Genre: 

Den liberale bluesman fra Fanø

Johnny Madsen.jpg
31-03-21
Af: 
Thomas Vilhelm

Johnny Madsen
Født. 31. marts 1951

Det er en af den danske musikscenes største og mest markante personligheder, der i dag kan fejre rund fødselsdag, nemlig Johnny Madsen, (født i Thyborøn den 31. marts), en stærkt frihedsorienteret individualist bosat på Fanø, som i den grad står ved sig selv og sine holdninger.

Madsen er kort sagt helt sin egen og været det, siden han pladedebuterede i 1982 med ‘De tørre er de best... men våde er de flest’ efter at have spillet folk og bluegrass i diverse orkestre siden midten af 70’erne. Hans bundsolide, sejt svingende og bluesmættede rock & rul har ad åre skaffet ham et støt voksende publikum særligt efter gennembruddet med albums som ‘Udenfor sæsonen’ (1988), ‘Nattegn’ (1989), ‘Bounty Blue’ (1991) og det forrygende dobbelte koncert sæt ‘Halgal Halbal’ fra 1992.

Johnny Madsen skaber desuden med sine tekster et fabulerende, underfundigt og lettere surrealistisk univers tilsat et stænk sort humor og befolket af skæve eksistenser fra randområderne. Ud over karrieren som sanger, sangskriver, guitarist og bandleder har Madsen ligeledes markeret sig som ekspressionistisk inspireret kunstmaler med en større billedeproduktion og en del udstillinger som resultat.

Sideløbende med soloudgivelserne har Johnny Madsen optrådt og indspillet med All Stars besætningerne Hobo Ekspressen, der talte Peter Belli, Nanna og Billy Cross, som i 1989 hittede med ‘En at bli’ som’ (dansk version af ‘Handle With Care’), samt Dalton, hvor Madsen fik selskab af Lars Lilholt og Allan Olsen. Dalton nåede at udsende tre albums mellem 1992 og 2010.

Den berømte fanøbo og inkarnerede vestjyde er yderst liberal af sindelag og kendt for at være i opposition til alle, der af den ene eller anden grund ønsker at begrænse den personlige frihed - ikke mindst når det handler om rygning. Jeg hilste på og lyttede til Johnny Madsen under Nordals Festivalen i 1987, hvor jeg selv optrådte med et band. Madsens stjerne stod knap så højt på himlen dengang, men hans image inklusiv det ofte omtalte fedtede hår var allerede en realitet omkring det tidspunkt, hvor ‘Chinatown, Yellow Moon og den sorte fugl’ blev lanceret samme år.

Små 11-12 sæsoner senere overværede jeg Johnny Madsens koncert på Kløften Festivalen med samtlige topprofessionelle cylindre i højeste gear. Beskidt bluesrock af bedste aftapning. Flere af Madsen, Hobo Ekspressen og Dalton titlerne måtte frem af gemmerne, da Flemming Rasmussen og jeg researchede til ‘Rock & stjernestøv - historier fra Sweet Silence-studiet gennem 45 år’, hvor Johnny Madsen har indspillet ad flere omgange i 80’erne og 90’erne.

Han deler kapitel i ‘Rock & stjernestøv’ med Lars Lilholt og Dalton. Her nævnes også den fremragende guitarist og producer Knud Møller, der gennem en stor del af Madsens aktive år som soloartist har haft status af den nok vigtigste medspiller i formationerne bag Madsen, når den står på ‘Halvgal Halbal’ for fuld skrue.

Stort hurra og tillykke med de syv årtier til Johnny Madsen, en original i ordets mest positive betydning, der er portrætteret i biografien ‘Særling fra verdens ende. Samtaler om og med Johnny Madsen’ (2008) skrevet af Anders Houmøller Thomsen. Mon ikke fødselaren får paffet nogle smøger og nydt et par skarpe i dagens anledning?