Elvis - ny storfilm på vej

Poster
19-05-22
Af: 
Kenth K. Nielsen - Det Kgl. Bibliotek

Elvis: instrueret af Baz Luhrmann. Medvirkende: Austin Butler, Tom Hanks m.fl.

Premiere i danske biografer: juni 2022

Elvis Presley (1935-1977). Amerikansk sanger, musiker og skuespiller. Anses som et af det 20. århundredes største musikalske fænomener på godt og ondt, og en af pionererne indenfor rock'n'roll. 

Elvis – ny storfilm om Elvis Presley er på vej til det store lærred

Sommeren 2022 byder på en ny film om Elvis Presley og hans manager ”Oberst” Tom Parker. Det er den australske instruktør Baz Luhrmann, der barsler med projektet, som har været flere år undervejs. Men nu er det ganske vist: den er i biograferne verden over – også i Danmark – til juni. Filmen får premiere ved dette års filmfestival i Cannes, og allerede nu er der store forventninger til den.

De senere år har budt på en række såkaldte bio-pics om musikere. I flæng kan nævnes film som ”Bohemian Rhapsody”: Freddie Mercury, ”Walk the Line”: Johnny Cash, “Ray”: Ray Charles og “Rocketman”: Elton John. Og nu er turen så kommet til Elvis Presley. Ikke at der ikke har været lavet tilløb til det tidligere, men det har mest været i form af mere eller mindre heldige TV-film og -serier, måske med John Carpenters ”Elvis” fra 1979 med Kurt Russel i hovedrollen, som det bedste bud.

Det er selvfølgelig svært at sige så meget om den nye film endnu, idet der kun har været trailers og still-fotos ude til den brede offentlighed. Men det har til gengæld affødt megen debat og kommentarer på nettet. Noget, der især er blevet bemærket i diverse kommentarer og interviews, er den utrolige detaljerigdom, man kan spotte. Lige fra præcise gengivelser af kendte scener,  positurer og tøj, koncertprogrammer og andre ”props”,  til hvilken type forstærker, bassisten i Elvis’ band brugte på scenen i 1970’erne. 

I traileren ses Elvis som barn læse en ”Captain Marvel”-tegneserie, hvor der bl.a. optræder et lyn. Lynet ses efterfølgende hænge som en slags slips på den unge dreng, der sniger sig ind til gospel i teltet, og mange vil vide, at lynet sidenhen blev brugt som symbol i Presleys TCB-logo. ”When I was a child I read comic books – and I was the hero of the comic books” siger Presley på et senere tidspunkt i en tale i 1971, da han modtog en udmærkelse. Sådan hænger historien fint sammen mellem fiktion og virkelighed. En anden detalje, man ser i traileren, er en bandage Elvis har om hånden i 1974. Måske ikke vigtigt for det store billede, men en fin detalje for connoisseuren.

Men en sådan film giver også anledning til mangen en følelsesladet debat. Ligner skuespillerne nu godt nok, både Elvis og Parker? Synger Butler selv? Bliver historien fortalt korrekt? Der er mange især subjektive holdninger til denne type film. Og er der i virkeligheden en endelig sandhed?

Med så mange fans, musikkendere osv. vil der være mange holdninger. Men allerede nu har Elvis’ datter Lisa Marie og ekskone Priscilla set filmen, og de har meget rosende ord. Det kan vel være et godt tegn?

Såvel Luhrmann som en af filmens hovedrolleindehavere, Austin Butler (Elvis), optræder i flere interviews. Iflg. disse har det for Luhrmann været vigtigt ikke bare at fortælle historien om Elvis Presley og hans manager (spillet af Tom Hanks), men også at fortælle historien om USA i midten af det 20. århundrede. Med Elvis Presleys historie som både baggrund og symbol. Det skal blive spændende at se om det lykkes. 

Jeg har talt med den danske Elvis-ekspert og indehaver af Elvis-museet Memphis Mansion, Henrik Knudsen, om hans forventninger til filmen. Knudsen ser forventningsfuldt frem til filmen, og håber den vil blive taget godt imod – blive taget åbent i mod. Det er ikke et glansbillede, der skal tegnes, siger Knudsen, og heller ikke mudderkastning, men forhåbentlig kommer filmen så tæt på det fulde billede som muligt. Knudsen henviser til filmen om Johnny Cash, ”Walk the Line” som et god eksempel på en sådan film. 

Det er da ikke sikkert, at Austin Butler er den, der rent fysisk ligner Elvis mest – men hvis han som skuespiller kan formidle Elvis Presley, er det mindst lige så vigtigt. Og Knudsen bemærker, at det netop er en skuespiller og ikke en Elvis-impersonator, der er valgt til rollen. Og, ja – der vil da nok være en vis ”Hollywoodificering” – man skal huske på at det netop er en spillefilm, ikke en dokumentarfilm. Men, som Knudsen påpeger, er den bagvedliggende historie god. Måske ligefrem et eventyr? Og hvis historierne og filmene om f.eks. Freddie Mercury og Johnny Cash var det, er historien om Elvis Presley det så sandelig også – gange 10.

Så med en meget anerkendt instruktør og en god historie kan det forhåbentlig kun blive en god film. Traileren og de mange stills lover i hvert fald godt, og jeg glæder mig til at se filmen ”Elvis”.

(Fotos: publicity shots fra Warner; Memphis Mansion)