberts ånd iblandt os
"Det er med de aller sagteste klange, Schubert som ingen anden komponist berører vore hjerter." Sådan siger en virkelig kender, András Schiff, der har valgt at genindspille en række Schubert-værker på et 200 år gammelt hammerklaver. Ikke fordi han har opgivet de moderne instrumenter (selvom han kalder sit ledsagende essay "En konvertits bekendelser"), men fordi han vil vise sine landvindinger overfor et publikum, der måtte tvivle på metoden.
Hammerklaveret kan ikke nå et fortissimo efter moderne målestok, til gengæld har det næsten ubegrænsede nuancer i de svage dynamiske grader, og instrumentets lette mekanik gør de mange gentagelser hos Schubert lettere at spille og blidere at høre på. Desuden har det gamle klaver noget, der slet ikke findes i moderne instrumenter, nemlig forskellige klangkvaliteter fra top til bund. Og det er godt! Det giver paletten flere farver og en smuk gennemsigtighed til de typiske wienerklassiske venstrehåndsfigurer, der ellers nemt klinger tykt og buldrende.
Det storslåede ved dette cd-sæt er, at instrumentet fører Schiff tættere på Schubert. Det lyder simpelthen, som om de taler sammen på en fælles dialekt. De "Fire impromptus" D935 og de beslægtede "Moments musicaux" D780 rammes på kornet og spilles med en helt vidunderlig frihed, der er fuldstændig inden for stilen. Intet kommer mellem manden og noderne her, og sjældent har man hørt en musiker nyde sit arbejde på den måde. Hvilket overskud.
To store sonater er også med: den berømte, dødsmærkede B-dur-sonate, Schuberts sidste store mesterværk, men også G-dur-sonaten D894, som jeg faktisk foretrækker. Dens gospelagtige prædiken er så uld af hjerteblod. Finalens besynderlige munterhed giver virkelig mening på dette sartere instrument, hvor de wienerische melodier udvikler sig til en overrumplende dialog mellem engle og dæmoner. Her bekendes kun til de nærmeste venner - eller måske til slet ingen ud over pianisten selv?
Hele udgivelsen er der ofret megen kærlighed på, lige fra istandsættelsen af flyglet til beslutningen om den rette akustik og den meget smukke optagelse. Førsteklasses hele vejen igennem. Som indledning er sat Schiffs personlige nøglestykke, en "Ungarische Melodie", besættende enkel og mystisk. Et hemmelighedsfuldt løseord mellem Schubert fra Wien og Schiff fra Budapest, to nære venner fra samme Østrig-ungarske kultur.