Genre: 

Portræt af et dansk label: Kontrafon

Kontrafon
08-11-14
Af: 
Niels Mark

Kontrafon – dit politiske, anti-kommercielle pladeselskab!

Så kort og præcist udtrykker folkene bag det danske label Kontrafons sig på deres hjemmeside. Kontrafon gik i luften i september 2011 og udgiver undergrundsmusik på vinyl. Samtidig lægges alt, hvad der udgives, til fri download.

Bibzoom kontaktede en af bagmændene bag Kontrafon, Laura Fuglsang, for at høre nærmer om historien bag Kontrafon og om udfordringerne ved at drive et label.

Interview med Laura Fuglsang (LF), Kontrafon

Hvad gav jer ideen til at starte Kontrafon?

LF: Vi var en gruppe af venner, der kendte hinanden igennem Ungdomshuset, som havde et festkollektiv sammen. Vi arrangerede gadefester, festivaler, piratfester og andre fester rundt omkring i København. En dag luftede én i gruppen ideen til at starte et pladeselskab. Eftersom vi i lang tid havde arrangeret fester, kendte vi mange kunstnere på den københavnske musikscene. Vi syntes samtidig, at det havde stået lidt sløjt til, med at få nyt progressiv musik ud, der ikke kun handlede om fisse og penge. Derfor ville vi gerne give kunstnere, måske især unge kunstnere, muligheden for at komme ud med deres ting uden om de etablerede pladeselskaber. På den måde tænkte vi, at man måske kunne sætte lidt gang i musikscenen igen.

Hvad er konceptet bag Kontrafon?

LF: Konceptet bag Kontrafon er at have et anti-kommercielt pladeselskab, hvor musikken og musikkerne er i højsædet. Samtidig sætter vi fokus på, at musik også kan være politisk, enten ved at gå imod nogle normer, eller ved at være opmærksom på at tekster kan handle om andet end fisse, penge og homofobiske udsagn.

Ingen i Kontrafon får løn eller overskud. Vi vil gerne lave gratis kultur, fordi vi har lyst og ikke fordi vi skal. Det er også en måde, at vise på, at man kan gøre tingene selv. Mere DIY.

Hvilke musikalske stilarter fokuserer Kontrafon på?

LF: Kontrafon udgiver potentielt alle musikgenrer. Vi har dog indtil videre primært udgivet Dancehall og Hip Hop. Men vi har også været omkring stilarter fra ska til dub og digital krigermusik.

Hvad er det mest udfordrende ved at drive et label?

LF: Det mest udfordrende ved at drive et label er nok, at holde arbejdsmoralen oppe, når pladen er udgivet. Efter alt det logistiske arbejde, produktionsarbejde og PR arbejde, der er før en udgivelse, kan man ofte være udmattet efter releasen. Men efter releasen er mere PR arbejde og distributionsarbejde. Det kan være svært, at holde fast ved arbejdet i disse situationer. Men generelt er det sjovt at drive en pladeselskab.

Hvad er det mest tilfredsstillende ved at drive et label?

LF: Der er mange tilfredsstillende ting ved at drive et label. Men én ting er at stå med den færdigtrykte plade i hånden. En anden at høre et nummer, der skal udgives for første gang. Eller at stå til releasen og se publikum fyre den af og nyde musikken og stemningen.

Hvad er jeres rolle som pladeselskab? Har I indflydelse på det musikalske/tekniske?

LF: I Kontrafon, synes vi det er vigtigt, at der er så stor kunstnerisk frihed som muligt. Derfor blander vi os ikke i det musikalske, men stoler på at den kunstner vi har valgt at udgive gør sin ting godt. Der er dog den undtagelse, at vi ikke vil udgive racistiske, homofobiske eller sexistiske tekster. Det får kunstnerne at vide på forhånd.

Hvilke konkrete opgaver har I som selskab i fh.t. kunstneren og selve udgivelsen?

LF:  Vi står for produktion, distribution og PR arbejdet.

Hvad er fremtidsplanerne med Kontrafon?

LF:  Kontrafon har på nuværende tidspunkt ikke mange konkrete fremtidsplaner. Vi ser hvad dagene bringer, indtil vi får en ny idé til en udgivelse. Men det kan jo være man skal kigge efter, om der ikke snart kommer en rock udgivelse fra os.

Hvad er dine all-time favourite albums?

LF: Nogle virkelig gode albums jeg kan tænke er på Er Gill Scott-Heron Pieces Of A Man, Public Enemy Fear Of A Black Planet, Horace Silvers Songs For My Father, Steppeulvene Hip, Missy Elliot Under Construction, TLF Rêve De Rue, Selvhenter Frk. B. Fricka (allerbedst live), John Hassel og Brian Eno Possible Musics, Danger Doom the Mouse and the Mask, Wu Tang Clan Enter The Wu-Tang 36 Chambers, Khal Allan Tuder og Høvding, Balstyrko Jagten Paa Noget, Kid Kishore Perker Tech, Jan Johansson Jazz På Svenska, Miles Davis Kind of Blue. Jeg har svært ved at stoppe igen ...

Hvilke albums/genrer lytter du til i dag

LF: For tiden lytter jeg meget til Shabazz Palaces albummet Lese Majesty.

Jeg synes også Sivas og MellemFinga'Muzik er for vilde - de laver revolution i dansk Hip Hop! Personligt synes jeg det er det bedste der er sket for dansk hip hop siden Khal Allans Tuder og Høvding album. Big up!

Derudover er Bremer/McCoys nye album Enhed, meget meget fint. Det kan sagtens gennemlyttes en del gange i træk.

Hvilket råd vil du give dem som overvejer at starte deres eget label?

LF: Bare kom i gang! Det er hårdt arbejde, men det er det værd. Hvis man gerne vil have musikbranchen skal udvikle sig og have plads til nyt både anderledes og normalt, så lav et pladeselskab. Jo flere små pladeselskaber, jo bedre kommer vi udenom, at musik skal designes til at være P3 hits.