dummy

Definitiv David Bowie-biografi

3-07-2016
Peter Elmelund
Anmeldelse

Musikverdenen gik i chok, da meddelelsen om David Bowies uventede død kom i januar.

David Bowie har siden begyndelsen af 1970’erne været en af de vigtigste musikpersonligheder med en iderigdom og evig bevægelse, der har henrykket og inspireret så mange; musikere, forfattere, billedkunstnere og alle os andre.

Og tredje gang…

Som en naturlig følge af dette livs endeligt har forfatteren og journalisten Jan Poulsen skrevet sin tredje og sidste udgave af den danske biografi om David Bowie. Poulsen er sandsynligvis den danske skribent, der har den største viden om Bowie.
 I 2006 udgav han David Bowie. Station til station, og i 2013, hvor Bowie fik et uventet comeback med pladen The Next Day, kom den ajourførte David Bowie. Station til station – mod den næste dag. Og her har vi så den endelige, den fuldendte, version.

Et imponerende mesterværk, som i et letflydende og interesserende sprog giver et fyldestgørende portræt af David Bowie. En fornøjeligt fordøjelig mursten på 461 sider, hvor de sidste 80 sider er minutiøst udarbejdede registre.

Jan Poulsen har tidligere skrevet fine bøger om Dizzy Mizz Lizzy og om Steppeulvenes forsanger Eik Skaløe, men her brænder et særligt, personligt engagement.  

Bogens intro er som i 2. udgave centreret om forfatterens første Bowie-koncert i 1976. Her fik den 13-årige Jan Poulsen en oplevelse med betydning for resten af livet. Og 40 år efter kom mesterværket Blackstar, der har klare referencer til pladen Station To Station fra netop 1976. Blackstar, der blev sjældent rost af alle, og som for altid vil blive forbundet med David Bowies død få dage efter udgivelsen.
Så er rammen sat for en fyldestgørende, interessant og samtidigt personlig biografi om David Bowie.

Kronologisk følger vi før-berømmelsen i Swinging London i de sene 1960’ere til gennembruddet som den intellektuelle glamrocker i 1970’erne. For undertegnede vil årtiet altid være toppen af poppen; her udgav Bowie Aladdin Sane, Pin Ups med coverversioner af blandt andre Who, Rolling Stones og Pink Floyd. Mesterværkerne Low, Heroes og Lodger dannede berlinertrioen; Bowie virkede i en årrække i det kreative, dekadente og fascinerende kunstnermiljø i Berlin.

Musikalsk fulgte der år med dødvande, inden Bowie selv valgte at forholde sig kunstnerisk mere tavs i årtusindets første årti og hellige sig familien.
Disse kapitler har i enkelte passager tilføjelser i forhold til Bowies død, men er ellers identiske med den tidligere udgave. Og det er forståeligt, da de i forvejen var yderst velskrevne og informative.

Og det var Danmark

Mod slutningen af bogen kommer et specielt kapitel med alle David Bowies relationer til Danmark. Og det er med personer fra hele den kunstneriske palet; her er digtere og forfattere, som er blevet inspireret af Bowie og naturligvis musikere, som har spillet Bowienumre eller eksplicit har udtalt sig om ham.
Her er virkelig underholdning fra andedammen: Lige fra det golde samarbejde med Ninna van Pallandt over Kasper Eistrup og Kashmirs eventyrlige samarbejde med Bowie til optræden i Keld Heicks tv-program ”Musikbutikken”.  Hvor et spontant opstået samspil med Keld og David desværre blev klippet ud. Ifølge overleveringen findes der en kopi et godt sted, jo jo. Kapitlet er spækket med lødig og nødig information om stort og småt, og det vidner om et grundigt researcharbejde.

Herefter får vi det oprindelige slutkapitel med det overraskende come-back i 2013 med pladen The Next Day. Kapitlet er videreskrevet og fører til det endelige slutkapitel ”my death waits…”  et fantastisk nærværende kapitel med en grundig gennemgang af svanesangsalbummet Blackstar og David Bowies død. Et kapitel, som rørte undertegnede og gør bogen til en nødvendighed for alle, der har bare den mindste interesse for fænomenet David Bowie.

Bogen kunne slutte her, men der er et imponerende, knap 80 siders tillæg med værkfortegnelser, kilder, referencer, registre og gennemgang af Bowies 13 danske koncerter. Et kuriøst indslag er fortegnelsen over ”100 bøger, som David Bowie havde læst og måske ladet sig inspirere af”. Det blev der bl.a. lavet en biblioteksudstilling ud af på Valby Bibliotek i dette forår.

David Bowie. Starman 1947-2016 er biografien om David Bowie, som udover det respektfulde research også byder på et letlæseligt og inspirerende sprogbrug.
Efter læsningen kan vi sige ja og tak til David Bowies ord fra januar, som er gengivet forrest i bogen:

Look up here, I’m in Heaven
I’ve got scars that can’t be seen
I’ve got drama, can’t be stolen
Everybody knows me now

Jan Poulsen: David Bowie. Starman 1947-2016
Udkommet på Gyldendal i 2016