Genre: 

Guide til Mestersangerne i Nürnberg

15-09-13
Af: 
Niels Mark

Den tyske komponist Richard Wagner tænkte oprindeligt Mestersangerne i Nürnberg (1867) som en komisk parallel til operaen Tannhäuser, som han fuldførte i 1845. Idéen – og Wagners research om virkelighedens mestersangere – var således modnet gennem en lang årrække, da Wagner efter Tristan og Isolde i 1865 fik en ny mæcen i skikkelse af den unge kong Ludwig II af Bayern og således kunne sige farvel til en lang periode med økonomiske problemer og følelsesmæssig tumult.

Mestersangerne blev unægtelig en ganske anden opera end både Wagner's Tannhäuser og Tristan & Isolde – mere lettilgængelig, og med en handling, der kun indeholdt mennesker i en historisk realistisk kontekst – ingen guder, helte eller andre mytiske figurer.

Læs guiden til Richard Wagner’s berømte opera “Mestersangerne i Nürnberg”, der er månedens tema i DR Klub Klassisk i september 2013