dummy

Universal

20-12-2018
Anja Velter, DBC

Musikken
I efteråret 1995 udgav det britiske britpop band Blur deres fjerde studiealbum ’The Great Escape’, som kom til at ligge nr. 1 på UK Singles Chart. Dermed slog Blur det konkurrerende britiske popband Oasis.
Det var det sidste album i Blur’s ’Life’ trilogi, bestående af ’Modern Life is Rubish’ fra 1993, ’Parklife’ fra 1994 og altså ’The Great Escape’, som det tredje. Albummet blev et vendepunkt i Blur’s karriere, bl.a. ved være med til at skabe et gennembrud for bandet i USA.
Ydermere har albummet har opnået at blive nr. 725 i år 2000 udgaven af bogen ’All Time Top 1000 Albums’.
Track 7 på albummet hedder ’The Universal’. Titlen skal ifølge Blur’s forsanger Damon Albarn forestille at være navnet på en opdigtet efterfølger til Prozac, også kendt under navnet Fontex, som er et lægemiddel primært brugt mod depression. ’Universal’ er et fremtidsprodukt, som vil skulle kunne fjerne enhver følelse af at noget er galt, og som vil overtage folks liv i fremtiden.
Forfatteren, journalisten og anmelderen John Harris har skrevet i sin bog ’The Last Party. Britpop, Blair and the Demise og English Rock’ fra 2003, at ”Blur’s ’The Universal’ identified a condition of tranquilized (and very British) denial as the illness of the modern age”.
Sangen har været brugt i adskillige kampagner og reklamer bl.a. for British Gas.
Singlen’s cover refererer til Stanley Kubrick’s film ’Rumrejse 2001’:
 

[[{"fid":"5932","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"style":"width: 250px; height: 250px;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]  [[{"fid":"5933","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"style":"height: 250px; width: 250px;","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Videoen
Videoen til sangen, der er instrueret af Jonathan Glazer, åbner ligeledes med en reference til Stanley Kubrick’s film ’Rumrejse 2001’. Alt er meget hvidt, og en stor rund højtaler, med gummicellebeklædning, står og ser mystisk ud i et futuristisk højhuslandskab. Højtaleren ligner en af kloderne fra ’Rumrejse 2001’ eller et lille rundt rumfartøj, der er med i filmen. En lægelignende mand i en lang hvid kittel sætter en ledning til højtaleren.
Efter denne åbning går videoen over i universet fra filmen ’A Clockwork Orange’, som også er lavet af Stanley Kubrick. Rent faktisk er det en kopi af åbningsscenen i filmen ’A Clockwork Orange’, hvor Alex DeLarge sidder i mælkebaren sammen med sine droogs (hvilket betyder kammerater på det nadsatsprog der tales i filmen, og som er et russiskbaseret kunstsprog opfundet af Anthony Burgess, der har skrevet bogen ’A Clockwork Orange’), men nu med Damon Albarn og de øvrige bandmedlemmer. Her er alt også meget hvidt og futuristisk.
Guitaristen Graham Coxon kunne ikke rigtig forliges med Blur’s popularitet, samt den retning bandets musik var begyndt at tage, og havde adskillige konflikter med de andre bandmedlemmer, så under optagelserne til videoen kom han ofte for sent, og blev i øvrigt aldrig længere end en time, så alle de scener, hvor Graham Coxon er med, er filmet på lang afstand, og med en stand-in.
Selve videoen kombinerer beskrivelsen af tabet af den frie vilje i ’A Clockwork Orange’ og den futuristiske stil i ’Rumrejse 2001’.

Teksten
Sangens tekst står i nogen grad i kontrast til musikken, da musikken er blid og melodisk, mens teksten beskriver overdragelsen af kontrol og af fremtiden.
Sætninger som ”The future has been sold” indikerer, at vejen frem er lagt, og at der ikke er noget at gøre. Samtidig med den modløshed der for så vidt beskrives med ”The future has been sold”, indeholder sangen det optimistiske løfte: ”Tomorrow is your lucky day, well, here’s your lucky day”, hvilket er sikret af produktet Universal. ”The Universal’s free” så alle har adgang til det, og dermed mulighed for at bruge det til at undslippe verdens fortrædeligheder.
Alt i alt er der tale om en slags reklamesang for et produkt, der skal dæmpe al ulykkelighed, og gøre alle ensartet tilfredse med deres tilværelse. En fremtidsvision, eller måske snarere en trussel, om et samfund styret af et drug, der gør folk ude af stand til selv at bestemme eller føle noget som helst. 
Til sidst cementret med advarslen: “It really really really could happen”!

 

The Universal 

This is the next century
Where the universal's free
You can find it anywhere
Yes, the future has been sold
Every night we're gone
And to karaoke songs
How we like to sing a long
Although the words are wrong

It really, really, really could happen
Yes, it really, really, really could happen
When the days they seem to fall through you, well just let them go

No one here is alone, satellites in every home
Yes the universal's here, here for everyone
Every paper that you read
Says tomorrow is your lucky day
Well, here's your lucky day

It really, really, really could happen
Yes, it really, really, really could happen
When the days they seem to fall through you, well just let them go

Well, it really, really, really could happen
Yes, it really, really, really could happen
When the days they seem to fall through you, well just let them go

Just let them go

Ligheden mellem videoen til 'The Universal' og filmen 'A Clockwork Orange' er slående