NOLA/CPH
New Orleans-musikken er et skønt sammensurium af jazz, blues, funk, rhythm & blues m.m.
København har altid haft en frodig jazzscene, og mange af dens yngre udøvere dyrker New Orleans-musikken. Her præsenterer vi nogle af de væsentligste.
New Orleans, Louisiana – ofte forkortet NOLA – er almindeligt anerkendt som jazzmusikkens vugge.
Den traditionelle Dixieland-jazz stammer således herfra, men byen har også været grobund for sine helt egne jazz/blues/rhythm & blues/funk-hybrider, som har vidt forskellige udtryk hos kunstnere som Jelly Roll Morton, Professor Longhair, Allen Toussaint, The Meters, Dr. John og The Dirty Dozen Brass Band. Forskellige, men alle sammen med den umiskendelige lyd af New Orleans.
New Orleans-musikken har et stort publikum verden over, og også i Danmark har stilen bidt sig rigtig godt fast. Ikke mindst i hovedstaden er der er frodigt miljø omkring New Orleans-musikken, og det er påfaldende, så mange unge københavnske jazzmusikere der er blevet grebet af New Orleans-feberen.
I det følgende præsenterer vi nogle af de mest væsentlige unge bands og solister på den københavnske New Orleans-scene. Det er naturligvis ikke et komplet overblik, men blot en appetitvækker. Ej heller er det en underkendelse af de ældre og mere etablerede musikere, eller af de udmærkede orkestre, der måtte findes uden for hovedstaden.
Swingende vokaljazz
Six City Stompers markedsfører sig som ”the most successful young jazzband in Scandinavia”. Orkestret består af Mads Mathias (vokal, saxofon), Peter Marott (trompet), Peter Rosendal (flugabone, klaver), Regin Fuhlendorf (banjo, guitar), Kasper Tagel (bas) og Morten Ærø (trommer).
Bandet spiller primært swingende vokaljazz, og i Mads Mathias har de en af landets bedste croonere i front. Six City Stompers har udgivet fire album siden 2005, hvor de spiller enkelte egne numre og ellers gruppens egne arrangementer af standarder af f.eks. Jimmy McHugh & Dorothy Fields, Kid Ory, Johnny Mercer og Louis Armstrong. Det seneste album hedder The formula (2012).
Medlemmerne af Six City Stompers spiller også hver især i adskillige andre konstellationer. Mads Mathias har for eksempel udgivet soloalbummet Free falling (2012) med Marott, Rosendal, Fuhlendorf og Ærø blandt de medvirkende. Peter Marott, Peter Rosendal og Morten Ærø har også alle indspillet med en af dansk New Orleans-jazz’ grand old men, Ole ”Fessor” Lindgreen.
Second line-stil
Både Fessor, Peter Marott og Mads Mathias kan man endvidere finde i ensemblet Tuesday Night Brass Band. Som navnet antyder, spiller dette orkester brass band-musik i second line-stil, og det betyder blandt andet, at der er betragtelige mængder funk i deres musik.
Tuesday Night Brass Bands sammensætning varierer, men ud over de tre nævnte ser man Bjarke Nikolajsen (trompet), Peter W. Kehl (trompet), Ola Åkerman (trombone), Johan Bylling Lang (saxofon), Henrik Silver (sousafon), Søren Frost (stortromme) og Esben Duus (lilletromme). Siden 2013 har bandet spillet månedlige koncerter på Mojo Blues Bar i København i forbindelse med spillestedets ”New Orleans Nights”, som altid finder sted om tirsdagen – deraf Tuesday Night Brass Bands navn.
Repertoiret hos Tuesday Night Brass Band består af en skøn blanding af jazz- og rhythm & blues-standarder, overraskende brass band-arrangementer (Michael Jacksons ”The way you make me feel” bliver for eksempel taget under bandets behandling på albummet Live at the Village (2014)) og medlemmernes egne kompositioner. Tuesday Night Brass Band har udgivet to plader, senest ep'en Come on out (2018).
Egne arrangementer
En af hovedkræfterne i Tuesday Night Brass Band er saxofonisten Johan Bylling Lang, og han slår også sine folder i Jazz Five. Denne kvintet omfatter desuden Jeppe Zacho (saxofon), Esben Hillig (klaver), Jonas Starcke (bas, vokal) og Stefan Andersen (trommer, vokal).
Jazz Five har eksisteret siden 1996 og har udgivet fem album mellem 2004 og 2014. De spillet et bredt udvalg af New Orleans-orienteret jazz, funk, blues, rhythm & blues og rock & roll i egne arrangementer.
Albummet Belleville Street (2014) blev indspillet i New Orleans og havde gæsteoptrædener af flere af byens store navne så som basunisten Michael Watson og sangeren John Boutté. I det hele taget samarbejder Jazz Five gerne med andre kunstnere fra ind- og udland, og for eksempel optræder de sammen med den engelske sangerinde Samantha-Antoinette Smith som Samantha-Antoinette & Hidden Agenda. De indspillede to bluessingler under dette navn i 2017.
Orgeljazz
Johan Bylling Lang har også sin egen Johan Bylling Lang Organ Quintet, hvor han er allieret med Hammondorgel-mesteren Kjeld Lauritsen. Med i kvintetten er desuden Björn Ingelstam (trompet), Andreas Fryland (trommer) og Jesper Agesen (guitar).
Johan Bylling Lang Organ Quintet spiller soul- og funk-orienteret orgeljazz inspireret af blandt andre Lou Donaldson og Ronnie Cuber. De har udgivet to album, senest Up for grabs (2014).
Desuden indgår Johan Bylling Lang i Bylling/Bardeleben Project sammen med trommeslageren Niclas Bardeleben. De to udsendte i 2017 albummet A little New Orleans never hurt anybody under medvirken af Michael Watson, New Orleans-trompetisten Kevin Louis m.fl.
I 2019 kom album nummer to fra Bylling/Bardeleben Project med den originale titel A little New Orleans never hurt anybody, vol. 2. Denne gang havde de allieret sig med den unge sangerinde Sasha Masakowski, også fra New Orleans.
Standarder
Niclas Bardeleben er bedst kendt som trommeslager for Niels Lahn Doky Trio, men optræder også hyppigt i forskellige New Orleans-orienterede konstellationer på de københavnske scener. I 2020 udgav han sit første – og meget velanmeldte - album som orkesterleder.
På albummet, der bærer titlen N.O. in my heart, Cph in my blood, hører man Niclas Bardelebens originale arrangementer af standarder af for eksempel Sidney Bechet, Louis Armstrong og Spencer Williams. Med i hans band er Henrik Bolberg (trompet og flygelhorn), Jesper Løvdal (klarinet og saxofon), Jan Harbeck (saxofon), Vincent Nilsson (trombone) og Lasse Mørck (bas).
Niclas Bardeleben spiller også af og til med den unge pianist Christian Bundgaard. Bundgaard spiller klaverblues og –jazz påvirket af navne som Dr. John, Professor Longhair og James Booker.
Duo-album
Christian Bundgaard udgav i 2016 duo-albummet Two generations sammen med sin ”mentor”, pianisten Hans Knudsen, som er en institution inden for dansk New Orleans-musik. Med på albummet var også blandt andre Johan Bylling Lang, Henrik Silver og Morten Ærø.
Two generations var indspillet på Charlie Scott’s Bar, som er et af New Orleans-musikkens væsentligste samlingssteder i København. Her spiller Christian Bundgaard jævnligt, dels som solist, dels som leder af ad hoc-orkestret Racketeers Collective.
Rhythm & blues-bandet Racketeers Collective har ikke en fast sammensætning, men har ved forskellige lejligheder inkluderet blandt andre Jonas Starcke, Niclas Bardeleben, Johan Bylling Lang, Regin Fuhlendorf, Stefan Andersen og Ola Åkerman.
Jonas Starcke, Niclas Bardeleben, Ola Åkerman og Christian Bundgaard har også tidligere optrådt som The Mo Hippa Brothers og som The Funky Loop Garoo.
Svensk trompetist
Blandt de øvrige musikere, som jævnligt høres på Charlie Scott’s, kan nævnes Jazz Five, den australskfødte klarinettist Chris Tanner og hans trio samt den unge svenske trompetist og sanger Björn Ingelstam. Ingelstam høres i mange forskellige sammenhænge, men er blandt andet medlem af det københavnske orkester Jack Street.
Jack Street spiller traditionel New Orleans-jazz, ofte med Ingelstams trompet og crooner-vokal i centrum. Med i bandet er desuden Jeppe Zacho (saxofon, vokal), Petter Hängsel (trombone), Johannes Buhl Andresen (klaver), Morten Mandel (bas, vokal) og Andreas Svendsen (trommer). Jack Street har udgivet to album, Jack Street (2013) og Live at La Fontaine (2018) - sidstnævnte indspillet på et andet af Københavns vigtige jazz-spillesteder.
På dansk
Andreas Svendsen er også medlem af Nola Love, som ledes af pianisten, sangeren og sangskriveren Morten Fischer. Øvrige medlemmer er Matthias Petri (bas), Bjarke Nikolajsen (trompet), Roald Elm-Larsen (saxofon) og Mikkel Aagard Nielsen (trombone).
Nola Love adskiller sig fra de øvrige bands, vi har nævnt, derved, at Morten Fischer skriver og synger på dansk. Det sker stadigvæk i New Orleans-traditionen, men hvor andre for eksempel synger om ”Mardi Gras in New Orleans”, synger Fischer om ”Fastelavn i København”.
Nola Love er således stærkt inspireret af veteranen Esben Just og SP Just Frost, der om nogen er bannerførere for New Orleans-rhythm & blues i Danmark. Nola Love udgav et selvbetitlet debutalbum i 2016.
Aarhus
København er naturligvis ikke det eneste sted i landet, hvor man kan finde unge udøvere af New Orleans-musik. Vi vil derfor ikke undgå at nævne aarhusianske The Vooo Ca Ray, der består af Emil Otto (klaver, vokal), Søren Pedersen (trommer, vokal), Scott Westh (trompet), Jonathan Bruun Meyer (trombone) Adrian Christensen (bas).
The Vooo Ca Ray har også optrådt i København, blandt andet sammen med den amerikanskfødte sanger og percussionist Gregory Boyd. Bandet har (endnu) ikke udgivet musik, men frontmanden Emil Otto single-debuterede sidste år med sin version af ”Blue Christmas”.
Desuden er både Emil Otto og Jonathan Bruun Meyer medlemmer af Gumbo Ya-Ya, som ligeledes spiller rhythm & blues a la New Orleans. De øvrige medlemmer af Gumbo Ya-Ya er Angelo Bannister (vokal, guitar), Philip Akrofi (bas) og Aske Bendixen (trommer). Gumbo Ya-Ya arbejder p.t. på et debutalbum, som forventes at blive udgivet i løbet af 2021.