Genrer


Country rock for dummies
I 2014 og 2015 udkom de syv fantastiske cd-boxsets ved navn "Truckers, Kickers, Cowboy Angels - The Blissed-Out Birth Of Country Rock" på Bear Family Productions. En over the top-lækker samling af alt det bedste, der kan kravle og gå inden for country rock - lige fra den spæde fødsel i midt-60'erne og videre ind i 70'erne.
Det er uvist, hvem der første gang fik den ide at mikse country med rock. Måske var det Elvis eller Everly Brothers tilbage i 50’erne. Måske var det the Beatles på deres ’64-album Beatles For Sale.
Uanset hvad, var det først i 1966-67, at genren blev til en egentlig genre og genererede omtale på den, til at starte med, amerikanske popscene.
Med bands som the International Submarine Band med vidunderbarnet Gram Parsons (sidenhen stor-karismatisk frontfigur i the Flying Burrito Brothers), Buffalo Springfield og ikke mindst the Byrds blev country rocken skudt godt af sted ud over prærien!
Især sidstnævnte var banebrydende og formåede i den grad at rykke ved den amerikanske rock scene. Og da sangskriveren Gene Clark, efter kun to lp’er med The Byrds, gik ud af bandet for at starte sin egen solokarriere, forgrenede country’en sig for alvor og tilførte den spirende scene nyt blod.
Ikke at den brede offentlighed så meget som registrerede hans geniale output, men snarere satte ind i en efterfølgende, musikhistorisk kontekst. Der hvor den almindelige musikforbruger bemærkede de nye musikalske strømninger var nærmere, da selveste Bob Dylan gik i country-mode i 1967 med lp’en John Wesley Harding, og da the Band indspillede sin berømte sang the Weight året efter. En sang, der blev brugt i filmen Easy Rider i 1969.
Fra at have været centreret omkring de amerikanske storbyer, begyndte kunstnerne at orientere sig mod landet, hvor de drømte om at slå sig ned for at hente inspiration. Et glimrende eksempel er netop temaet i filmen "Easy Rider" med dens billede af naturen og de åbne vidder som det ægte og autentiske modsætning til storbyens forfald og dårskab.
Legenden Gram Parsons er også en af de kunstnere der, i slutningen af 1960’erne, forsøger at leve i pagt med naturen, men også bands som Moby Grape, the Wildweeds og New Riders on the Purple Sage, helliger sig dette frie liv langt borte fra den pulserende storby. Kig blot på deres pladecovers og man vil forstå, hvad der menes!
Gene Clark, singer-song-writer-geniet fra den første The Byrds-inkarnation, flytter også på landet for at udleve det frie kunstnerliv. Han har gevaldigt svært ved de besnærende pladeselskaber og kan ikke håndtere pengespørgsmål. Han formår at skifte pladeselskab gang på gang og derved køre sin egen karriere helt i sænk. På trods af dette udsender han nogle fantastiske plader, der i dag hyldes vidt og bredt.
En anden kunstner med suicidale tendenser er Nashville-kunstneren Townes Van Zandt. Mere på grund af sin afhængighed af heroin og alkohol. Men ligeledes et godt eksempel på en kunstner, som forgudes den dag i dag – blandt andet for sin ærlige lyrik og uforlignelige sange.
Men hvorfor overhovedet lytte til country rock?
Jo, fordi det hverken er rendyrket country eller ren rock. Det er en genre for sig, som rummer det bedste fra begge verdener. Det bliver aldrig alt for røvballe, ensformigt og enfoldigt, hvilket den ordinære country har en tendens til. Dertil er genren for eksperimenterende og lyrikken for vovet! Her finder man med andre ord en helt anden saft, kraft og gå-på-mod. Det er snarere et opgør med den overfladiske samlebånd-country – og dog alligevel en anerkendelse af musikgenrens rødder og grundfundament.
Men lyt selv med og vurder!
Det meste af det bedste inden for genren er nemlig nu blevet samlet på de syv volumer af "Truckers, Kickers, Cowboy Angels - The Blissed-Out Birth Of Country Rock", og her kan du streame et Mixcloud med de 25 bedste sange fra de første fire volumer.
Lån cd'erne via Bibliotek.dk
Musikudvalget på Hvidovre Bibliotek