Genre: 

Den Jyske Opera – et vidnesbyrd

Opera
24-01-23
Af: 
Peter Elmelund

Lars Ole Bonde: Hele Danmarks opera - Den Jyske Opera gennem 75 år – 1947-2022
Multivers, 2022

Den Jyske Opera har med base i Aarhus nu eksisteret i 75 år, og Lars Ole Bonde har sammensat denne jubilæumsbog med den flotte titel ”Hele Danmarks opera”.
Bonde, forfatter og tidligere professor i musikterapi, redigerede i 1997 bogen ”Fra Århusopera til Landsopera”, som blev udgivet af Den Jyske Opera selv. Nærværende bog, som er en naturlig opfølger, er derimod udgivet uden operaens medvirken i redaktionen.
”Hele Danmarks opera - Den Jyske Opera gennem 75 år” er et broget kalejdoskop med vidt forskellige vinkler på Den Jyske Opera.
Her er personlige her-og-nu interviews, her er sobre historiske overblik, og her er leksikale afsnit med klare oversigter over operaproduktioner gennem tiden.
Bogen er ikke nødvendigvis en bog, der skal læses fra start til slut. Man kan starte med at læse det centrale kapitel ”Den Jyske Opera 1997-2022 – forsøg på et overblik”. Eller de interessante interviews med tre af de fire chefer, der har været de sidste 25 år.
For selv om bogens undertitel angiver 1947-2022, er bogens primære indhold de sidste 25 år. Naturligvis, for vi har jo jubilæumsbogen fra 1997. Overblikskapitlet giver på 16 sider Lars Ole Bondes kvalificerede og personlige beretning om de sidste 25 år, som umiddelbart ser rolige og stabile ud.
Men den drama, vi alle ser på scenen, er sandelig også til stede uden for scenen.

Drama og dagligdag
Det kvarte århundrede har haft fire chefer. Fire meget forskellige chefer.
Først to lokale: Troels Kold, som endte med at blive fyret, og Giordano Bellincampi, som skulle rette op på den økonomiske rod. Men begge prioriterede talentudviklingen og operaen som væksthus for spirende talenter – både for sangere, instruktører og komponister. Herefter kom to udenlandske navne, der har fokuseret på nødvendigheden af en internationalisering i operaverdenen.
Første udenlandske chef blev Annilese Miskimmon, der i handling arbejdede for at gøre operaen for alle – med publikum i centrum. Dernæst fra 2017 den nuværende chef Philipp Kochheim, som i flg. forfatteren ”ikke har ønsket at medvirke i bogen”. Og det er da en skam, da de tre chefinterviews er bogens mest interessante. Det er først i Bondes nævnte overblikskapitel, vi hører om Kochheim, der fortsætter internationaliseringen, men samtidig har søsat ideen om ”Den Danske Serie”: en genoplivning af glemte danske operaer. Også Den Jyske Opera blev berørt af #MeToo; Kochheim klarede sig igennem efter en mindre orlov.

Det’ for børn
Et særkende for Den Jyske Opera er også arbejdet med opera for børn. I 20 år – fra 2000 til 2010 – havde operaen en afdeling for børneopera, der blev ledet af ildsjælen Birgitte Holt Nielsen.
Hun giver her et levende og engageret interview om de 20 år – og om forholdet til de forskellige chefer, der på hver deres måde støtter hendes arbejde. Indtil 2020, hvor Kochheim besluttede at nedlægge afdelingen. Jeg kunne godt ønske en mere dybere omtale af dette, men samtidig er det kendetegnende for bogen, at de mange persontvistigheder og uenigheder gennem tiden behandles forholdsvist nøgternt og sobert.

Medarbejderne beretter
Her er fine samtaler med flere medarbejdere. To mangeårige korsangere, Birgitte Mosegaard Pedersen og Eva Bekker Hansen, fortæller om korarbejdet, som både har været stjernestunder og opslidende dagligdags turnearbejde. Den mangeårige tekniske chef Søren Holm fortæller mere bramfrit om sine mange år og især om det opslidende arbejde med mastodontopførslerne af Wagners ”Ringen”. Han kan fortælle, at han måtte sige op 14 måneder før sin pension pga stress. Også han lader skinne igennem, at arbejdet med udenlandske chefer har været udfordrende på mange områder.

En ordentlig oversigt
Lars Ole Bonde opstiller i bogens anden del en imponerende oversigt over Den Jyske Operas produktioner 1997-2022 – både for voksne og for børn. Her er medtaget de vigtigste data; opførelsestidspunkterne og medvirkende. Så kan vi lige tjekke – nå ja, det var dér, jeg (sidst) så ”Carmen”.
I tredje del af ”Hele Danmarks opera” får vi så endelig det nævnte overblikskapitel.
Herefter er resten af bogen helliget ny dansk opera centreret om interviews med de tre danske operakomponister Niels Marthinsen, John Frandsen og Peter Bruun. Vi får et interessant indblik i tilblivelsen af en opera. Og mere generelt om opera; ikke kun vedrørende jubilaren Den Jyske Opera. Ikke overraskende kan de tre herrer konkludere, at man i dag ikke bare kan sidde ved telefonen og vente på en operabestilling, men selv må gøre det opsøgende arbejde. I et af de sidste kapitler får Marthinsen lov til at uddybe sit operaarbejde.
Det er også mod slutningen, tre markante mennesker i operaens verden sender deres begejstrede og taknemmelige hilsener til 75 års-jubilaren: Kasper Holten, Kasper Wilton og Elisabeth Linton, der som unge fik lov til at prøve kræfter med operaverdenen i Aarhus. Endnu en legitimering af institutionen Den Jyske Opera.

For hvordan mon i fremtiden?
Et kapitel beskriver forsøget for 20 år siden på at etablere et nyt operahus på havnen i Aarhus. Her var umiddelbart mange velvillige instanser, men bl.a. en vis Hr. Møllers gave i hovedstaden og uafklaringer om havnefronten i Aarhus skrinlagde projektet.
Så mon 100-året bliver fejret med nyt operahus – for hele Danmark?

Alt i alt giver bogen ”Hele Danmarks opera – Den Jyske Opera gennem 75 år” et interessant og nobelt indblik i den (jyske) operaverden og viser, hvor vigtig landets andenstørste opera er.
Interessant læsning, som med fordel kan tages i bidder – alt efter (opera)sultens størrelse.