dummy

Tillykke til Troels Trier

10-01-2020
Steffen Kronborg

Når jeg kigger min pladesamling igennem for at finde lp'er med Troels Trier, støder jeg kun på tre plader med Troels Trier og Rebecca Brüel – men ikke på nogle af sangerens soloudspil. Og når jeg kigger samlingen igennem for at finde lp'er med Røde Mor, finder jeg slet ingenting – selv om jeg trods alt er den lykkelige ejer af to Røde Mor-sangbøger med indlagte plader. Fraværet af lp'er i større udstrækning undrer mig lidt, for jeg har både haft alle Røde Mor-lp'erne og nogle af solo-lp'erne engang. Men jeg må have skilt mig af med dem uden at kunne huske det, og det betyder, at der nu formentlig sidder nogle personer derude et sted med mit navn sirligt prentet på indersiden af coveret til en række Røde Mor-plader. Pas godt på dem.

Jeg har i tidens løb skilt mig af med et stort antal lp'er af den ene eller den anden grund, og den triste skæbne må altså også være overgået pladerne med Røde Mor og Troels Trier. Det er jo skammeligt; men heldigvis har jeg stadig gode muligheder for at lytte til Triers musik i de forskellige sammenhænge, han har optrådt i, for jeg har et par cd-bokse med henholdsvis Røde Mors udgivelser og udgivelserne med Brüel og Trier. Så helt galt står det ikke til, når jeg gerne vil høre en passende baggrundsmusik som inspiration til at skrive denne lille fødselsdagshilsen til en af de store gamle personligheder i dansk rockmusik: Troels Trier, som fylder 80 år d. 17. januar i år.

Røde Mor

Røde Mor var fra starten i 1969 et socialistisk funderet kunstnerkollektiv med fokus på grafik og plakatkunst. I 1970 udvidede medlemmerne i kollektivet aktiviteterne til også at omfatte musik, og det skete med udgangspunkt i trioen Troels Trier, hans bror Lars Trier og klaviaturspilleren Ole Thilo. Disse tre personer stod bag Røde Mors første musikudspil, ep'en Johnny gennem ild og vand, som hurtigt blev en publikumssucces, selv om den måske ikke solgte i lige så mange eksemplarer, som interessen berettigede til – for ep'en kunne kun købes via forlaget Demos' salgssteder, først og fremmest Forlagets Bogcafé i København.

Der var dog ingen tvivl om, at Røde Mors musikalske blanding af sprøde spanske guitartoner og Troels Triers hæse stemme faldt i lytternes smag, så det varede ikke længe, inden musikgrenen af Røde Mor voksede og snart blev kollektivets primære dynamo. Der var en del udskiftninger blandt medlemmerne i orkestret i de følgende år – bortset fra Troels Trier, som var med hele vejen igennem – og pladerne fortsatte med at komme i en lind strøm, primært bygget op omkring Triers musik og sarkastiske tekster, men efterhånden også med bidrag fra flere af de øvrige musikere. Trods fine salgstal for gruppens sidste studieindspillede lp, Hjemlig hygge (1976), var medlemmerne i Røde Mors musikkollektiv godt klar over, at det snart ville være tid til at lukke butikken og finde nye veje til at sprede det socialistiske budskab – samt sprede begejstring blandt tilhængerne af Røde Mors specielle humor med bid i. Dem var der mange af dengang i 1978.

Solokarriere og tosomhed

Efter tiden med Røde Mor fortsatte Troels Trier med at skrive og udgive musik, som på mange måder lå meget tæt på udtryksformen hos det musikalske kunstnerkollektiv. Faktisk havde Troels Trier allerede indledt sin solokarriere i 1974 med lp'en Rosa - en hyldest til datteren af samme navn – og i de følgende år udsendte han sideløbende med de store rockproduktioner i Røde Mor-regi flere plader med et mere intimt indhold. Den sidste udgivelse i Troels Triers eget navn var lp'en Kære Gurli fra 1982 – og allerede på denne plade indledte sangeren det samarbejde med Rebecca Brüel, som skulle blive overskriften på den tredje del af Triers musikkarriere.

I 1985 udsendte Trier og Brüel lp'en Stardust Bodega, hvor de i ord og toner gjorde kærligt grin med gennemsnitsdanskerens fordomme og fobier, serveret i form af en stribe umanerligt iørefaldende sange med træk fra såvel dansktop som fra visetraditionen. En række af sangene fra denne og de efterfølgende lp-udgivelser med Trier og Brüel er siden blevet klassikere og er kendt og elsket af et stort publikum, langt ud over Triers tidligere relativt begrænsede Røde Mor-publikum. "Jeg er på rekreation", ”Bøf med løg”, ”Så' det forår igen” og ”Sutsko og årgangsvin” er blot nogle få af titlerne fra Triers og Brüels folkekære repertoire, men der er mange flere, hvor de ovenstående kom fra: ”Costa del Solcenter”, ”Den lokale bodega”, osv. osv.

I dag bor Troels Trier og Rebecca Brüel på en gård i nærheden af Kerteminde, hvor de især helliger sig andre former for kunst end musikken: malerkunst, vævning, mv. Men trods sine snart 80 år har Troels Trier fortsat mod på at komme ud på landevejene og møde sit publikum, og det gør han i form af showet ”Fra Røde Mor til Grøn Far”, med undertitlen ”Koncert og storytelling”. Hvad det dækker over, har man kunnet opleve i efteråret 2019 på udvalgte steder, og i løbet af foråret 2020 vil man igen kunne møde den karismatiske kunstner som Grøn Far, når Troels Trier igen drager på turné med et program bestående af sange og anekdoter.

Det nye show er dog næppe så fysisk orienteret som Triers solo-optrædender var det i starten af 1980'erne, hvor jeg selv engang havde fornøjelsen af at være medarrangør af et Trier-show på Ordrup Bibliotek. Ved den lejlighed sprang kunstneren rundt på bibliotekets borde, bl.a. iført sin ikoniske flyverhjelm af læder, og fik snart skabt en temmelig kaotisk atmosfære på biblioteket – til stor fornøjelse for det talstærkt fremmødte publikum. Så heftigt bliver det næppe ved de nye solo-shows – men mindre kan også gøre det.

Et stort tillykke til Troels Trier med de 80 år den 17. januar og held og lykke med forårs-turnéen. Læs mere på Triers hjemmeside, hvor man bl.a. også kan booke Triers show. Eller læs mere i Lars Henriksens bog om Troels Trier, Dobbeltgængeren, fra 2008.

Lån musik med Troels Trier